VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Polo, Lupo, Fox & UP!.
  • Gebruikersavatar
#2797572
Beste VW bezitters,

Volgens mij een bekend probleem bij de Polo: de temperatuurmeter. Er staat ook het één en ander over op dit forum en op andere forums. Bij mijn Polo 6n2 uit 2000 slaat de temperatuurmeter niet meer uit, afgezien van een hele enkele keer dat ik hem ineens op de 'gebruikelijke' stand zie staan.

Nu is mijn vraag: Wat is de volgorde van vervangen en controleren; eerst de sensor, en dan de thermostaat; of toch ook het metertje checken? Lijkt mij zonde om alles te vervangen indien dit misschien niet nodig is.

Alvast bedankt!
#2797574
Het lijkt op een defecte temperatuursensor. Als de thermostaat defect is, zal in de meeste gevallen tijdens stilstand de temperatuurmeter een beetje omhoog komen (richting 70 graden Celsius), maar zal tijdens het rijden door de rijwind weer zakken. Dat is nu dus niet het geval.

Met een multimeter kun je de weerstand van de temperatuursensoren meten. Dus even de stekker eraf en direct op de pinnen van de sensor meten. De weerstand hiervan is vaak rond de 25 kOhm (kiloOhm) dus 25000 Ohm bij een temperatuur van 20 graden Celsius.
Geeft de multimeter een buitensporig hoge weerstand, OL of 1. (Oneindig) aan? Dan is de sensor defect.

Heb je beschikking tot uitleesapparatuur zoals VCDS? Daarmee kun je de meetwaardeblokken van de koelvloeistoftemperatuursensoren uitlezen. Blijven deze net zo laag als de meter in het instrumentenpaneel, dan weet je zeker dat de sensor kapot is. Je kunt dan ook een actuatortest doen op je temperatuurwijzer; deze beweegt dan tot maximum en weet terug. Dan weet je ook dat je wijzer in orde is.

Thermostaat kun je ook testen in een pannetje heet water, maar zo ver hoef je denk ik niet te gaan ;)

Dus je kunt nog het e.e.a. controleren voordat je delen gaat vervangen.
#2797805
MVW schreef:Het lijkt op een defecte temperatuursensor. Als de thermostaat defect is, zal in de meeste gevallen tijdens stilstand de temperatuurmeter een beetje omhoog komen (richting 70 graden Celsius), maar zal tijdens het rijden door de rijwind weer zakken. Dat is nu dus niet het geval.

Met een multimeter kun je de weerstand van de temperatuursensoren meten. Dus even de stekker eraf en direct op de pinnen van de sensor meten. De weerstand hiervan is vaak rond de 25 kOhm (kiloOhm) dus 25000 Ohm bij een temperatuur van 20 graden Celsius.
Geeft de multimeter een buitensporig hoge weerstand, OL of 1. (Oneindig) aan? Dan is de sensor defect.

Heb je beschikking tot uitleesapparatuur zoals VCDS? Daarmee kun je de meetwaardeblokken van de koelvloeistoftemperatuursensoren uitlezen. Blijven deze net zo laag als de meter in het instrumentenpaneel, dan weet je zeker dat de sensor kapot is. Je kunt dan ook een actuatortest doen op je temperatuurwijzer; deze beweegt dan tot maximum en weet terug. Dan weet je ook dat je wijzer in orde is.

Thermostaat kun je ook testen in een pannetje heet water, maar zo ver hoef je denk ik niet te gaan ;)

Dus je kunt nog het e.e.a. controleren voordat je delen gaat vervangen.
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga er even mee aan de slag.
Golf 7 1.6 TDI |Silicat zakje gelekt.

Hartelijk dank, expansievat hoeft niet vervangen t[…]

Golf 5 aircoprobleem

Het bleek toch de compressor zelf te zijn. Zelf n[…]

Zal ik eens laten doen

Knipperende alarmlichten

Update: Het blijkt een defecte alarmhoorn te zijn.

Regelapparatuur

wat bedoel je met regelapparatuur? Als je zelf zak[…]

Tiguan dashboard lampjes

Daarom dat deze wagen dus in de verkoop is gegaa[…]

Trekhaak EOS

Bedankt. Ben nog zoekende. Heb de bestelling die […]

Bedankt. Heb inmiddels de radio vervangen door een[…]