VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2833396
Ivm de ombouw van de 1.8 KR naar een 9A motor (zie project topic) komt er ook een vrij programmeerbaar stuurapparaat op de motor (KMS in dit geval). Let op: De 1.8 KR was voorzien van een Digifant II en een enkele gasklep ipv de spinnenkop.
Ik ben de kabelboom een beetje na aan het gaan om het originele tellerunit te kunnen behouden. In principe gaat KVS/buiten/olie temp gewoon direct naar de tellerunit net als indicaties voor knipperlicht/handrem/groot licht etc.

Alleen mbt de toerenteller kom ik er niet uit. Hoe krijgt de tellerbak dit signaal binnen?

Als ik de tellerbak bekijk zie ik bij de stekkers namen geprint staan van het signaal. Bij het 3e signaal vanaf de zijkant aan de zwarte stekker staat "hallgeber" zoals hiermee overeenkomt. Deze pin heeft echter geen draad aan de stekker?
Is het dan "tachometer" op de witte stekker zoals hier aangegeven? Tacho is eigenlijk snelheids(meter)...

Ik heb de Digifant ook nageplozen, veel zit daar ook niet op (schema). Geen van de hall sensor aansluitingen zijn bedraad.
Het enige wat ik kon vinden dat niet naar de motor ging was de aansluiting naar het fuel relay en die gaat ook naar D13, dat klopt met de auto kabelboom, en dat "idle stab. valve pin 3" en "digifant relay pin 87" samen komen in 1 stekker, maar ik weet niet precies waar die naartoe gaan.
Ik weet wel dat de motor niet startte als de MFA knop niet aangesloten zat.

Kortom, hoe komt de toerenteller aan zijn signaal?
#2833400
Van de bobine.

De analoog tellerunit gebruikt het toerental signaal vanuit de bobine. Zo te lezen via rood/zwart. Heb ik even snel bekeken hoor, weet het ook allemaal niet zeker. Is alweer paar jaar geleden dat ik daar in thuis was.

Echter met digifiz gaat dan weer niet via bobine. Deze moet je uit de ECU halen.
#2833401
Digifant relay pin 87 en idle stab. pin 3 gaan naar stekker D7. Dat is volgens het schema de gasklep (Drosselklappenschalter (ebenfalls zur Anreicherung)? Beetje vreemd want die zit direct op de digifant. Ook snap ik de "K" "Instrumenteneinsatz" niet in de tekeningen. Wat is dat? Er staan ook nummers bij (6/15), maar van wat?

@Mano: Ja, dat had ik ook gevonden. Van de bobine kan ik geen draad vinden die naar het interieur gaat.
Er schijnt ook een weerstand overbrugd te moeten worden omdat de bobine hogere pieksignalen afgeeft dan de ECU. Dit is misschien al gebeurd, maar op welke pin op de tellerbak komt het dan binnen? Als ik het net goed heb gezien, zit T7b/4 tacho ook gewoon aan de massa T7b/5op de printfolie... Er gaat verder helemaal niks van de Digifant naar de teller - de kabelboom is zeer summier!
Er zijn 3 draden die niet naar de motor gaan, en dat zijn 12V, de brandstofpomp relais en bovengenoemde pin 87/pin 3.


Edit: Dit is niet helemaal waar, de bobine zit aan de andere kabelboom, pin 23 en pin 26 op stekker D! Even uitpluizen nog.
D23 is de massa. Dus is het D26, en die gaat naar
- een blokje met nummer 37?
- via lijn "e" bovenin naar een aansluiting met nummer 5 onder een blokje genummerd 2....? In andere tekeningen zit hier een zekering.
Er tegenover zit aansluiting 7 die via lijn a weer teruggaat naar de startonderbreker? Of ik lees/ begrijp de tekening niet.
#2833409
Klopt hij is rood zwart. Kun je ook zien waar hij dan weer uitkomt?
Uiteindelijk moet ie van stekker D naar de stekker gaan die naar de tellerbak gaat.
#2833414
En dan zou die via B19 met rood/zwart naar de teller moeten gaan... even checken straks of van de week! :thumbsup:
Trekhaak EOS

Bij veel modellen die vanaf fabriek een afneembare[…]

Div. Communicatiestoringen

Je kan het topic wel omhoog schoppen, maar zolang […]

Door Volkswagen betaald.

Hoi, Ik heb sinds een maand of 6 een Arteon TSI 2.[…]

Geen ervaren sleutelaar die een soortgelijk proble[…]

Car play /android/radio /navi

Xtrons goede ervaring mee. Gebruik ook even de zoe[…]

Geprobeerd, maar nog geen reactie. Was benieuwd […]

zoals werd voorgedaan in het filmpje waar je zelf […]