Pagina 1 van 2

Mk II 1.3 CL: stationair toerental schommelt

Geplaatst: 12 apr 2010 13:24
door FenderBender
Gisteren is mijn Golf II 1.3 CL (motorcode NZ) sinds twee maanden weer gestart. Hij liep absoluut niet lekker, het stationair toerental is veel te laag (ongeveer 750 toeren). Na een stoot gas vielen de toeren heel ver terug, tot zo'n 500 toeren, en viel de motor bijna uit. Ook heb ik het idee dat er een tik in één van de cilinders te horen was.

Zoals gezegd, de motor heeft twee maanden niet gelopen, vóór die tijd heb ik niets gemerkt van enige problemen. Ook zijn de bougies vers vervangen.

Zou het probleem gewoon zijn dat de motor een redelijke tijd stil heeft gestaan, en lost het zich vanzelf op na een goed stuk rijden? Of zou een bougie geen goed contact maken misschien?

Ik ben in ieder geval van plan de motor een keer door te spoelen met engineflush en ook een keer wat injectorreiniger erdoor te jagen, dat kan in ieder geval geen kwaad. Zijn er nog andere dingen die ik moet controleren, de stappenmotor misschien?

Alvast bedankt!

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 13:27
door Meller
Ik zou eerst de motor een tijdje laten draaien, aangezien ie een tijd stil heeft gestaan.. tikken van de motor heeft daar ook mee te maken denk ik ! het tikken stopte vrij snel ?? als de motor niet tikt en toeren redelijk zijn zonder uit te vallen, ff een stuk gaan rijden.. lekker warm rijden.. daarna bekijken hoe en wat?!

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 14:36
door FenderBender
Bedankt, ik zal het proberen. Ik zag in andere threads ook nog dat het schoonmaken van de stappenmotor zou kunnen helpen.

Waar zit die precies, hoe moet ik die demonteren en wat helpt het beste als ik hem schoon wil hebben?

Nog een andere vraag: er loopt een slang van mijn luchtfilter naar het spruitstuk. Deze is zo rot als maar kan zijn. Wat is de functie van die slang en waar zou ik die kunnen krijgen?

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 15:15
door leoness88
gasklephuis schoonmaken, vuil kan slecht lopen veroorzaken.

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 15:22
door Meller
Ik zou voor de slang even kijken op de sloop ? of anders bij een automaterialenzaak (brezan, autoparts,cartal,korver etc.)

Als je toch gaat schoonmaken, maak dan je hele motorruimte ff schoon, kijk de bougiekabels etc. na en de rest ook ff goed nakijken.. zoals leoness zegt kan het gasklephuis ook het slecht lopen veroorzaken..

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 17:33
door Row
Ik zou er een grote fles wynn's injector power in gooien, help meestal wel!

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 17:35
door Golfjunkie
leoness88 schreef:gasklephuis schoonmaken, vuil kan slecht lopen veroorzaken.
Dit zou ik zoiezo ff proberen!
Ik had dit bij mijn polo met NZ blok gedaan en scheelde echt super veel kwa stationair lopen en uitvallen enzo! :tu:

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 17:36
door Meller
die injector sprays en tunap toevoegingen zijn niet altijd goed.. bijv. tunap toevoeging voor je motor is echt niet de bedoeling als je wat zweet heb langs het blok, de mensen vergeten dan ook dat je dit elke keer als je olie ververst die tunap troep er weer bij moet gooien..

mijn advies, eerst lekker alles schoonmaken en dan pas met sprays etc. gaan werken.. waarschijnlijk na het schoonmaken werkt het wel !

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 18:09
door FenderBender
Het gasklephuis is door de vorige eigenaar vrij recent nog schoongemaakt, dus die zou nog schoon moeten zijn. Ik denk dat ik in ieder geval de hele motorruimte een schoonmaakbeurt geef (dat is sowieso nodig) en de stappenmotor schoonmaak. Daarna de motor eens een keer goed warm stoken en hopen dat het probleem verholpen is. Daarna eventueel nog met flush en sprays aan de slag

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 12 apr 2010 23:42
door leoness88
ja dat zegt de vorige eigenaar, ik zou toch ff met tandenborsteltje er door jakkeren, kan je dat uitsluiten,

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht *SPOED*

Geplaatst: 15 mei 2010 21:15
door Jurriuit
Even namens mijn broertje (FenderBender) met spoed een vraagje:
Hij stond net op de vluchtstrook van de snelweg stil met een losgeschoten gaskabel aan de gaspedaalkant.
Nu hebben we de kabel terug op z'n plek kunnen steken maar ging de kabel na een aantal keer proeftrappen op het pedaal wederom los.

Hoort er een soort van borging op de gaskabel te zitten waardoor deze klem zit in het gaspedaal? Zien we iets over het hoofd?
Hij wil er donderdag mee op vakantie naar Ierland dus er is milde spoed bij ;)

Vrolijke noot: Motortje loopt als een naaimachientje nu er een kleine 1000 km opstaat sinds het lange stilstaan :tu:

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht

Geplaatst: 27 mei 2010 00:04
door FenderBender
Probleem opgelost. :tu: Het bleek dat de aanslag die (denk ik) onder het gaspedaal hoort te zitten, ontbrak. Als ik het gaspedaal vloerde, stond de gasklep allang open en wat ik bezig met het haakje wat aan de gaskabel zit te verbuigen. Die was dus gewoon zover verbogen dat hij uit het gaspedaal schoot en ik dus geen gas meer kon geven. Vrij lullig, precies op het moment dat je links naast een vrachtwagen zit en een hele rij auto's achter je rijden. En dat ook nog eens op een brug, zonder vluchtstrook! Maar gelukkig is alles goed afgelopen. :tu: Ik heb een nieuwe aanslag gemaakt, zodat wanneer de gasklep maximaal open staat, het gaspedaal ook niet verder kan worden ingetrapt.

Gisteren trouwens vrij knullig de ANWB moeten bellen. Tank was leeg, benzinemeter gaf dit niet aan, deze stond nog maar net voorbij het laatste streepje. :SCRATCH: Volgens het ANWB-poppetje zou ik mijn benzinevlotter opnieuw moeten laten afstellen.
Is dit een probleem wat vaker voorkomt? En zou ik dit makkelijk zelf kunnen doen, of is dit vrij specialistisch?

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht *OPGELOST*

Geplaatst: 31 mei 2010 14:49
door leoness88
afstellen? apart, je kan spul eruit halen en beetje de vlotter bijbuigen maar echt afstellen heb ik nog niet van gehoord

Re: Mk II 1.3 CL loopt slecht *OPGELOST*

Geplaatst: 31 mei 2010 15:51
door FenderBender
Misschien dat hij dat bedoelde met afstellen. Op zich is het niet echt een probleem, ik weet nu dat ik moet tanken als hij bij het laatste streepje is. :LOL: Maar ja, het is wel een vrij knullige manier om op de vluchtstrook te staan. :SCRATCH:

Re: Mk II 1.3 CL: stationair toerental schommelt

Geplaatst: 23 aug 2010 12:27
door FenderBender
Sinsds een paar weken begint mijn voiture een beetje kuren te vertonen voor het stoplicht: bij een koude motor wil hij zijn stationaire toerental maar niet op 1000 houden. De toeren zakken af en beginnen heel erg te schommelen, totdat de motor bijna lijkt af te slaan. Als ik dan even (terwijl ik stilsta) een stoot gas geef en weer stationair laat draaien, houdt ie hem netjes op 1000 toeren, maar na een seconde of tien begint het toerental weer te schommelen. Bij een warme motor heeft ie er veel minder last van, dan blijft de wijzer strak op de 1000 staan.

Ik las al dat dit een bekend kwaaltje is van Golfjes II, maar is er iets aan te doen? Dingen als gasklephuis en/of stapenmotor schoonmaken, vacuumslangen controleren en bougies + kabelsvervangen schijnen te helpen. Maar welke van deze dingen kan ik (gemakkelijk) zelf doen, en welke dingen moet ik aan een (semi-)prof overlaten? Bijvoorbeeld: als ik het gasklephuis lostrek, moet die dan weer opnieuw worden ingeleerd bij een garagebedrijf?