how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Schrijf een goede handleiding en help een ander

how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Berichtdoor Hakkers » 22-jan-08, 23:04

ik heb me een keer een avondje druk gemaakt om deze tekening te maken. leek me makkelijker uitleggen dan het te vertellen :)

klik de foto voor een grotere afbeelding, en alles wordt duidelijk :D

mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, of hebben jullie nog tips? post gerust ff :)

Afbeelding

tips:

zorg ervoor dat er geen roest op je naaf zit en daar wat kopervet op doen. Dan komt er geen corrosie tussen velg en naaf wat er voor kan zorgen dat je wielen vast gaan zitten.

bij het monteren van het wiel: Als je het wiel op z'n plek hebt en er een bout in wil draaien, draai dan de onderste er in. Dan blijft het wiel op z'n plek hangen en kan je het wiel loslaten zonder dat hij verschuift of "valt".

na het monteren de wielen rond draaien, zo weet je dat ze recht op de naaf zitten, de banden mooi rond zijn en je bouten niet in de remtrommel aanlopen.
Laatst bijgewerkt door Hakkers op 23-jan-08, 23:12, in totaal 3 keer bewerkt.
VW our pride, our passion!

17-07-'86//17-01-'90//12-05-'05//15-11-'10
Avatar gebruiker
Hakkers
Oud VWF Diender
Oud VWF Diender
 
Berichten: 8134
Sinds: 10-May-06
Plaats: Hellendoorn

Word VWForum Supporter en surf een jaar bannervrij




Berichtdoor Jerry » 23-jan-08, 18:45

Kopervet op de bouten ben ik geen fan van...

Je kan beter zorgen dat er geen roest op je naaf zit en daar wat kopervet op doen. Dan komt er geen corrosie tussen velg en naaf wat er voor kan zorgen dat je wielen vast gaan zitten.

Mss nog een handige manier met je wielen monteren. Als je het wiel op z'n plek hebt en er een bout in wil draaien, draai dan de onderste er in. Dan blijft het wiel op z'n plek hangen en kan je het wiel loslaten zonder dat hij verschuift of "valt"

Succes!
Avatar gebruiker
Jerry
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 1537
Sinds: 10-Apr-06

Berichtdoor Ruben » 23-jan-08, 18:48

Kopervet nooit aan je wielbouten smeren. Verder goede uitleg. Ik zeg altijd knip een cirkel uit papier met de diameter waarvan jij zelf denkt dat de steek juist is. En controleer dit.
[url=http://www.vwforum.nl/de-garage-f6/ruben-s-gti-16v-update-16-11-grote-update-t1185.html]Mijn Project, GTI 16V KR[/url]

[url=http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=708427]Verkooptopic[/url]
Avatar gebruiker
Ruben
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 2349
Sinds: 12-Apr-06
Plaats: Wolfsburg/Raalte

Berichtdoor Cabbie_mk3 » 23-jan-08, 18:50

waarom niet?? ik deed mijn adapters voor de porsche velgen ook kopervet erachter... ideaal! gaan echt niet los zitten!! en met demonteren, heb je ze er makkelijk af.

voor de rest, goeie uitleg hakkers!
VAG Ede/Wageningen.

check out the VAG E/W facebook page!

https://www.facebook.com/VagEdeWagening ... ts&fref=ts
Avatar gebruiker
Cabbie_mk3
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 28847
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: Ede/Wageningen

Berichtdoor Wouterp » 23-jan-08, 18:52

juist GEEN kopervet aan de bouten smeren...

de naaf idd ff met een staalborstel schoon maken en kopervet op smeren

na het monteren de wielen rond draaien, zo weet je dat ze recht op de naaf zitten, de banden mooi rond zijn en je bouten niet in de remtrommel aanlopen
Laatst bijgewerkt door Wouterp op 23-jan-08, 23:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Wouterp
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 3290
Sinds: 18-Nov-06
Plaats: Münster

Berichtdoor golfgtipower » 23-jan-08, 19:22

Koper vet is nergens voor nodig

zolang er normaal onderhoud aan een auto word uitgevoerd zullen de velgen erzo vaak af komen dat dit gewoon gangbaar blijft

en kopervet werkt koppel verhogend waardoor bouten kunnen afbreken (is mij wijs gemaakt door diverse personen)

gebruikte het vroeger ook nu alleen nog voor de remmerij in te vetten (glijvlakken natuurlijk)

en de naaf en dan alleen het conische randje

want wil wel vast gaan zitten na 15000km vooral met lichtmetalen velgen
Avatar gebruiker
golfgtipower
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 4674
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: wolvega

Berichtdoor Hakkers » 23-jan-08, 22:46

Jerry en Wouterp, tips toegevoegd aan beginpost :D
VW our pride, our passion!

17-07-'86//17-01-'90//12-05-'05//15-11-'10
Avatar gebruiker
Hakkers
Oud VWF Diender
Oud VWF Diender
 
Berichten: 8134
Sinds: 10-May-06
Plaats: Hellendoorn

Re:

Berichtdoor vwgijs » 15-mei-09, 13:32

golfgtipower schreef:Koper vet is nergens voor nodig

zolang er normaal onderhoud aan een auto word uitgevoerd zullen de velgen erzo vaak af komen dat dit gewoon gangbaar blijft

en kopervet werkt koppel verhogend waardoor bouten kunnen afbreken (is mij wijs gemaakt door diverse personen)

gebruikte het vroeger ook nu alleen nog voor de remmerij in te vetten (glijvlakken natuurlijk)

en de naaf en dan alleen het conische randje

want wil wel vast gaan zitten na 15000km vooral met lichtmetalen velgen



Hmmm, kopervet koppelverhogend...? Jaja, kopervet zorgt alleen voor een filmlaagje tussen het schroefdraad. Je moet juist kopervet gerbruiken omdat ander spul juist ervoor zorgt dat je bouten los gaan zitten. Gebruik je geen kopervet en trek je je wielbouten aan heb je kans dat je ze niet meer loskrijgt, dit heb ik al een aantal keren meegemaakt bij sommige beunhazen.
Bags are fore streets with speedbumps

mijn dieseltje: de-garage-f6/gijs-z-n-tdi-bss-op-naar-de-volgende-update-t35398.html
Avatar gebruiker
vwgijs
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 2012
Fotos: 0
Sinds: 01-Aug-06
Plaats: nijmegen

Re: how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Berichtdoor Pierke » 19-mei-09, 19:34

zolang je alles met het goede moment vastdraait krijg je alle bouten los. meestal wordt er met de luchtsleutel standje 4 alles vastgedraaid.. en dan krijg je ze niet meer los na een jaar...

gewoon netjes op moment natrekken en is er niks aan de hand.
Avatar gebruiker
Pierke
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 612
Fotos: 0
Sinds: 25-Feb-08
Plaats: brabant:-)

Re: how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Berichtdoor passatusa » 19-mei-09, 20:42

ik ben nu 22 jaar bandenboer en smeer never nooit geen kopervet op het schroefdraad van de bout alleen op het konische ( of bolkonische ) gedeelte van de bout bij de T4 draai ik em netjes op 180nm vast en zonder vet krijg ik em na een jaar niet meer los , kopervet tussen naaf en velg ben ik ook geen voorstander van , gewoon schoon en droog netjes monteren dan is er niks aan het handje
passat 2.0 16V usa edition + passat VR6 GLX usa edition
http://www.passat35i-forum.nl
Avatar gebruiker
passatusa
VWF nieuweling
VWF nieuweling
 
Berichten: 37
Sinds: 06-May-09
Plaats: Veenendaal

Re: how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Berichtdoor djerelt » 26-mei-09, 18:49

ik ben zelf automontuer,en doe altijd kopervet in de boutgaten,enop het naafdeel.
vet trekt vuil aan,dat is wel zo,maar waarom geen kopervet op het schroefdraad?
Avatar gebruiker
djerelt
VWF Average
VWF Average
 
Berichten: 4754
Sinds: 26-Oct-06
Plaats: Hoofddorp

Re: how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Berichtdoor patrick-vw3 » 11-jul-09, 16:22

en jullie weten ook dat lichtmetalen velgen niet goed tegen kopervet kunnen en gaan oxideren daardoor...
ik doe er nooit kopervet op zonde van je wielen.
Avatar gebruiker
patrick-vw3
VWF Rookie
VWF Rookie
 
Berichten: 212
Fotos: 2
Sinds: 10-Apr-06
Plaats: N-H

Re: how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Berichtdoor Sonador » 12-jul-09, 20:34

JUIST kopervet trekt vuil aan.
Avatar gebruiker
Sonador
VWF Amateur
VWF Amateur
 
Berichten: 529
Sinds: 24-Feb-07

Re: how to: steekmaat opmeten en wielen vastdraaien

Berichtdoor timberland » 12-jul-09, 21:33

mag het dan wel over die witte pasta gaan??? :lol: :mrgreen:
timberland

 


Keer terug naar Handleidingen en tutorials

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast