VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
#2765431
Mijn 1.4 16v Golf doet erg vreemd.
Als ik 's ochtends of na een dag werken de auto start is het toerental een paar seconden schommelend maar al snel mooi stationair en ik kan normaal wegrijden. Zolang de auto aan staat en/of rijdt, is er niks aan de hand. Of ik 5 km rijd of 20 km incl filerijden, de auto doet normaal en loopt netjes stationair.

Zodra ik de auto even uit doe en bijvoorbeeld even een winkel inga of mijn zoontje bij de oppas ophaal ontstaat het probleem. Als ik na de winkel of oppas de auto start, schiet het toerental alle kanten op. Eerst meestal een paar seconden 3000 rpm... en daarna schommelend tussen 1200 en 2500. Rijden is nog wel te doen maar leuk is wat anders.
Nu was koelvloeistoftemperatuur meter in het dashboard kapot, soms wijzertje netjes 90, soms deed ie het niet. Ik las dat dit soortgelijke problemen kan veroorzaken. Gisteren die sensor (originele sensor gekocht) vervangen. Het lijkt ietsjes verbeterd, temperatuur nu constant goed op dashboard, maar nog steeds bij warme start een erg onprettige auto.

Ik snap dat ik de auto zal moeten uitlezen, en dat zal hopelijk volgende week gebeuren. Maar heeft iemand dit mogelijk meegemaakt en weet wat het is?
#2766365
Update ihkv kennisdeling:
Foutcode 00282 V60 Gaskleplichter. Op UK en VS fora begrepen dat dit gewoon een kapotte gaskleplichter is en dat het hele huis vervangen dient te worden. Gebruikt gasklephuis op de kop getikt en probleem opgelost. Enige probleem nu is die eerste paar seconden na de koude start. Bougies zien er niet meer fris uit dus ik ga er vanuit dat als ik deze vanmiddag vervangen heb, dat de koude start ook probleemloos is.

Na het vervangen van het gasklephuis (met fysieke gaskabel) wilden wij deze laten inleren middels VCDS (full version,ross tech kabel). De instructies gevolgd van Gerrit Speek maar de knop "go!" in Measuring Blocks 098 blijft grade out en het laatste vakje rechts (adaptation mode idle/OK/ERROR) staat ERROR. Inleren lukt dus niet. De Golf rijdt nu prima en stationair ook prima (op eerste paar seconden koude start na) maar ik wil dit inleren wel doen aangezien het overal voorgeschreven staat.

De enige foutcode die niet weg wil is 01087 Basic Setting Not Performed.
Is de reden dat het inleren niet wil lukken deze foutcode of heb ik hier 2 afzonderlijke problemen?
Googlen naar de 01087 melding helpt niet veel...
#2766518
Weer een stapje verder dankzij google:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_basicsettings.html

De module staat dus in Basic Setting Mode. In elk stuk dat ik hierover lees wordt gewaarschuwd Basic Settings niet zomaar uit te voeren. Nu weet ik niet of dit Basic Settings betreft van alleen 098 Gasklephuis of van de hele Engine.

Kan iemand mij vertellen of deze basic settings ongestraft uitgevoerd kunnen worden of moet ik naar een zwaardere expert op het gebied van VCDS? Zo ja, kan iemand mij vertellen wie mij hiermee verder kan helpen, uiteraard tegen het geldende tarief:)

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]

... dat gaat de dealer alleen oplossen door je led[…]

Relais voor groot-licht ?

Ben ook wel benieuwd hoe het er nu voorstaat. Kun […]

waarde bepaling

Beetje rondkijken op de websites waar ze auto's te[…]

Heb het op de + en - polen gezet.

Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]