Motorswap AJM uit, AGR in?

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
VWrijderr
Posts: 10
Lid sinds: 4 Jul 2019

Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor VWrijderr » 04 jul 2019 12:42

Hallo,

Onze AJM motor is kapot (Verstuiver kapot, turbo kapot, lekt flink, 400.000km) Ik vroeg mij af of een motorswap mogelijk en redelijk te doen is. Ik zoek al een tijd naar een AJM motor, met lage kilometers is moeilijk te vinden en erg duur. Met hoge km's vrees ik wederom voor de betrouwbaarheid. Een Golf 4 met AGR staat hier al en kan overgezet worden. Een aantal vragen hierbij:
Op de auto met AJM zit airco, op de donor niet, kan de aircopomp overgezet worden naar het donorblok? Kan alles wat aangedreven wordt door de multiriem overgezet worden?
Past het vliegwiel van de AJM op de AGR? En kan ik de 6-bak gewoon laten zitten?
Ben ik een computer nodig als ik de ECU en motor overzet? Hoe moet ik te werk gaan met de ECU's en waar moet ik rekening mee houden?

Ik sta verder 100% open voor feedback, tips, adviezen, etc. Ik wil het niet moeilijk maken als het makkelijker kan.

Afbeelding

 



Gebruikersavatar
MK2-VRT
VWForum Admin
VWForum Admin
Posts: 30073
Lid sinds: 31 Jul 2009
Locatie: Limburg

Re: Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor MK2-VRT » 04 jul 2019 22:17

Ik zou er gewoon een pompverstuiver in hangen, AJM, AXR, ATD, ASZ, ARL om maar wat te noemen, dat is plug en play..

Als je een andere motorcode neemt dan ook de ecu even mee overzetten, blokkering eraf halen of inleren ( kan ik beide doen )

Neem je een AGR, dan is de bedrading ook ander, dus kabelboom met ecu overzetten.. Bedrading in waterbak is niet altijd plug en play, dus soms nog wat kabels over pinnen die op een andere positie zitten.

Alles is mogelijk, maar de vraag is wat wijsheid is, als je het mij vraagt gewoon een andere PD erin hangen.
Golf 2 R32 BUB '85
Golf 2 1.9 ARL TDI '83 202PK 481NM WMI
Golf 2 VRT 420PK 600NM
Audi RS6 MTM 5.0 V10 702PK 800+NM

mk2-vrt@vwforum.nl

www.ecu-solutions.com

https://www.facebook.com/groups/312765538928730/

Gebruikersavatar
mano
VWF Junkie
VWF Junkie
Posts: 6245
Lid sinds: 10 Apr 2006
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor mano » 05 jul 2019 07:48

Als je het niet moeilijk wil maken, is een andere verstuiver(s) en turbo dan niet makkelijk genoeg?

Lekkage? Van wat, motorolie, bakolie, koelvloeistof? Tegen de tijd dat er een agr in ligt en goed loopt kan je deze motor een aardige onderhoudsbeurt geven...

Die 4ton is een hoop maar wie zegt dat welk andere blok je ook koopt in betere conditie is?
Nero, RIP

Mk1 Golf Gti 8v Cabrio
Bora Variant Highline TDI

VWrijderr
Posts: 10
Lid sinds: 4 Jul 2019

Re: Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor VWrijderr » 05 jul 2019 14:27

MK2-VRT schreef:Ik zou er gewoon een pompverstuiver in hangen, AJM, AXR, ATD, ASZ, ARL om maar wat te noemen, dat is plug en play..

Als je een andere motorcode neemt dan ook de ecu even mee overzetten, blokkering eraf halen of inleren ( kan ik beide doen )

Neem je een AGR, dan is de bedrading ook ander, dus kabelboom met ecu overzetten.. Bedrading in waterbak is niet altijd plug en play, dus soms nog wat kabels over pinnen die op een andere positie zitten.

Alles is mogelijk, maar de vraag is wat wijsheid is, als je het mij vraagt gewoon een andere PD erin hangen.

Heeft een ASZ ook kinderziektes zoals de AJM? Lekke koppakkingen en de verstuiver die de cilinderkop uitslijt?
En kan ik die overzetten van een Seat Ibiza?
Een andere pompverstuiver motor is dan idd wel het beste idee.

VWrijderr
Posts: 10
Lid sinds: 4 Jul 2019

Re: Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor VWrijderr » 05 jul 2019 14:31

mano schreef:Als je het niet moeilijk wil maken, is een andere verstuiver(s) en turbo dan niet makkelijk genoeg?

Lekkage? Van wat, motorolie, bakolie, koelvloeistof? Tegen de tijd dat er een agr in ligt en goed loopt kan je deze motor een aardige onderhoudsbeurt geven...

Die 4ton is een hoop maar wie zegt dat welk andere blok je ook koopt in betere conditie is?

Ik heb begrepen dat de verstuiver het gat heeft uitgesleten waarin die gemonteerd zit, dus de cilinderkop zou ook op zijn.
De lekkage is zwaar zweten van motorolie. Versleten onderblok maak ik daar van.
Dan nog het vertrouwen in de AJM dat nu heel laag zit, en met de AGR nooit problemen gehad, maar kabelboom aanpassen durf ik niet aan.

Gebruikersavatar
mano
VWF Junkie
VWF Junkie
Posts: 6245
Lid sinds: 10 Apr 2006
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor mano » 05 jul 2019 16:04

Iedere pd motor heeft mogelijk last van uitgesleten verstuiver gaten. Maar dat betekent niet het einde.

Soms kan het met nieuwe o-ringen om de verstuivers nog prima. Echter kan je ook, mits niet te ver heen, de verstuiver gaten laten uitfrezen zodat de oring weer afdicht. Heb ik bij 265dkm bij JB in Dieverbrug laten doen en zit nu op 355dkm en rij er zeker niet zachtjes mee.

Tuurlijk zijn het lapmiddelen, maar als je er niet teveel moeite in wil stoppen, zou ik er ook niet teveel centen in stoppen.

Het lekken van motorolie zou bijv van het kleppendeksel kunnen zijn. Die heb ik namelijk paar weken geleden ook vernieuwd ivm zweten. Dat zijn de kosten niet.
Nero, RIP

Mk1 Golf Gti 8v Cabrio
Bora Variant Highline TDI

VWrijderr
Posts: 10
Lid sinds: 4 Jul 2019

Re: Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor VWrijderr » 05 jul 2019 16:38

mano schreef:Iedere pd motor heeft mogelijk last van uitgesleten verstuiver gaten. Maar dat betekent niet het einde.

Soms kan het met nieuwe o-ringen om de verstuivers nog prima. Echter kan je ook, mits niet te ver heen, de verstuiver gaten laten uitfrezen zodat de oring weer afdicht. Heb ik bij 265dkm bij JB in Dieverbrug laten doen en zit nu op 355dkm en rij er zeker niet zachtjes mee.

Tuurlijk zijn het lapmiddelen, maar als je er niet teveel moeite in wil stoppen, zou ik er ook niet teveel centen in stoppen.

Het lekken van motorolie zou bijv van het kleppendeksel kunnen zijn. Die heb ik namelijk paar weken geleden ook vernieuwd ivm zweten. Dat zijn de kosten niet.

Hoe kan ik de motor aanleveren voor frezen? Moet de cilinderkop dan los, of kan ik bijvoorbeeld het blok daar brengen of zelfs de motor? En wat voor prijs zit er aan verbonden?

VWrijderr
Posts: 10
Lid sinds: 4 Jul 2019

Re: Motorswap AJM uit, AGR in?

Berichtdoor VWrijderr » 10 jul 2019 19:41

MK2-VRT schreef:Ik zou er gewoon een pompverstuiver in hangen, AJM, AXR, ATD, ASZ, ARL om maar wat te noemen, dat is plug en play..

Als je een andere motorcode neemt dan ook de ecu even mee overzetten, blokkering eraf halen of inleren ( kan ik beide doen )

Neem je een AGR, dan is de bedrading ook ander, dus kabelboom met ecu overzetten.. Bedrading in waterbak is niet altijd plug en play, dus soms nog wat kabels over pinnen die op een andere positie zitten.

Alles is mogelijk, maar de vraag is wat wijsheid is, als je het mij vraagt gewoon een andere PD erin hangen.

Heb nu een AXR gekocht. Als ik de teller en het contactslot overzet kan ik dan om het inleren/sleutelvrij maken van de ECU heen?


Terug naar “Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran Problemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten