VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Polo, Lupo, Fox & UP!.
#2848992
Ik ben sinds een maand in het bezit van een VW UP (High UP, 60pk, 2020), rijdt als een tierelier maar merk met regelmaat dat wanneer ik m in de achteruit versnelling zet. Alsof hij er in klapt. Het gevoel van dat de tanden niet goed in het tandwiel valt. Bij het in de 1e versnelling zetten gaat ook vaak niet soepel terwijl het schakelen van 1 naar 2 enz tot 5, superlicht gaat.
Ik heb er een jaar lang garantie op, gekocht bij de VW dealer in Harderwijk, dus heb aan de bel getrokken en werd verwezen naar mijn dicht bijzijnde dealer, Meppel gegaan. Daar ben ik met een medewerker van de dealer een stukje gaan rijden en hij constateerde het ook en zij dat het helaas niets aan te doen was. Hij legde me uit dat de versnellingsbak, 1e versnelling en de achteruit, niet gesynchroniseerd is en de overige wel. Dat zou te maken hebben om de kosten te drukken, anders zou de VW UP veel duurder zou zijn. Dus er moet ergens op ingeleverd moeten worden. Advies is om de auto helemaal stil te zetten voordat m in de achteruit te zetten, geldt ook voor de 1e versnelling. Ik merk dat het idd helpt en soepeler gaat. Als je een beetje gehaast doet, wordt je "afgestraft".
Ik zie dit euvel vaak benoemd in forums. Sommigen hebben t wel op kunnen laten lossen. De dealer zei dat de 90pk en hoger dit probleem niet hebben, gehele versnellingsbak is dan wel gesynchroniseerd. Dus alleen de 60pk heeft wel het probleem?

Kan dit euvel niet leiden naar schade aan de versnellingsbak? Kan me niet voorstellen dat dit niet zonder gevolgen kan hebben, toch? De medewerker van de dealer zei dat de UP een zeer sterke versnellingsbak heeft, dit in tegenstelling tot de grotere broers. Ik dacht dat het een afstelling zou zijn van de koppeling. Dit werd ontkent. Hij zei dat het een manier is van schakelen wat moet wennen na een grotere auto te hebben gereden, in mijn geval een Polo.
Hamvraag dus, is er technisch niets aan te doen? Vanwege de 1 jaar garantie kan ik me ook wel voorstellen dat ze niet gelijk iets aan willen doen... Oh hij zei ook dat de versnellingsbak wel te vervangen is door een volledig gesynchroniseerde versie die bv uit de 90pk (TSI), dat komt voor. Maar benadrukte om anders te schakelen naar de achteruit.
Graag jullie advies en ervaringen ?
Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan […]

Dat is hem nou juist. Meer heb ik niet te horen ge[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]

Ja gaat prima. Vorig jaar ook aangepast in de spie[…]

Div. Communicatiestoringen

Aan de hand 2 fotootjes met een overzicht van fout[…]