VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2571507
Voor mijn Golf 7 VII Edition 2014 ben ik van plan om Adaptive Cruise Control (ACC) te installeren. Hierover is weinig te vinden op internet, dus zal ik alle gevonden gegevens met jullie delen. Helaas heb ik nog enkele vraagtekens, maar hierover later meer.

ACC is alleen mogelijk indien de auto al voorbereid is met cruisecontrol en stuurwielbediening!!

De complete sensor bestaat uit enkele onderdelen zoals hieronder weergegeven
Afbeelding

1 5Q0907541G control unit with software for. control unit with software for; distance regulation; and radar sensor; PR-6K3
2 4H0998561 repair set
3 5Q0907461 bracket
4 5G0907225 trim for radar sensor
4 5G0907225 9B9 satin black
5 N 10158605 bolt,hex.hd.with shoul.(combi). bolt,hex.hd.with shoul.(combi); M6X20

Bovengenoemde sensor type: 5Q0907541G is met het ronde glas en hierbij hoort de grill met type 5G0853677E.
Afbeelding

De R-line en de GTD hebben een andere sensor welke rechthoekig is met type 5Q0907561.
Afbeelding

Openstaande vragen
Kabelboom: De sensor dient aangesloten te worden op een kabelboom. Voor de zekerheid heb ik mijn bestaande grill gecontroleerd, maar zover ik kan zien is hiervoor geen connector aanwezig. Ook kan ik de eventueel benodigde kabelboom of typenummer niet op internet vinden.
Software / VAG-COM: Indien de radarsensor aangesloten is zal deze nog geactiveerd dienen te worden. Helaas heb ik hier nog niets over gevonden, maar Antera van http://www.lowering.nl uit Breda is zo behulpzaam om dit met mij uit te zoeken.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en/of opmerkingen, zodat ook andere de mogelijkheid krijgen om zelf ACC te installeren. :tu:
Laatst gewijzigd door marcelhartman op 04 aug 2014 11:46, 12 keer totaal gewijzigd.
#2571676
Fritsdeblitz schreef:Dit zou ik ook graag op me 6 hebben blijf deze volgen succes :tu:
Op mijn volgende 6 (hopelijk begin 2015) wil ik dit ook hebben! Als het er niet op zit, dan laat ik dit er door Lucas (http://www.vagtechniek.nl) op zetten, hij heeft hier ervaring mee. Zal wel iets van 1500 euro kosten (moet een en ander gemonteerd/vervangen worden), maar goed, dat heb ik er voor over, want wil in mijn volgende GTD toch wel weer 8 jaar gaan rijden. ;)
#2571690
Zal wel iets van 1500 euro kosten (moet een en ander gemonteerd/vervangen worden), maar goed, dat heb ik er voor over, want wil in mijn volgende GTD toch wel weer 8 jaar gaan rijden. ;)
Dat moet goedkoper kunnen denk ik.

€270,- ACC sensor (2e hands)
€80,- ACC grill
€50,-? ACC kabelboom
€50,-? software vrijgeven
€450,- Totaal

p.s. Even een update over de voortgang. Ga a.s. vrijdag even langs een volkswagendealer om meer info in te winnen over het installeren van de ACC (fingers crossed). Hou jullie op de hoogte!
door Fritsdeblitz
#2571727
Funswijk schreef:
Fritsdeblitz schreef:Dit zou ik ook graag op me 6 hebben blijf deze volgen succes :tu:
Op mijn volgende 6 (hopelijk begin 2015) wil ik dit ook hebben! Als het er niet op zit, dan laat ik dit er door Lucas (http://www.vagtechniek.nl) op zetten, hij heeft hier ervaring mee. Zal wel iets van 1500 euro kosten (moet een en ander gemonteerd/vervangen worden), maar goed, dat heb ik er voor over, want wil in mijn volgende GTD toch wel weer 8 jaar gaan rijden. ;)


Bedankt voor antwoord


Maar een marge van 1000 euro is veel we blijven het volgen echt een leuk topic
#2571829
Volgens mij moet er bij de Golf 6 meer vervangen worden!
ABS-pomp, hendeltje aan het stuur en je moet dus een camera bij de spiegel monteren, een radar in de grill en er moet een en ander aan kabels getrokken worden en worden aangesloten in het zekeringenkastje. Dit klinkt duurder dan 450 euriflapjes ;)
#2572044
Vandaag twee volkswagendealers bezocht met vraag of de ACC optie mogelijk is op een bestaande Golf 7. Hier werd wel moeilijk over gedaan i.v.m. hoge installatiekosten, maar zou technisch mogelijk zijn. Kreeg helaas weinig bereidheid tot meedenken over het zelf uitvoeren, om zodoende de installatiekosten te drukken.

Wel ben ik eruit over de 2 verschillende sensoren. En heb ik in het eerste bericht aangevuld om het verhaal zo compleet mogelijk te houden.

De eventuele camera bij de binnenspiegel waarover eerder gesproken is, is niet benodigd voor ACC. Deze is namelijk alleen voor "Lane- en Dynamic Light Assist". Dit is zeker ook een leuke optie en op internet te bestellen, maar volgens een duits forum schijnt dan de voorruit vervangen te moeten worden. Over enige tijd heb ik een collega die deze optie op zijn golf heeft besteld, dus zal dit zeker nog even goed bekijken.

Heb wel een golf met ACC goed bekeken en zag dat het aansluitkabeltje rechts naar beneden was aangelegd en net voor de radiateur was doorgevoerd. Ook blijkt het steuntje waar de sensor op gemonteerd is, meer onderdeeltjes te bevatten om alles te kunnen monteren.

Ga binnenkort even langs bij een automaterialen groothandel om te kijken of ik daar meer inzicht kan krijgen over het steuntje en het kabeltje.

Indien alles gemonteerd is, dient de sensor vrijgegeven te worden via VAG-COM. Dus zoek ik iemand die op "no cure - no pay" basis wil helpen met het vrijgeven van de sensor.
Laatst gewijzigd door marcelhartman op 01 aug 2014 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
#2572048
Dat had ik wel verwacht.
Zo had ik vorig jaar een originele afneembare trekhaak in Duitsland gekocht (= goedkoper dan hier) en gemonteerd. Echter zaten hier geen kabels bij, dus dit heb ik bij de dealer laten doen. Alleen een kabeltje trekken + de boel activeren was al 375 euro! Kun je nagaan wat het had gekost als ik alles daar had laten doen. ;)
Dus ACC bij een dealer laten doen gaat zeker ruim over de 1000 euro.
#2572086
raar dat vw zulke dingen niet voor heeft bereid. Dit zou toch een leuke werkverschaffing zijn als het allemaal niet zo moeilijk was. Afleveren met deze optie kan wel maar achteraf inbouwen (ook veel met andere opties) kan bijna nooit of er wordt erg moeilijk over gedaan. Net of de monteur er geen gedegen opleiding voor krijgen.
#2572773
marcelhartman schreef: Indien alles gemonteerd is, dient de sensor vrijgegeven te worden via VAG-COM. Dus zoek ik iemand die op "no cure - no pay" basis wil helpen met het vrijgeven van de sensor.
De dealer gaat dit nooit inbouwen. Die krijgen de ondersteuning niet van PON en roepen dan wat er niet op zit kan er niet naderhand zomaar opgebouwd worden.


Aangezien ik dit ook heel graag wil weten ben je hier van harte welkom om te kijken of dit aan de gang te krijgen is.

Neem daarvoor even contact met me op via Whatsapp +31615228709
#2572779
Fritsdeblitz schreef:Ben je al wat verder met je super project :tu:
Ja en nee.

Zoals je in het bericht boven jou kan zien heb ik hulp gekregen met het activeren van de software. Dit is goed aan te rijden voor mij, dus als de hardware compleet is ga ik hier zeker even langs.

Voor de onderdelen ga ik vanavond bij Slager automaterialen proberen om wijzer te worden. Ondertussen zoek ik nog diverse Duitse forums af voor meer info.

Voor de rest ben ik benieuwd of de kabel voor de "ACC" orgineel en dus ook of het netjes is aan te sluiten op de canbus. Heb namelijk een nieuwe leaseauto en wil niet te veel rommelen of solderen.
Mysterie

Hallo, dit kapje vond ik in mijn 2015 Golf7, bij m[…]

Als men dingen los haalt, of bouten in slangen dra[…]

Had ik ook even niet aan gedacht inderdaad. Ik heb[…]

Je hebt toch een foto van die kap? Deze is alleen[…]

4 fietsen op de achterklep?

Dank voor het meedenken, aan de hand van het artik[…]

Lijkt mij dat je bij de verkopende partij moet zij[…]

probleem met turbo VW T5?

Dan zal er weinig anders opzitten dan een aantal k[…]