G60 compressie meting en wat vraagjes

Algemeen Golf I, II, III, Jetta en Vento
WietseVR6
VWF Nieuweling
VWF Nieuweling
Posts: 331
Lid sinds: 10 Apr 2006

G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor WietseVR6 » 11 feb 2019 21:28

Hey allemaal,

Vandaag even lekker lopen knoeien met mijn nieuwe aanwinst, een 1990 Golf GTI G60.
Beestje heeft er 308.000km op zitten dus om een beetje de conditie van het blok te bepalen heb ik een compressie test gedaan.
Alle cilinders zijn gelijk qua druk, allemaal 150PSI, 10,5 Bar.
Dit was getest met een warm blok, gasklep vol open en 5x tornen. (en voor de zekerheid even de zekering van de brandstof pomp getrokken)
Wat ik op internet gelezen had is een normale druk tussen de 8-12 Bar, dus met 10,5 zou het goed moeten zijn, maar vraag me af of er nog anderen zijn met wat resultaten ter vergelijking.
Lader is bewerkt, door ene Ruud onderhouden, levert 0.9Bar max, met een 68mm poulie.
Hij heeft nog zo'n 5000 km te gaan voor de volgende revisie.
Ik had ook de bougies even getrokken maar vond deze in slechte staat met heel veel zwarte afzetting erop en zijn "versleten".
Heb al een nieuwe set bougies besteld (Denzo Iridium), ook alles even voor een onderhoudsbeurt, luchtfilter, oliefilter, multiriem en spanrol.
Ik moet alleen nog olie bestellen, wat ik gelezen had is dat een hoop mensen Castrol GTX 10W40 gebruiken voor de G60...denk dat ik dit advies ook gewoon opvolg.

Dit is mijn eerste G60, dus nog een hoop nieuws voor mij om te ontdekken.
Wat me opviel is dat bij stationair er een hoop lucht uit de olie vuldop komt als je die eraf trekt, komt dit omdat een deel van de retour lucht naar de lader ook het carter ingedrukt word?
En nog een kleinigheidje, de radiator fan blijft draaien met het contact uit, ook als het blok "koud" is en soms springt hij spontaan aan.
Denk dat dit met het relais te maken heeft? Is dit relais onderdeel nummer 357906381B?

Hoor graag wat van jullie wat jullie er van denken? :)

 



Gebruikersavatar
mano
VWF Junkie
VWF Junkie
Posts: 6182
Lid sinds: 10 Apr 2006
Locatie: Rozenburg ZH

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor mano » 11 feb 2019 21:47

Gezien de auto uit Leiden? komt, heb je best kans dat de glader door ruudg60 (Pijnacker?) is onderhouden. Schijnt best een goeroe te zijn....

Zit er geen after-run thermo schakelaar op je kleppendeksel (achterzijde).
Nero, RIP

Mk1 Golf Gti 8v Cabrio
Bora Variant Highline TDI

WietseVR6
VWF Nieuweling
VWF Nieuweling
Posts: 331
Lid sinds: 10 Apr 2006

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor WietseVR6 » 11 feb 2019 23:15

Ja klopt, hij komt uit Leiden en is inderdaad door RuudG60 onderhouden.
Heb ook veel gelezen dat hij erg veel kennis in huis heeft over de Gladers, hij heeft zijn naam in het huis gegraveerd en verzegeld voor garantie. (maar hij moet binnenkort weer uit elkaar)
Ik zal morgen eens kijken of er een after-run schakelaar op zit waar je zegt.
Het vreemde is alleen dat hij ook spontaan aanslaat terwijl de motor niet warm is en al 5-10 uit was.
Dus ergens zit iets van een (tijds)relais dat niet helemaal fris meer is, ik vermoede alleen dat deze op de zekering kast zit onder het dashboard.

WietseVR6
VWF Nieuweling
VWF Nieuweling
Posts: 331
Lid sinds: 10 Apr 2006

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor WietseVR6 » 12 feb 2019 11:37

Ik heb een schakelaar gevonden inderdaad, achter de kleppendeksel. (535919521)
Hier hoort een kabeltje aan te zitten maar die vond ik afgebroken, misschien dat dit zo nu en dan contact maakt wat er voor zorgt dat de fan spontaan aanslaat?
Ga er vanuit dat deze schakelaar de temperatuur meet op die locatie?
Hij zit niet in het koelwater circuit o.i.d.

Gebruikersavatar
Bartaggio
VWF Supporter
VWF Supporter
Posts: 1245
Lid sinds: 15 Mar 2011
Locatie: Noord Holland

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor Bartaggio » 12 feb 2019 12:03

Zou inderdaad kunnen dat het kabeltje ergens tegen aan slaat wat er voor zorgt dat de fan gaat draaien.

De "schakelaar" sluit zich naar massa (via het blok) als de temperatuur boven een bepaalde grens zit. Als het kabeltje dus massa maakt door ergens op te zitten, zal de fan ook gaan nalopen :)

WietseVR6
VWF Nieuweling
VWF Nieuweling
Posts: 331
Lid sinds: 10 Apr 2006

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor WietseVR6 » 12 feb 2019 13:58

Thx, hij hing er gewoon los bij dus dikke kans dat ie ergens contact maakt.
Hoe zit het met die sensor dan? Die vast op een beugeltje, de gemeten temperatuur van die sensor is puur de omgevings warmte of niet?
Ben net klaar met de gasklep van binnen schoonmaken, heb het hele inlaat traject er af liggen.
Gasklep was mooie vette bende.
Achterop het gasklephuis zitten 2 kleine aansluiting voor slangetjes, 1 voor de gaklep en 1 na de gasklep.
Alleen die na de gasklep zit zit een zwart slangetje op, die andere zat niks op.
Nu heb ik alleen een heel dun wit slangetje los hangen in de buurt die nergens op aangesloten zat, hoor die ook op de gasklep?

Gebruikersavatar
mano
VWF Junkie
VWF Junkie
Posts: 6182
Lid sinds: 10 Apr 2006
Locatie: Rozenburg ZH

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor mano » 12 feb 2019 15:01

Zit idd op een L beugeltje. Deze meet de temp na het afzetten van de motor voor een x periode om na te koelen.
Nero, RIP

Mk1 Golf Gti 8v Cabrio
Bora Variant Highline TDI

Gebruikersavatar
polopower
VWF Amateur
VWF Amateur
Posts: 1382
Lid sinds: 10 Apr 2006

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor polopower » 13 feb 2019 12:32

WietseVR6 schreef:Achterop het gasklephuis zitten 2 kleine aansluiting voor slangetjes, 1 voor de gaklep en 1 na de gasklep.
Alleen die na de gasklep zit zit een zwart slangetje op, die andere zat niks op.
Nu heb ik alleen een heel dun wit slangetje los hangen in de buurt die nergens op aangesloten zat, hoor die ook op de gasklep?


degene na de gasklep gaat naar de ecu, deze moet 1 meter zijn en rechtstreeks op de ecu ( zonder aftakkingen)
De andere, als er nu niks op zit, kun je afdoppen. Normaal gaat deze naar een klep van het koolstoffilter onder de luchtfilterbak
De 16V-G60, de polo 1.5 turbo en de vr6 turbo verkocht.
Nu een Golf 1 cabrio G60 welke naar 16v-g60 gewijzigd gaat worden

WietseVR6
VWF Nieuweling
VWF Nieuweling
Posts: 331
Lid sinds: 10 Apr 2006

Re: G60 compressie meting en wat vraagjes

Berichtdoor WietseVR6 » 13 feb 2019 16:35

Thx!
Vond inderdaad uit dat het hele koolstof filter gebeuren is verwijderd dus heeft inderdaad geen functie meer. Zal er even een dopje voor zoeken.
De andere loopt inderdaad naar de ecu, had de plastic bak even verwijderd en kwam hem daar tegen.


Terug naar “Golf I, II, III, Jetta & Vento Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten