VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
door 1j5sr99
#2818939
Beste forumleden,

De airco werd niet koud en de ramen besloegen na het bijvullen.
Hiernaast verloor de airco vrij snel koudemiddel (binnen 3/4 jaar praktisch leeg, mogelijk eerder).

Omdat:

1. het spul op leeftijd is en er mogelijk meer lekkages kunnen ontstaan op relatief korte termijn;
2. er mogelijk meer problemen zijn;
3. verlies van koudemiddel schadelijk/kostbaar is en diagnoses + vullingen tijd/geld kosten;
4. ik de onderdelen vrij goedkoop heb gevonden (€255,-);
5. en verlies van koudemiddel schadelijk/kostbaar is;

heb ik besloten de hele rataplan te gaan vervangen (aircopomp, condensor, expansieventiel, o-ringen en verdamper)



Het systeem is (professioneel) leeggehaald en de aircopomp en condensor zijn reeds vervangen.
Buitenradar zei dat het droog zou blijven toen ik eraan begon, maar het heeft de hele middag geregend :GRR:

Nu ben ik toe aan de verdamper en gezien het dashboard er toch uit moet wil ik de kachelradiateur ook direct meenemen.
Naar aanleiding hiervan heb ik, voordat ik begin, de volgende vragen:

1. kan iemand me vertellen of het dasboard verwijderen in etappes gedaan kan worden en de auto rijdbaar kan blijven;
2. zijn er onderdelen, zoals klemmen, die ik beter ook mee kan nemen;
3. is het te doen in een ochtend en middag voor iemand die een hele dag bezig is om een condensor te vervangen (ik heb het handboek van Haynes inmiddels besteld);
4. weet iemand eventueel een adres waar ik het (betaalbaar) in een dag kan laten doen?

Alvast bedankt!
#2818947
Dit gaat over een Touareg? Golf? Polo? Sharan? Misschien wel makkelijk om te vermelden..

Ja, je kan alvast dingen loshalen om de auto rijdbaar te houden.

Als je het goed doet, breek je niks af, heb je dus ook geen extra onderdelen nodig.

Als jij een hele dag met een condensor bezig bent, kun je wel een week uitrekken voor een kachel radiateur/verdamper, dit is veel meer werk.

Een VW specialist of dealer zal het wel in een dag kunnen doen.
#2818951
Hartelijk dank voor je reactie.
Stom dat ik het vergeten was te vermelden; het betreft een Golf 4 station (1J5) sr (1.6 8v) uit '99.

Is het dashboard demonteren vooral veel schroefwerk?
Of kom ik ook veel stekkers tegen?

Het verhaal over de condensor kan ik wellicht beter iets nuanceren.
Er zijn (ook) bijna twee uur gaan zitten in het (2x) vervangen van de thermostaat waar ik met m'n (grote) handen slecht bij kon en het met een waterpomptang (de)monteren van de klemkoppelingen van de koelwaterflens. Waar ik daarnaast tegenaan liep waren stekkers waarvan ik niet zeker wist hoe ik ze kon demonteren zonder schade aan te brengen. Tot slot heb ik alle boutjes en moeren ingesmeerd met vaseline..
#2818956
Dashboard is vooral veel schroefwerk, zo'n oude Golf heeft niet zo gek veel electronica erin zitten.

Je moet er gewoon aan beginnen, of het mee valt of niet ligt vooral aan je eigen vaardigheden.. Als dit je enige auto is zou ik wel een reserve auto regelen..
#2819445
Heb het inmiddels al even achter de rug. Hierbij nog wat info voor anderen die informatie zoeken:

In sommige posts heb ik gelezen dat ook de metalen dwarsbalk eruit moest, maar dit is niet nodig.
Ik heb 'm alleen losgehaald en had zo genoeg ruimte om het kachelhuis te verwijderen.

Qua benodigheden raad ik aan om direct nieuwe foamranden te kopen voor de afdichtingen tussen het kachelhuis en het dashboard, deze vielen bij mij uit elkaar van ellende. De foamrand die bij het kachelhuis werd geleverd was niet dik genoeg voor sommige aansluitingen en er was niet genoeg voor alle aansluitingen.

De moeilijkheidsgraad valt erg mee. Het was, zoals eerder gezegd, vooral veel schroefwerk.
Voor de mensen die het voor de eerste keer doen, en geen ervaring hebben met onderstaande werkzaamheden, raad ik aan om info te zoeken over de volgende onderwerpen:

- De airbag van het stuur verwijderen
- Welke maat sleutel er nodig is voor demontage van het stuur
- De ruitenwisserstangen demonteren
- De parafaan correct verwijderen en terugplaatsen

Houd er verder rekening mee dat:

- De dwarsbalk met een bout wordt vastgehouden achter het ruitenwissermechanisme
- Het belangrijk is dat de (elektriciteits)kabels op dezelfde manier terug worden geplaatst
- Het kachelhuis door moeren wordt vastgehouden achter de hittewering in de motorruimte
- Dat er beugels zitten achter de moeren achter de hittewering die voor montage terug moeten

Indien de verdamper ook moet worden vervangen zorg er dan voor dat je doppen hebt die dun zijn. Het kachelhuis moet hiervoor uit elkaar en er zit een boutje in een diepe smalle kier.

Het was in totaal was het een uurtje of 10 werk voor mij zo'n eerste keer.

Bij een 2.5 liter diesel een nieuwe motor ingebouw[…]

OEM webshops

Hallo allemaal, Welke NL of Duitse websites bevel[…]

Tiguan dashboard lampjes

ik kan hier n hele verhaal gaan schrijven maar als[…]

... ken ik niet, zal een universele tool zijn... l[…]

Dat is niet de originele ledstrip. Ledstrip is ook[…]

Goedemiddag mede-forumleden, Hierbij wil ik meze[…]

Klopt. Brandstoffilter vervangen is een eitje. Ik […]

Helix subwoofer Golf 8 variant

Ik heb zelf zo systeem laten inbouwen. Alle boxen […]