koelvloeistof lekkage resulteert in een totale motorrevisie

Algemene topics over Volkswagen problemen
Elefant77
VWF Nieuwkomer
Posts: 2
Lid sinds: 9 Nov 2019

koelvloeistof lekkage resulteert in een totale motorrevisie

Berichtdoor Elefant77 » 09 nov 2019 12:30

Afgelopen juli heb ik een Golf V GT 1.4 TSI uit 2008 gekocht. Kilometerstand 168.000
Na 2 maanden ging opeens het waarschuwingslampje koelvloeistof branden.
Het koelvloeistof niveau was dusdanig gezakt dat ik 1 liter koelvloeistof moest bijvullen.
Een paar dagen later ging opnieuw het lampje branden. Ik heb opnieuw 0,5 liter bijgevuld.
Er was geen lekkage zichtbaar onder de auto, terwijl er toch 1,5 liter koelvloeistof was bijgevuld in totaal. Ik heb het gemeld bij het autobedrijf waar ik hem gekocht heb, binnen één week nadat het probleem was ontstaan.

Er is onderzoek gedaan. Druktest etc. Besloten om thermostaathuis te vervangen, omdat onder druk kleine lekkage zichtbaar was. Dit kon echter niet verklaren dat er inmiddels 2 liter koelvloeistof moest worden bijgevuld.

Mijn twijfel over de eerlijkheid van het autobedrijf ontstaat bij het volgende:
Er is besloten om de kop van de motor te demonteren. De kop is gevlakt, er is een nieuwe kettingpakket gemonteerd en koppakking vervangen. Na het monteren klonk de motor niet goed.
Er is besloten om opnieuw de kop eraf te halen. In het proces is een kopbout gebroken.

De gebroken kopbout wordt nu de als oorzaak aangedragen voor de koelvloeistof lekkage. Doordat er te lang is doorgereden met een gebroken kopbout is koolvloeistof in de motor gekomen en ook in één cilinder. Ze hebben mij een foto gestuurd voor een paar diepe krassen in één van de cilinderkamers.
Het onderblok moest worden vervangen en alles is opnieuw in elkaar gezet. Kosten € 3800,-

Mijn vraag: Kan - technisch gezien - de schade aan de motor zijn ontstaan, omdat ik 1 week heb doorgereden met koelvloeistof lekkage?

 



Gebruikersavatar
mano
VWF Legende
VWF Legende
Posts: 6263
Lid sinds: 10 Apr 2006
Locatie: Rozenburg ZH

Re: koelvloeistof lekkage resulteert in een totale motorrevisie

Berichtdoor mano » 09 nov 2019 14:40

Als de bouten van de eerste keer kop demonteren normaal los gekomen zijn, vervalt - lijkt mij- enige vorm van aansprakelijkheid bij de koper. Immers was dit euvel niet aan het licht gekomen bij de eerste keer demonteren.

Waar het misgaat zal waarschijnlijk zijn bij het hergebruiken van de kopbouten! Zover ik weet zijn deze bouten, "rek"bouten en dienen 1-malig gebruikt te worden.

De vraag is, waar zijn de bouten gebleven van de eerste keer kop demonteren (miss staan ze op de factuur van deze reparatie?)
Nero, RIP

Mk1 Golf Gti 8v Cabrio
Bora Variant Highline TDI

Elefant77
VWF Nieuwkomer
Posts: 2
Lid sinds: 9 Nov 2019

Re: koelvloeistof lekkage resulteert in een totale motorrevisie

Berichtdoor Elefant77 » 11 nov 2019 15:51

Bedankt voor het meedenken! Ik heb ook inderdaad gehoord dat de kopbouten officieel slechts één keer gebruikt mogen worden. Ik weet niet of dit in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurd.

Goede suggestie van de factuur! Ik zal navraag doen.


Terug naar “Volkswagen Problemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten