Accu plat, lekstroom meten

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.

Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 13:33

Ik loop er al een tijdje mee te kloten, ik heb steeds als de auto 2 dagen of langer staat de accu leeg, eerst dacht ik dat het aan de accu lag, maar na die te hebben doorgemeten bleek deze goed te zijn...

ook de dynamo laadt voldoende bij, dus aan deze 2 dingen kan het al niet liggen...

Nu is eigenlijk het enigste wat overblijft, dat er een lekspanning loopt...

ik heb er een alarm inzitten dus een beetje stroom zal dat altijd wel trekken,
maar hoe kan ik nu op een goede manier mijn lekstroom meten?

laatst zei me iemand dat ik dat met een lampje kon meten tussen de accu klem en de min pool van de accu, dat heb ik gedaan en het lampje gaat zwak branden maar nu weet ik natuurlijk nog niks..

ik heb ook gelezen dat je de stroom kunt meten met een multimeter, maar volgens mij gaat de meter dan in rook op (als er idd. een hoge lekstroom loopt) ??

dingen die ik al geprobeerd heb zijn: Condensator geluidsinstalatie ertussenuit (helpt niks)
de plus van de accu naar de versterker in de kofferbak eraf (helpt ook niks)
heb alle zekeringen die ik niet nodig heb (achterwisser is verwijderd bv) eruit gehaald, ook die van de autoradio (dubbeldin)

maar de lamp blijft gewoon zwak branden?

de navigatie van de autoradio heeft trouwens al de geest gegeven, bij het starten van de auto (accu was plat) daarna gaf de navi aleen nog maar een blauw scherm aan...

Het alarm is een: Prostar (camco) mischien dat meer mensen deze verschijnselen kennen, en dat het mischien toch aan het alarm ligt?
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Word VWForum Supporter en surf een jaar bannervrij




Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor Funswijk » 6-apr-10, 14:04

Ik loop ook al een tijdje te klooien met de accu en heb er nu een hele dure inzitten, althans ik vind 246 euro een hoop geld voor een accu. :shock:
Het probleem was ruim 2 jaar geleden eigenlijk al een beetje ontstaan, maar heb toen de accu met een booster nog een tijdje in leven gehouden. Helaas kon ik mijn standkachel niet meer gebruiken, omdat de accu na 10 uur te ver ontladen was. Afgelopen november dus die dure accu erin laten zetten en ook met deze wil de standkachel niet draaien. Ik dacht eerst dat het aan de kachel lag, dus dat ding voor 750 euro laten reviseren. Helaas was dit niet de oplossing, want ik heb de kachel de hele winter niet kunnen gebruiken. Treurig word je ervan. :(
Dus onlangs alles door laten meten en nu ligt het waarschijnlijk aan de noodstroomaccu van mijn Clifford-alarmsysteem. Wel toevallig, want ruim 2 jaar geleden is er een nieuwe noodstroomaccu ingekomen en vanaf dat moment ontstonden ook de problemen! Deze maand laat ik het alarmsysteem uitlezen en als het daadwerkelijk die noodstroomaccu is, dan laat ik hem afkoppelen. Misschien is er bij jou ook wel zoiets dergelijks aan de hand. ;)
Avatar gebruiker
Funswijk
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 2602
Sinds: 28-Jul-06
Plaats: Twenterand

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 14:38

Ik heb bij mij ook het vermoeden dat het het alarm is, het is wel een 2-weg alarm , dat bv. ook signalen naar de handzender terug stuurt, maar als ik het alarm er niet opzet, dan loopt de accu evengoed leeg...

denk dat ik het alarm toch helemaal van de stroom af kom aan het halen, wil ik erachterkomen of het ook werkelijk door het alarm veroorzaakt wordt...
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor molekuulchaam » 6-apr-10, 15:04

kun de je stroomkabel naar je alarm niet zoeken en doormeten/lampje ertussen?
molekuulchaam
VWF nieuweling
VWF nieuweling
 
Berichten: 66
Sinds: 10-May-09

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor Dj-Mk3 » 6-apr-10, 15:08

Lekstroom meten kan zeker weten, en multimeter gaat niet in rook op.

Stap 1: Multimeter in Ampere stand. (De betere multimeters zijn gezekerd)
Stap 2: Haal de massa klem los van de accu
Stap 3: Hang de ene meet pen aan de los gekoppelde massa pool
Stap 4: Hang de andere meet pen op de massa pool van de accu

Als je multimeter in het hoogste A bereik staat en je zekering is heel dan moest het volgens mij rond de 0,20A uitkomen met alle verbruikers uit, contact uit etc.

Is het meer ?:
Verwijder dan de Plus van je alarm eens, en kijk wat er gebeurt..
Zo kan je ook 1 voor 1 de zekering eruit trekken en erachter komen welk component in je auto bijvoorbeeld stroom uit je accu wegtrekt terwijl die uit staat.

Suc6
Avatar gebruiker
Dj-Mk3
VWF Rookie
VWF Rookie
 
Berichten: 371
Fotos: 0
Sinds: 13-Jun-07
Plaats: Almere, Pay-Bays

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 15:54

Enigste probleem is dat de zekering van het alarm onder het dashboard zit, en dat ik daarvoor dus het dashboard moet ophalen, maar denk dat ik dat wel ga doen ja..

dat laatste had ik ook al aan gedacht, aleen is het lastig bij golf4 dat de zekeringenkast links achter de deur zit, dus moet je de deur openhouden om de zekeringen te kunnen vervangen..

en bovendien gaat dan ook de binnenverlichting branden, dus zitten er weer verbruikers op..
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 16:23

Maar even voor de duidelijkheid, als ik een lampje ertussen houdt, mag dat niet aangaan,
of mag het wel zwak branden?

als ik alle verbruikers uit heb staan, de min van de accupool af is,
en ik hou een gloeilampje tussen de min van de accu en de minkabel dan geeft mijn alarm 1 keer een piep ?
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 16:35

Ik meet 1,33 A tussen de min pool van de accu en de afgekoppelde accu min kabel.
dit is met geen verbruikers aan, behalve het alarm er nog op.

Ik heb de multimeter dan op: 10ADC staan (apparte stekker op multimeter)
er staat nog bij: 10A max unfused 15sec max.

is 1,33 een normale waarde of veel te veel?

EDIT: met de zekering van de Radio erin: 1,37A in totaal dus. (alarm+radio)
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 17:13

Nou jongens, ik snap er dus niet meer veel van...

net nog eens de accu weer aangesloten, en weer ervanaf gehaald, en nu heb ik maar 0,22 ampere lekstroom????

heb voor de rest dus niks veranderd.... als ik de accu weer aansluit, en weer eraf,
en ik herhaal dit een aantal keer dan meet ik weer iets van 1,33 tot 1,50 Ampere lekstroom zelfs
?????
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor tijnoo » 6-apr-10, 17:26

lijkt me ergens n kleine sluiting,

en dan niet op gewoon n stroomvoerende draad. (want dan zou de zerkering eruit vliegen) maar ergens in een of ander apperaat.


je geeft zelf al aan dat je radio alleen nog maar blauw beeld geeft.

koppel die eens los ?


ern anders zal je toch een voor een je zekringen moet uittrekken :) (je kunt je binnenverlichting toch uitzetten?, en anders trek je het lampje eruit ). er zit dan niks anders op :)


succces :)
Avatar gebruiker
tijnoo
VWF Supporter
VWF Supporter
 
Berichten: 2040
Fotos: 10
Sinds: 14-Jul-09
Plaats: Esch

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 17:40

Heb ik nu gedaan, en heb alle zekeringen eruit gehad,
wat blijkt het zit ergens bij de kleine zekeringen (heb kleine en grote nl.)
met alle kleine zekeringen eruit, trekt hij nog maar 0,22 A

alles wat op de grote zekeringen zit, kan het dus niet zijn:

Het Alarm (achteraf ingebouwd)
De radio
Mistlampen (achteraf ingebouwd)
Electrische ramen (Achteraf ingebouwd)

alles wat op dit moment niet werkt: dim licht, knipperlicht, achterlicht, kofferbak verlichting.
cockpit verlichting / binnen verlichting kan het dus nog zijn....

binnenverlichting kan ik niet helemaal uitschakelen bij mij, heb er 1 voorin in het midden,
2 achter en 2 in de deur (uitstapverlichting) deze 2 laatste in de deur kan ik niet uitzetten...
hier zitten wel leds in, dus dat zal niet zo gek veel trekken...

ik ga nu alle kleine zekeringen (stuk of 15) allemaal rij voor rij terug plaatsen en dan steeds tussendoor weer ff de lekspanning meten...

oja, de radio kan het niet zijn, die had ik al afgekoppeld, en die trok maar een paar mA voor de geheugen van de radiozenders.) beeldscherm adapter van de navi zal wel naar de vervelend zijn, door de spanningsval bij starten met platte accu...

maar ik ga weer proberen...
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 17:54

Ik heb hem, zekering nummer 14 is de boosdoener:

14. Innen und Leseleuchten, Zentralverriegelung. ?

het zit dus in mn binnenverlichting?
mischien omdat ik een W8 verlichting heb, dim/vertrager (achteraf ingebouwd) en leds in de deuren?

zal daar eens gaan neuzen dan....
iemand al ooit gehad, mischien veel voorkomend probleem?
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor larsjeee » 6-apr-10, 18:23

Het ligt aan mijn W8 verlichting...

1,52 Ampere als de W8 verlichting en de achterste leeslampjes aangesloten zijn.

0,90 Ampere als hij aanstaat. (stand in het midden) zonder de achterste 2 leeslampjes

en 0,22 als hij uitgeschakeld is, en de achterste lampjes uitgeschakeld zijn.

weet niet wat ik er nu van moet denken? die w8 verlichting zal iets niet aan kloppen, maar de achterste leeslampjes ook niet, die kunnen toch niet zoveel stroom trekken als alles uitstaat?

voor de rest staat er niks op die zekering want centrale deurvergrendeling heb ik niet, die is achteraf ingebouwd en gevoed en geschakeld via het alarm. (die trekt die 0,22 A waneer ie aangesloten is)

mijn microswitch in de deur, doet het wel vaak niet dan weer wel, mischien dat dit er iets mee te maken heeft?

toch kom ik steeds bij die W8 verlichting uit...
Mijn andere hobby: http://www.larsonline.nl
Avatar gebruiker
larsjeee
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 1494
Fotos: 13
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Susteren/Echt

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor GerardMkIIVR6 » 6-apr-10, 19:39

Vervelend lekstroom ik heb etr ook last van met de daily kan het ook nergens vinden mooi om dit ff na te lezen. :tu:
Some guys ride their car like when they ride their sister, they know they are doing something wrong
Avatar gebruiker
GerardMkIIVR6
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 2740
Fotos: 3
Sinds: 13-Apr-06
Plaats: Zwaagwesteinde

Re: Accu plat, lekstroom meten

Berichtdoor tijnoo » 6-apr-10, 19:50

wanneer trekt ie nou die anderhalve ampere ?:)

deuren open deuren dicht lampjes aan of uit ?:)


dat kan ik niet goed opmaken uit je verhaal ;)

als die schakelaar in je deur het niet doet? staan dan de lampjes aan of uit ?:)


ik denk namelijk dat die module van je w8 verlichting intern lekkage heeft :)


groetjeess
Avatar gebruiker
tijnoo
VWF Supporter
VWF Supporter
 
Berichten: 2040
Fotos: 10
Sinds: 14-Jul-09
Plaats: Esch

Volgende

Keer terug naar Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran Problemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten