VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de ID3
door Willem
#2848544
Hallo allemaal,

Heb nu sinds een tijdje mijn occasion ID.3 uit 12-2020. Fijne auto om in te rijden moet ik zeggen en met keyless entry/start.
Echter heb ik nu een probleem dat de auto de sleutel(s) niet herkend en hij dus niet op contact wil (er zitten overigens splinternieuwe batterijen in allebei de sleutels). Je kunt dan ook echt niks meer (behalve radio luisteren zo'n beetje, hahaha). Open en dicht lukt dan nog wel gewoon met de AB.

De eerste keer had ik dat spontaan toen ik in de auto zat, op contact, en ik de settings in het infotainment systeem eens aan het bekijken was. Vond dat wel vreemd, maar verder had ik er daarna geen last van. Heb gewoon kunnen rijden.
Een paar dagen later even in een naburig dorp wat gaan drinken en bij instappen....bam: Sleutel niet herkend!
Auto op slot gedaan met de knop op de AB (want via keyless op slot werkt dan ook niet meer) en weer open, maar helaas.
Ff wat ge-googled en iemand opperde dat even de 12v accu loshalen, 5 minuten wachten en weer aansluiten wel eens zou kunnen helpen. En inderdaad, ik kon weer naar huis rijden. Wel eerst met een stuk of 8 foutmeldingen, maar die verdwenen weer onder het rijden.

De volgende dag gebeurde eigenlijk precies hetzelfde. Balen dus, maar zelfde trucje uitgehaald en rijden!
Daarna kwam ik erachter dat op het moment ik de auto in P zette en het contact eraf ging de melding "Sleutel niet herkend" meteen weer verscheen bij het intrappen van het rempedaal en hij weer alle dienst weigert.

Hierbij maakt het ook allemaal niks uit of ik de sleutel(s) in het bekerbakje leg zoals de auto aangeeft als optie.
Kunnen jullie hier chocola van maken?

Ondertussen staat de auto ook bij de dealer (die het overigens iets aparts vond).
Ze hebben hem uitgelezen en gaan nu de "gateway module" (geloof ik) vervangen, omdat ze (naar eigen zeggen) daarmee moeten beginnen.
Als het maar geen trial & error procedure gaat worden, want goedkoop is die module niet.
door Willem
#2848587
Vandaag gebeld door de garage. Er zou weer leven inzitten.
Het was niet de gateway module maar het keyless entry regelapparaat.
Mooi dacht ik, dat heeft dan niet zo lang geduurd en het onderdeel was ook niet zo duur als die gateway.

Einde werkdag richting de garage en na de sleutel bij de balie te hebben opgehaald ik blij naar buiten... maar helaas...
De auto wilde niet open met keyless entry en nu zelfs ook niet eens met de knoppen op de AB! Rode lampje op beide sleutels knipperde wel als een gek naast de ID.3
Even uit bereik gelopen en toen reageerde hij wel 1x op de knoppen via de AB.
Echter verscheen er meteen dezelfde melding "Sleutel niet herkend" in het stuur display. Bummer dus.
Morgen kijken ze weer verder.... schept echter geen vertrouwen zo in de techniek.

Kreeg wel meteen een leenauto mee (de vrouw had ik bij aankomst alweer op weg gestuurd naar huis), dat is dan weer wel sjapoo voor de service van de garage.
door Willem
#2848664
Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opgelost.
Ze hebben een complete dump gemaakt van (fout)gegevens, of iets in die trant, en naar de VW fabriek verstuurd.
Bleek dit alles veroorzaakt te worden door een kortsluiting vanuit de Keyless Entry antenne links achter. Corrosie (of in ieder geval groene aanslag) in de stekker/bekabeling. Stekker los en het "Sleutel niet herkend" probleem was spontaan weg.
Antenne en stekkers/kabel zijn vervangen en rijden maar weer.

Aangezien het voor hen ook een leermoment was hebben ze me gelukkig wel flink gematst qua kosten.
Case closed...

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]

Je tellerklok is vermoed ik aan een revisie toe. V[…]

Verlaging veren

Passen maar je moet de aslasten checken of juisthe[…]