Verbreed staal?

Algemeen Golf I, II, III, Jetta en Vento

Verbreed staal?

Berichtdoor looneystyle » 7-apr-09, 17:35

Hallo,

Ik heb een jetta type 2 uit 87 en nu wil ik er graag verbreed staal onder hebben, auto is verlaagd met een 60/40 verlagingssetje.
En ik denk dat ik zelf staal laat verbreden, aangezien ik maximaal breed wil met verbreed staal.

Nu zijn mijn vragen.
De steek is 4x100, zijn er ook stalen velgen in 15 en 16 inch met deze steek?
En hoever kan ik staal verbreden voor onder een jetta, past bv 9J onder een jetta met deze verlaging?
Wou graag voor 15 inch en achter 16 inch, is dat mogelijk?
En waar kun je stalen velgen laten verbreden op een proffesionele manier?
En hoe zit het met de ET waardes enzo.
Kortom ook waar moet ik allemaal op letten en hoe kom ik aan mijn verbreed staal voor mijn jetta?
looneystyle
VWF Rookie
VWF Rookie

Sinds: 11-Apr-06
Plaats: Drenthe

Word VWForum Supporter en surf een jaar bannervrij

Berichtdoor vw-unit » 7-apr-09, 17:49

Vebreden kan bij oa.a. Van der Mik in Vinkeveen, 80 euro voor een set van 4 velgen.
En er zijn meer dan geneog stalen velgen in 15inch, 16inch iets minder maar zijn ok wel te vinden.
Je kan naast VW staaltjes ook Opel staaltje gebruiken, moet je enkel het naafgat wat uitdremelen naar 57.1mm
60/40 is niet echt superlaag dus je kan wel redelijk breed gaan maar
zou zelf niet verder dan 9J, heb zelf destijds 8,5J gereden, 9J en ook nog 9,5J.
De 9,5 was echt te breed en liep nogal eens aan, de 9J paste in mijn ogen zeer mooi.
Qua banden lekker getrokken gaan, bijv. 195-45-15 voor en 195-45-16 achter.
Wat de ET betreft, voor iedere J/inch (=2.54cm) die je naar buiten verbreed gaat er 12mm wat de ET af.
Dus ET38 die 2J (=5.08mm) naar buiten verbreed is gaat er 25mm van de ET af dus
ET38 - 25 word na de verbreding ET13 snappie ;)
vw-unit
VWF Average
VWF Average

Fotos: 0
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Hawaii

Berichtdoor looneystyle » 7-apr-09, 18:03

Ja oke dat verhaal snap ik nu, is eigenlijks ook heel simpel nu je het zo zegt maar wat ik echt precies bedoelde was, wat voor et waarde ben ik nodig onder mijn jetta?
In wat voor et waarde moet ik zoeken naar origineel staal?
Of maakt het allemaal niets uit met et uiteindelijk en gaat het er gewoon om of het past of niet? Ik snap niet in hoeverre ET waarde belangrijk is voor mijn auto snap je?
Bedoel als ik voor 7.5J en achter 9J wil, welke ET moet ik dan hebben zodat het past.
En eigenlijks wou ik voor nog 2 cm ofzo zakken doormiddel van andere veerschotels en achter wou ik ook nog 2 cm zakken (kan achter in hoogte stellen)

En als ik wielkasten moet uitslijpen maakt me niet zo veel uit eigenlijks, zolang het maar breed word, vooral achter want voor kan niet te breed worden ivm onbekrachtigd sturen en wil niet als een gek lopen sjorren elke dag op parkeerplaatsen.

Dus denk dat het voor iets van 7.5J word en achter toch rond de 9J, alleen weet ik niet hoe dat helemaal uitkomt met de wielkasten qua uitsteken.

Hoop dat iedereen mij nog een beetje kan volgen :?
looneystyle
VWF Rookie
VWF Rookie

Berichtdoor looneystyle » 8-apr-09, 17:41

(N)iemand?
looneystyle
VWF Rookie
VWF Rookie

Berichtdoor looneystyle » 12-apr-09, 11:50

Ik heb een beetje zitten zoeken en bij de jetta hoor je bij 15 inch ET35 te hebben en bij 16 inch vermoedelijk rond de ET 30a32.
En ik moet dus ook weer na de verbreding op de ET waardes uitkomen ivm het weggedrag.

Nu ben ik er vrij zeker van dat ik voor 7.5J en achter 9J wil, alleen het probleem is nu wat voor stalen velgen zijn het meest geschikt voor de verbreding.

Als ik het goed begrijp ben ik dus voor de 9J (als ze standaard 6J zijn) ongeveer ET 66 nodig om na de verbreding terug te komen op ET30.

Of heeft iemand hier een schema ofzo voor om dit precies allemaal uit te rekenen zodat ik weet wat ik kan met verbreding en wat voor velgen ik nodig ben qua ET waardes enzo.
looneystyle
VWF Rookie
VWF Rookie

Berichtdoor oldskool85 » 12-apr-09, 12:05

ik zou 15 inch g60 velgen doen.. want staal is meestal 13 of 14 inch

dit is g60 15inch

Afbeelding

ik weet nie hoeveel J maar daar heb ik ook geen verstand van :lol:
oldskool85
VWF Amateur
VWF Amateur

Sinds: 25-May-08
Plaats: Friesland

Berichtdoor looneystyle » 12-apr-09, 12:13

Lijkt wel heel mooi maar gaat niet gebeuren want wil achter 16inch en voor 15inch
En G60 staal gaat niet hoger dan 15 inch.

Dus het gaat mij meer om de velgen qua Et waardes, want als je standaard staal pakt en je gaat ze 3J verbreden dan zakt je ET naar 0 en dat kan toch niet goed zijn voor de auto qua lagers enzo lijkt me.

Maar daar heb ik ook geen verstand van maar wil er nu wel verstand van krijgen want wil toch echt verbreed staal hebben wat goed past.
looneystyle
VWF Rookie
VWF Rookie

Keer terug naar Golf I, II, III, Jetta & Vento Algemeen