VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf VIII
  • Gebruikersavatar
#2848119
Beste,

Enige maanden geleden had ik last van het veel voorkomende probleem bij meerdere nieuwere VAG modellen : Emergency assist is momenteel niet beschikbaar en Travel assist is momenteel niet beschikbaar.
Hiervoor ben ik destijds na de dealer gegaan welke het probleem zou gaan oplossen door het vervangen van het stuur.
Het stuur zou enige maanden levertijd hebben.
Echter toen was de dealer niet zeker van of dit onder garantie zou vervallen omdat volgens hun zeggen interieur delen niet onder garantie vielen. Dit zou nader worden onderzocht.
Hier heb ik toen geen duidelijk uitsluitsel over gekregen tot dat ik eind verleden jaar werd gebeld dat het stuur binnen was. Ik heb toen wederom de vraag gesteld of het al bekend is of het onder garantie zou vallen. Dit zou wederom worden nagekeken door de dealer.
Echter tot op heden gene uitsluitsel. aangezien toen de storing al enige maanden niet meer optrad heb ik het toen zover maar gelaten.
Nu echter treedt de storing de laatste tijd weer frequent op.
Mijnvragen zijn dus:
- hebben meerdere van jullie deze issues gehad en wat is toen de oplossing geweest? Stuur vervangen?
- is dit onder garantie vervangen?
- het lijkt mij niet correct dat een stuurwiel of een dergelijke storing als interieur worden gezien, hebben jullie mogelijk eerder meegemaakt dan een fysiek technisch element als interieur wordt gezien?

Graag ontvang ik jullie gedachten voordat ik terug ga naar de dealer.

Bedankt voor jullie aandacht,

Harold
#2848122
In de 99% van de gevallen is het stuur de oorzaak. En lijkt me wel garantie want staat los van een interieur deel. Productiefouten lijken me dan ook geen discussie. Veel van me klanten hebben hem onder garantie vervangen gehad. Je kan hem ook zelf kopen bij 4yourdrive.de . Want het stuur kost bij de dealer vele malen meer als je het zelf zou moeten betalen. Kan hem dan eventueel voor je monteren als je dat wenst.
#2848257
Hoi allemaal en een vraagje aan Harold: had je alleen deze foutmeldingen?
Heb sinds de eerste week van '24 een gte uit '21 en ervaar vanaf het begin meerdere foutmeldingen, het lijkt met slecht weer erger te zijn? er is mij toen medegedeeld om de sensoren schoon te maken maar dit heeft niet geholpen.
De foutmeldingen die ik krijg komen achter elkaar en dat begint zodra ik mijn garage uitrij: emergency/ trafel assist en het sos systeem. Het plezier van de auto wordt op deze manier flink teniet gedaan omdat de hulpsystemen ook automatisch worden uitgeschakeld. Zodra ik op de snelweg zit heb ik er minder last van, zodra de snelheid onder de 100 komt lijkt het wakker te worden?!
Kan dit alles te maken hebben met het stuur?
#2848263
Hoi Daneron, het is voornamelijk alleen deze melding die frequent voorkomt (emergency asisst en travel assist). . soms meerde malen achter elkaar, dan slecht 1x tijdens een rit. Meestal treedt het wel op als er snelle bewegingen wordt gemaakt met het stuur zoals bijvoorbeeld tijdens parkeren. Maar kan ook spontaan tijdens een rit bij rechtuit rijden, de duur van de storing verschilt. Soms meerder malen achter elkaar dan weer wat langer. Nu al paar dagen niet opgetreden. Ik heb wel op andere fora gelezen dat vochtig weer, mogelijk ook impact kan hebben.
Ik durf verder niet aan te geven of bij jouw de oorzaak het stuur is, ik weet wel dat als je erop google naar zoekt er bij meerdere VAG modellen het optreedt.
Mogelijk kan Antera met zijn grotere technische kennis je nog adviseren.
Omdat het nu bij mij weer even weg is heb ik de afspraak met de dealer nog even uitgesteld. Mocht het blijven en ik contact opnemen met de dealer, dan geef ik een terugkoppeling over de door hun geboden oplossing.

Met vriendelijke groet, Harold
#2848275
Goedemiddag Heren en Dame,

Zojuist heb ik een afspraak gehad bij de Volkswagen Dealer in Duitsland m.b.t. Travelassist storing waar iedereen last van heeft. Het is idd een fabrieksfout vanuit volkswagen en als gevolg daarvan moet de hele stuur vervangen worden… ik moet ongeveer 570 euro betalen… wat blijkt.. volkswagen vergoed enkel 70% van de stuur … de rest moet je zelf betalen… 238 euro aan uurtarief… en de rest aan materiaal en overige 30%.. natuurlijk heb ik bezwaar gemaakt bij volkswagen en hen een mail gestuurd met het verzoek dat zij dit moeten gaan vergoeden aangezien het fabrieksfout is… men kan niet verwachten dat voor elke fout de consument maar moet gaan opdraaien voor de kosten belachelijk… maar mocht ik nog meer info hebben dan laat ik dat uiteraard weten mensen.
#2848465
Beste, onderstaand bericht kreeg ik van mijn dealer.

“Aangezien de door u genoemde meldingen en storingen veroorzaakt kunnen worden door diverse componenten en software, adviseer ik u een werkplaatsafspraak te maken voor een grondige diagnose.
Als planner kan ik geen uitspraken doen of er aanspraak gemaakt kan worden op een coulance regeling, danwel commerciële tegemoetkoming. Ik zie alleen dat de fabrieksgarantietermijn is verstreken.
Tevens staan er geen service-, of terugroep acties open.”

Ik vindt de bediening van de tiptoetsen waardeloos en ga sowieso een andere bediening/stuur erop laten zetten.
#2848566
Even een update: heb een reactie gehad van volkswagen Duitsland. Zonder dat ze schuld erkennen willen ze met mij kijken naar een tegemoetkoming samen met de dealer. Inmiddels heb ik reactie gehad van de dealer en hebben ze de de stuur incl. Materialen van de rekening gehaald en hoef ik maar 150+ euro te betalen ipv 600 euro die er eerst stond. Het is zeer zeker de moeite waard ook al heb je geen garantie meer , om een e-mail te sturen naar Volkswagen Duitsland. Zij weten dondersgoed dat dit een productie fout is… succes!
#2848570
Hoi Allen,

Zelf wacht ik nog op een reactie van de dealer, begin verleden week een reactie gehad dat ze niet konden herleiden dat er contact over is geweest.... toen wederom aangeven welke vestiging ik in contact ben geweest en wacht nu nog op een reactie.
Ben zelf druk geweest de laatste tijd en het probleem is al weer even niet opgetreden en heb het dus even gelaten.
Ik ga deze week herinnering sturen omdat ik toch graag een bevestiging wil dat ze het oplossen (ik kan er niet op vertrouwen dat de klacht niet terug komt) en naar mijn mening onder garantie. ( Auto destijds geleverd met 4 jaar garantie waar hij nog binnenvalt).
Ik hou jullie op de hoogte. Nieuwe informatie/updates en ervaringen van andere verneem ik graag.
#2848573
mocro12 schreef: 18 mar 2024 15:52 Even een update: heb een reactie gehad van volkswagen Duitsland. Zonder dat ze schuld erkennen willen ze met mij kijken naar een tegemoetkoming samen met de dealer. Inmiddels heb ik reactie gehad van de dealer en hebben ze de de stuur incl. Materialen van de rekening gehaald en hoef ik maar 150+ euro te betalen ipv 600 euro die er eerst stond. Het is zeer zeker de moeite waard ook al heb je geen garantie meer , om een e-mail te sturen naar Volkswagen Duitsland. Zij weten dondersgoed dat dit een productie fout is… succes!
Heeft u contact gehad met een specifieke dealer in Duitsland of met algemene Volkswagen Duitsland? Wie heeft de auto gerepareerd? Vw in Duitsland of Nederland?
#2848574
Specifieke dealer in Duitsland diezelfde dealer heeft hem ook gerepareerd . Vervolgens heb ik zoals boven aangegeven een e-mail gestuurd naar Volkswagen Duitsland. Let op dit is alleen van toepassing wanneer je auto in Duitsland bij de Dealer is geweest. In Nederland zou je dezelfde email moeten sturen naar PON… je kan het evt proberen alsnog richting Duitsland een klacht te schrijven. Maar in iedergeval zeuren heeft ergens nog zin.

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]

Je tellerklok is vermoed ik aan een revisie toe. V[…]

Verlaging veren

Passen maar je moet de aslasten checken of juisthe[…]