Pagina 1 van 1

Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 16 apr 2011 10:44
door jellevdl
Sinds de lente weer is begonnen kwam ik erachter dat mijn Climate control niet meer werkte.
Ik had nog geen tijd gehad om hier naar te kijken toen ik erachter kwam dat mijn koelfan
ook niet aanslaat, met gevolg een kokende motor op de vluchtstrook.

Nu heb ik de koelfan en de fan van de Climate Control getest door hier direct spanning op te zetten,
deze werken beide perfect. Ook de magneetkoppeling werkt door hier direct spanning op te zetten.
Ik de temperatuurschakelaar van de koelfan vervangen maar deze slaat nog steeds niet aan.
Beide problemen krijg ik dus niet opgelost.

Na wat ''gegoogle'' heb ik vaag ergens gelezen dat er een regelrelais ''J293'' het probleem zou kunnen
zijn, deze zou de Climate Control en koelfan aansturen...

Kan iemand bevestigen dat dit zo is en mij vertellen waar ik dit relais kan vinden?
Het gaat om een Golf IV uit 1999 (import uit duitsland)

Alvast bedankt!

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 16 apr 2011 12:42
door MK2-VRT
Klopt inderdaad, zie :

Afbeelding

Heb je toevallig geen zekering kapot o.i.d. ?

Gr Stefan

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 16 apr 2011 16:27
door jellevdl
Hoi Stefan,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb helaas geen zekering defect, deze heb ik gecheckt!
Weet je toevallig waar dit relais zich in de auto bevind?

Ik las ergens links onder de accubak maar daar heb ik geen relaiskastje zitten..

Zit hij toevallig in het kastje onder het raammechanisme?

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 16 apr 2011 18:28
door MK2-VRT
Jelle,

Je vind hem onder tegen de linker chassisbalk aan.

Succes!

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 18 apr 2011 12:43
door jellevdl
Jelle,

Je vind hem onder tegen de linker chassisbalk aan.

Succes!
Thanks! Ik heb hem gevonden...

Ik heb inmiddels de dealer gebeld en daar werd mij verteld dat deze regelaar maar liefst €160 kost!
Dat was ff een tegenvaller...

Nu wil ik natuurlijk eerst 100% zeker weten dat deze regelaar het probleem is, aangezien je
geen elektrische onderdelen mag terug brengen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze regelaar kan uitmeten?

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 18 apr 2011 17:14
door MK2-VRT
Ze zijn idd best prijzig en het is zonde als je hem dalijk vernieuwt en het is het niet..

Je kan hem wel eens laten uitlezen, kijk welke storing erin staat, wellicht helpt dat je een stuk verder.

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 18 apr 2011 17:52
door jellevdl
MK2-VRT schreef:Ze zijn idd best prijzig en het is zonde als je hem dalijk vernieuwt en het is het niet..

Je kan hem wel eens laten uitlezen, kijk welke storing erin staat, wellicht helpt dat je een stuk verder.
Ik heb de auto uitgelezen maar hier komen geen foutmeldingen naar voren.

aangezien mijn climate control en mijn koelfan beide niet meer werken kwam ik uit bij de regelaar.
Zou het nog iets anders kunnen zijn?

Magneetkoppeling werkt
Zekering is heel
Systeem is gevuld
Motor gaat hoger in toeren bij inschakelen

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 19 apr 2011 14:58
door jellevdl
Inmiddels gevonden hoe ik hem moet uitmeten en hij blijkt inderdaad kapot, snel op zoek naar een nieuwe!

Voor degene met hetzelfde probleem:

This summer has been a hot one, and I'm sure you have seen your share of air conditioning problems. Unfortunately, A/C systems have grown steadily more complex and difficult to diagnose.

The problem involved a 2000 Jetta GLS 2.8L manual A/C system with no compressor clutch operation. On this vehicle, the cooling fan and A/C compressor operation are controlled by the J293 fan control module, which is usually located in the driver's front corner of the engine compartment on the lower frame rail. The J293 module has both a 14-pin connector identified as the T14 connector in Volkswagen wiring diagrams and a four-pin connector identified as the T4a connector.

To diagnose this system, starting on the T14 connector:

1) Start and idle the vehicle. Select "A/C on" at maximum cooling and "blower on" at high speed.

2) Check for 12 volts at the T14 connector pin No. 8 (T14/8). This 12-volt signal comes from the A/C switch and requires both cooling fans on at low speed and compressor activation.

3) Check for 12 volts at pin T14/9. This voltage is a switched ignition source and will have 12 volts when the ignition is in the "on" position.

4) Check for 12 volts at pin T14/4. This is a constant battery source and should read 12 volts at all times from fuse S16.

5) Check for a good ground at pin T14/6.

6) Check for 12 volts at all times at the four-pin connector, T4a pins T4a/1 and T4a/3 from fuses S164 and S180, respectively.

7) Turn off the ignition. Remove the T14 connector and check for continuity between pins T14/14 and T14/5 on harness side to ensure proper operation of the F38 ambient temperature switch. Continuity must be present if the ambient air temperature is above 32 degrees Fahrenheit. Reconnect the T14 connector and restart the vehicle.

8) Check pin T14/2 using a duty cycle meter. If the refrigerant charge in the system is normal, about 30 percent to 35 percent duty should be indicated at pin T14/2 without the compressor engaged. The duty cycle signal is supplied by the G65 pressure sensor in response to system pressure changes. A duty cycle above 90 percent or below 20 percent will command the compressor off.

9) Check for an 11-volt reference voltage at pin T14/3. The reference voltage originates in the J293 fan control module and can be grounded by |the power control module (PCM) under certain circumstances (typically wide open throttle or vehicle overheat conditions) to turn the A/C compressor off.

If zero volts are present, the PCM is commanding "compressor off" or the wiring harness is shorted to ground. Raise vehicle idle speed above 2500 rpm and observe compressor operation and voltage at pin T14/3. If the voltage at pin T14/3 returns to 11 volts with the idle speed above 2500 rpm and compressor operation resumes, then a throttle basic setting procedure is needed and must be performed with a factory-compatible, by-directional scan tool. Note: A loss of throttle basic settings will keep the compressor from activating.

If all previous tests have passed, check the T14 connector pin T14/10 for 12 volts. This pin is the output signal to the compressor clutch coil. If all the other tests have passed and there is no voltage at pin T14/10, this indicates a faulty fan control module.

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 19 apr 2011 17:25
door jensw
15 euro bij klein gunnewiek. Heb alleen even geen etka bij de hand. Het gaat om dit nummer 1JO919506Q

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 19 apr 2011 20:31
door jellevdl
jensw schreef:15 euro bij klein gunnewiek. Heb alleen even geen etka bij de hand. Het gaat om dit nummer 1JO919506Q
Super tip! Meteen ff hun site gegoogled en er staat er inderdaad eentje op voor €15.
Is wel van een Diesel uit 2002 maar neem aan dat dit hetzelfde onderdeel is?

Nogmaals bedankt!

Re: Climate Control + Koelfan

Geplaatst: 21 apr 2011 10:30
door jensw
Gewoon even bellen, zijn behulpzame mensen.