VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Audi
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Corney
#2766491
Hallo, hoop dat ik in het goede forum kopje zit om deze vraag te stellen. Zo niet hoor ik dat graag.

Ben een tijdje in het bezit van een Seat leon 1m 1.6 16v. Rijd hier met plezier in, maar ben toch stilletjes opzoek om over 2/3 maand een nieuwe auto aan te schaffen. Wat nieuwer (Luxer) en/of meer vermogen.

Nu zat ik marktplaats af te zoeken naar een mooie Audi TT 1.8t. Lijken me hele gave gebakjes om in te rijden en wat ik heb gelezen zijn het goede blokken, mits ze goed onderhouden en warm gereden zijn. (Auto natuurlijk kopen met onderhoudshistorie)
Ook eens voor de grap gekeken naar een Golf 5. Was hier niet specifiek naar opzoek, maar vind het ook wel erg mooie bakken. Je ziet ze wel erg vaak, maar daar valt doorheen te kijken vind ik.

Nu mijn vraag; Wat zouden jullie doen? Zouden de TT's nog goed zijn na een staat van dienst van +/- 15 jaar? Wat zou een redelijke km stand zijn? Óf zouden jullie voor een Golf 5 gaan die wat nieuwer is?

Nogmaals, hoop dat het in het goede kopje staat. Zag op het forum dat jullie rete actief zijn. Vandaar de vraag hier.

Budget is rond de +/- €4500

Mvg
door AestheticBORA
#2766500
audi TT, 1.8 T ojee, ik ben ook een tijdje opzoek geweest naar deze, 1.8T opzich zwakke motor met turbo, waardoor vaak afgetrapt, let op km stand NAP en invoer. en op chiptuning. na 3 van deze testritten hield ik het voor gezien, alle 3 turbo niet goed en rare geluidjes maar zogenaamd wel allemaal gereviseerd. Persoonlijk slechte ervaring ermee, en ze hadden alle 3 onder de 170dkm op de teller, waarvan 1 naderhand bleek 100dkm te zijn teruggedraaid.
Op deze dingen zou ik dus letten bij deze geliefde 20 inch kart-bakken.

Daarbij zijn ze veel te overpriced, voor 4500 krijg je al een met veel historie
door peter1981
#2766514
1.8T zwakke motor ? jij zal vast slechte ervaringen hebben dan want dat is dus echt niet een slechte motor
Binnen de G4 familie misschien nog wel de beste ;)

Anyway ik heb precies voor de zelfde keuze gestaan maar dan tussen een TT of golf 5 GTI
Prijzen waren 2 jaar geleden niet zo heel verschillend namelijk aangezien de meeste TT`s wel of een klein beetje werk aan is of gewoon net zo duur waren.
Op aanraden van een VW specialist uiteindelijk een TT gekocht.
Die zei toen ook dat het waarschijnlijk de laatste echt goede rappe motor was bij VW
Mede doordat die gewoon nog een gietijzeren onderblok heeft ipv alu.
Echt nette TT`s beginnen wel schaars te worden aangezien ze relatief goedkoop aan het worden zijn maar een echte goed brengt ook nog wel wat op
Heb vorig jaar mijn FWD 180pk verkocht voor 6 mille en voor een 99er is dat niet goedkoop
Maar wel een plaatje met boekjes erbij.
Uiteindelijk met de aandrijving wel de foute keuze gemaakt niet dat 4wd of FWD me wat boeit maar de 5 gang maakt op de autoweg erg veel toeren en dat vond ik erg storend.
Als je 130 reed met het ding dan werd ik er gek in.
Keuze voor een FWD was het gewicht en bij een 4wd wil de haldex nog wel eens slecht onderhouden zijn en/of gaar.
Blijkt dat die wel te testen is door aan ene kant de auto in grind ofzo te zetten en dan hard op te trekken.
Als die dan niet klappert zou die goed moeten zijn ( wellicht dat de haldex eigenaren dit even kunnen bevestigen )
Daarbij is een TT gewoon veel mooier als een Golf 5 en zeker een toekomstige klassieker.
Kilometerstanden van een half miljoen met 1 motor is geen uitzondering , uiteraard valt en staat altijd alles met onderhoud en goed gebruik maarja dat is bij een 1.4 ook

Het is nog vroeg dus hopelijk een beetje begrijpelijk getypt :P :P
door peter1981
#2766515
Echte TT kwalen zijn trouwens
Kilometer tellers die uitflippen
daklijsten die oxideren
haldex uiteraard
Xenon koplampen die nog wel eens kapot gaan ( ballast )

verder valt me weinig in eigenlijk
Gebruikersavatar
door Corney
#2766539
@AestheticBORA , zou hem het liefst origineel houden/kopen. Dus geen poespas met chippen etc. Met een stapel onderhoudsfacturen. Denk dat bij elke auto wel wat geluk bij komt kijken. Maar als je sommige dingen kan uitsluiten van het begin af aan; met alle liefde. vervelend dat de km teller teruggeschroefd was bij jou. Maar komt regelmatig voorbij volgens mij? Helaas.. zal dan eens letten op de turbo idd. Word mn 1e turbo auto dan misschien.

@peter1981 , dat is een lap tekst haha. Heb hier wat aan. Inderdaad eens overwegen om misschien?? Een quattro te kopen dan. Rij swinters een stukje snelweg van +/- 20 km. Dit deed ik eerst in een peugeot 306 1.4. Rammelde bijna uit elkaar, en elke klank hoorde je. Stoorde me er niet zo heel erg aan. Radio standjes omhoog. Was natuurlijk geen auto om kilometers snelweg mee te pakken. Nooit geen spijt gehad dat je niet voor de gti bent gegaan? Waren je onderhoudskosten hoog?
Zag inderdaad die kwalen vak voorbij komen. Meeste zetten er een foto bij om te laten zien dat het werkt.
Zelf onderhouden gaat mezelf wel voor het grootste gedeelte lukken. Met hulp van vrienden / forums evt.


Heb eens een alfa romeo 147 2.0 ts gereden. Een vriend raade mij dat af. Had achteraf erg gelijk. Die olie die ik er ingooide kwam er binnen 500km via de uitlaat er weer uit. 1x nooit weer. Vandaar dat ik me wat zit te oriënteren.

In ieder geval erg bedankt voor het meedenken. Heb ik wat aan!
door peter1981
#2766597
Onderhoud viel wel mee
Wel in het begin de oliezeef laten vervangen , distributieriem incl WP e.d.
Kleppendekselpakking , pakking bij de ketting , carterontluchting en diverse slangen rondom die ontluchting
Dit op aanraden van de specialist en hij gaf ook wel een goede verklaring voor die slangen want het is nu eenmaal oud en ze waren ook week aangezien ik ze gezien heb achteraf.
Verder geen onderhoud gehad eraan.
Daarvoor ook een jaartje een golf 4 GTI gereden met dus eigenlijk de zelfde motor en ook nooit niks aan gehad alleen bij aanschaf een grote beurt incl riem gedaan.
Als geluid je niet uitmaakt dan kan je kwa kosten en minder onderhoud beter voor een FWD gaan maar als ik het nog moest doen kocht ik een 4wd of in ieder geval ene met een 6 bak
Ik rij ook bijna geen autoweg aangezien ik maar 8dkm per jaar rij maar als ik het rij dan wil ik dat wel relaxed doen en het extra onderhoud aan de haldex doe ik zelf dus is niet z`n probleem die paar tientjes van de olie en de filter.

Verder nooit spijt gehad dat ik geen golf 5 gti gekocht heb maar wel een klein beetje dat ik toen geen golf 4 GTI edition gekocht heb want daar ging het toen om alleen ik had al een keer een 4 GTI gehad en wou weer eens wat anders.
Golf 5 GTI blijft maar een golf 5 en vind ik zelf de minst mooie golf ooit maar de GTI vind ik we mooi maar bijv een standaard 1.6 vind ik echt 3x niks :P

Keuze om weer terug te gaan naar de ouwe bakken ben ik trouwens ook wel weer heel blij mee want rij net zo lief met die oude golf 3 GTI als met de TT en m`n cabrio zou ik ook voor geen goud willen missen als krijgt die misschien ooit nog wel een 1.8T want z`n blok blijft gewoon echt heerlijk kwa lopen.


m`n ex :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen V6 koplampen , V6 BBS rs2 wielen en verder helemaal standaard ook kwa motor :)
Gebruikersavatar
door Corney
#2766623
Top voor zon uitgebreid verhaal! Hartstikke duidelijk tot zover. Mooie bak heb je gehad! Ziet er allemaal nog erg strak uit. 1 laatste vraag; bij welke km stand is de limiet op een audi tt te kopen? Vind persoonlijk over de 2ton wel stevig.. Verbruiken deze motoren veel olie? Valt dit op enige manier een beetje te controleren? Heb er namelijk een schurft hekel aan; teveel ervaring mee gehad.

Ga eerst eens stilletjes opzoek naar een TT, zou die rond de 4500 goed te doen zijn? Of toch even doorsparen? Mocht het écht niet gaan lukken met de TT kijk ik met een half linkeroog naar de een golf 5. Voordeel is dat ik niet zoveel haast heb.
door AestheticBORA
#2766624
Voor 4500 een met history, ik neem aan dat je al eens in een TT gereden hebt? ikzelf vind golf 5 een degelijker uiterlijk hebben, maar dat is qua smaak.. mijn vriendin rijd een TT 1.8T cabrio, ongeacht de motorinhoud vind ik het zelf meer een stoere vrouwen auto geworden( uiterlijk, compacte bolle kont) , maar de meningen verschillen, er rijden hier genoeg mannelijke TT ers
door peter1981
#2766644
Tsja kilometerstand is moeilijk te zeggen.
Die VW specialist heeft ene in onderhoud met een half miljoen kilometers en is nog goed
Mijne had bij verkoop 190dkm gelopen en gebruikte amper olie.
Denk dat elke turbo motor wel iets verbruikt maar halve liter op 6dkm vind ik erg acceptabel.
Zelf vind ik 2 ton mits aantoonbaar niet z`n punt want zelf heb ik het ook niet op zo extreem weinig kilometers.
Ik zie toch wel vaak dat die auto`s juist slechter zijn doordat ze altijd korte stukjes hebben gereden en slecht zijn bijgehouden.
Sommige denken dan dat die eens in de 5 jaar een beurt moet hebben :roll:

Denk wel dat je voor 4500 een redelijk mooie met history moet kunnen kopen.
Mijne heb ik toen 4 voor betaald en die was erg goed maar ben ook bij TT`s gaan kijken van 6mille die toch veel dingen tegen hadden en had het gevoel dat ik met deze wel vrij veel geluk heb gehad , wel paar dingen laten spuiten en doffe koplampen erin en zo heb ik totaal nog 3 mille erin geduwd maargoed ik ben dan ook een zeurpiet :LOL:

Cabrio vind ik dan wel echt lelijk maar alles valt en staat natuurlijk met een smaak maar daarom heb ik maar een golf 3 cabrio opgeknapt :E
Gebruikersavatar
door Corney
#2766672
Alles staat en gaat met onderhoud dus. Ook meer dan logisch natuurlijk. Hou allebei lichtelijk in de gaten, en moet ik zeggen dat sommige golf 5jes er ook wel erg netjes uitzien; xenon,inbouwnavigatie,6bak,climatecontrol. En is wat jaren jonger. Is en blijft een afweging natuurlijk. Óok is de golf 5 wat praktischer, meer ruimte. Maar denk dat die 1.8T van de TT, die misschien aangeschaft word een hoop goed maakt.
Gisteravond nog wat gezocht naar TT's met inderdaad heel veel rdw onlogisch Nap verklaard. Geen idee of dit ook heel erg betrouwbaar is.
Ook naar de Golf 5 1.6/2.0 gekeken. Hier waren er erg veel met NAP. 1.4 word hem sowieso niet, lijkt me net wat te traag..
Eerlijk is eerlijk; AestheticBORA heeft me lichtelijk aan het twijfelen gebracht. Misschien ook niet zo verkeerd om eens verder te kijken dan dat je neus lang is. Vraag is denk ik hoe ver ik de gok wil nemen. Vind het met m'n 21 jarige toch een aardig smak geld, mocht je een ''kat in de zak'' kopen. Maar daarintegen ben je er zelf bij natuurlijk.

Hoe zou het evt met de 1.6/2.0 liter motoren gaan? Veel problemen mee? Kan er niet heel veel over vinden op google.

Iig bedankt allebei voor jullie reactie! appreciate it.
door peter1981
#2766699
achja de gemiddelde FSI motor zuipt na 2 ton ook vaak zat olie en veel vaker dan een 1.8T dat was ook de reden om een 1.8 te kopen en geen GTI los ervan dat een golf 5 op iedere straathoek staat.
Degelijkheid moet je een Toyota kopen denk ik maarja das helemaal saai en uiteindelijk willen we toch een beetje leuke auto rijden :)
Ik ben dan wel ene die niet in iets wilt rijden wat iedereen heeft en moet een beetje apart blijven en bij een dichte auto moet er ook wel iets van pit inzitten
Ben geen racer meer maar een vlotte auto is wel fijn :)
Al die nieuwe hokken gaan over het algemeen sowieso niet lang mee dus zoals gezegd mede daarom ook weer lekker aan de ouwe hokken
Wel valt het verbruik tegenwoordig tegen de GTI met maar 115pk gebruikt toch echt meer dan de TT maarja tot nu toe 5500km gereden sinds maart dus die halve liter op 100km is het ook niet :P

2.0 motoren bij een g5 zijn volgens mij een stuk slechter dan de 1.6
Vergis je trouwens niet in de ruimte bij een TT alleen moet je nooit iemand mee willen nemen maar koffer is erg ruim :)
door peter1981
#2766700
Geen NAP trouwens is ook al bij import he dus langs gaan en boekjes in de hand nemen is denk ik belangrijker veel TT`s zijn import mede doordat ze hier erg duur waren nieuw dat is bij de gemiddelde 1.6 golf 5 uiteraard anders die deelde ze hier uit bij de dealer :P
Echte mooie golf 4 zou ik zelf trouwens liever hebben , reed ook liever met de golf 4 gti dan met de TT als ik heel eerlijk ben maar dat kwam ook mede door de toeren maar ook het sportiever schakelen van de TT bak vond ik niet fijner dan de lekkere soepele GTI bak
Succes in ieder geval met je zoektocht en we zien de foto`s wel komen
Gebruikersavatar
door Corney
#2766809
Ga rondspeuren. Gaat vast goed komen. Dankjewel voor je uitgebreide reacties.
door AestheticBORA
#2767497
Het ligt eraan wat je gewend bent, ik heb 2.0 en 1.6 gehad zonder turbo, en ik moet zeggen qua auto's rond het jaar 2000 vond ik het niet veel verschillen, ik vind persoonlijk dat een 1.6 (vw) motorisch niet zo mooi klinkt ( qua riemen/aandrijving/toeren) ik persoonlijk denk en ook uit ervaring dat je als 21 jarige de TT na anderhalf jaar al zat bent, als het niet al eerder is... ze worden veelal verkocht met veel verborgen gebreken of kwaaltjes die je met het verkopen ervan dan weer voor de volgende eigenaar moet verbergen of moet laten maken. Een TT moet je met een goed budget aanschaffen en anders zou ik het afraden. Alhoewel ik voor een golf 5 ook minimaal 5500 euro zou uittrekken. Succes ben benieuwd!
Gebruikersavatar
door Corney
#2768787
Hoef ik tussen de 2.0 of 1.6 dus niet over na te denken dus. Vanwaar zou ik na een jaar zat worden van de TT? Lees toch hele goeie verhalen over de motoren die erin ligt. Ik kan nu (mits er een goeie tussenstaat) misschien een TT aanschaffen. Financieel bedoel ik het niet. Maar meer doordat ik de ruimte niet nodig heb. Dus hij hoort ook niet rete functioneel te zijn. Lijkt me een erg leuke bak, en vind hem er ook nog strak uitzien.

Nogmaals, ik oriënteer me erop los, maar gok dat het wel iets van VAG word.. iig bedankt maar weer.

We gaan het zien! ;)
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]