VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Polo, Lupo, Fox & UP!.
  • Gebruikersavatar
door Gertos
#2811992
Polo 6N1 1999. Na 2 weken vakantie gisteren de auto gestart. Eerste 2 km over een 60km/u weg gingen prima. Bij het invoegen op de snelweg merkte ik al wat "bokkend" gedrag, en nam het vermogen rap af. De snelheid viel al snel terug van 110, 100...totdat ik met 55km/u op de vluchtstrook nog net de eerstvolgende afrit kon halen. Op de afrit sloeg de motor af. Gelukkig kon ik hem op de nabijgelegen carpoolplaats duwen. Intrappen koppeling gaf geen verschil, het zit dus waarschijnlijk in de motor, en niet in de aandrijving (vernsellingsbak/aandrijfassen/wielen). Versnellingsbak schakelde prima, gaf geen lawaai, pook trilde niet etc. Motor liep niet warm, maar nadat de auto stilgezet werd merkte ik ontzettend veel warmte uit de tunnel tussen de voorstoelen, zelfs zoveel dat er wat rook te zien was binnen in de auto, maar dit was niet zichtbaar ónder de auto. Ook na het verwijderen van de kap van de hamdrem voelde die zeer warm, en dit pas na 5 kilometer rijden. Ik vermoed dus schroeiende isolatie/interieurbekleding die de rook veroorzaakte. Onder de auto ter plekke niets te zien, oliepeil motor was in orde. Luchtfilter recent vervangen, en grote beurt. Distributieriem zat er nog op. Auto inmiddels weer naar huis gesleept.

Aangezien de versnellingsbak/motor voorin liggen en het een voorwielaangedreven motor is, en ik dáár geen hitte bemerkte, kan ik bijna niets anders bedenken dan de uitlaat die immers door de tunnel loopt.

Wat me bevreemd is dat dit na 2 weken stilstand optreed. Vlak voor de stilstand is de polo nog apk goedgekeurd.

Ik vermoed dat de katalysator verbrand is, daardoor is dichtgeslibt, en daardoor de motor niet meer zijn uitlaatgassen kwijt kon en dus is uitgevallen.

Als ik het goed heb gelezen, gaat de katalysator kapot doordat er teveel onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt. De katalysator is echter nog de eerste, en heeft er 220.000km op zitten. Bougies zijn ongeveer 20.000km oud.

- Kan de katalysator ook kapot zijn gegaan door ouderdom, zonder dat er een oorzaak zit in de verbranding?
- Als de verbrande katalysator een gevolg is, en geen oorzaak, welke componenten zijn dan het eerst verdacht?
- Als er andere componenten verdacht zijn, hoe sluit ik dat dan uit? Naar mijn weten is deze polo via OBD niet zomaar met een dongle uit te lezen.
- Ik las over een katalysatorvervanger. Is dat nog een interessante optie? Ik lees tegenstrijdige berichten over of het wel of niet mag.

Ik kan bijna al het sleutelwerk aan de polo zelf, maar voor diagnoses val ik graag terug op mijn Haynes, internet, en met name dit forum. Kunnen jullie me een paar zetjes in de goede richting geven? Klakkeloos onderdelen vervangen kan natuurlijk, maar dat is gezien de leeftijd/kmstand van de polo financiëel niet erg aantrekkelijk.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
#2811993
Volgens mij is de polo gewoon prima uit te lezen met bijv VCDS. ik vermoed dat de uitlaat zo heet is geworden door bijv pingelen (of in ieder geval in de richting verkeerd brandstofmengsel) vd motor door slechte lambda, of hallgever oid. Tenminste, die richting zou ik het zoeken maar het beste is om te beginnen met uitlezen.
#2812225
Gelukkig heb ik een goede update te delen. De bobine heb ik als eerste doorgemeten, deze was nog goed. Toen wist ik het even niet meer, en heb ik een pechservice laten komen. Over de telefoon heb ik duidelijk gevraagd of ze ook diagnose stellen, en dat zou zo zijn. Nou, die diagnose was "hij doet het niet". Dat was dus zonde van mijn geld. Ik kreeg wel een tip; vervang de bougies, kabels, verdelerkap en rotor. Dat heb ik gedaan, en warempel, hij deed het! Ik was best verbaasd dat het hier in zat, dus ik heb de kabels nog eens doorgemeten. Één van de bougiekabels gaf oneindige weerstand, en gaf dus de vonk niet door. Mijn scenario is nu dat de bougiekabel er voor zorgde dat 1 cilinder niet meer meedeed. Deze cilinder heeft op de snelweg wel de volle laag brandstof ingespoten gekregen. Die onverbrande brandstof is in de katalysator terecht gekomen, waardoor die loeiheet is geworden.

Overigens heb ik ook een OBD kabel met VCDS binnengekregen. Het maken van verbinding lukte, maar de groepen 12/14 kon ik niet bereiken. Gelukkig hoefde ik me daar niet lang over te ergeren, aangezien de auto het weer doet. Er zit wel een nare rammel in de uitlaat thv de katalysator, dus ik vermoed dat het binnenwerk toch een tik heeft gekregen. Met een beetje geluk rammelt de uitlaat enkel tegen de carrosserie aan, maar dat moet ik nog even uitzoeken. Bedankt voor het meedenken! De polo kan hopelijk weer een tijdje mee.
P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]

Golf 6 1.2 TSI Stotteren

Wastegate zou kunnen. Turbo was vervangen want tur[…]

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Displays zwart

Dank, maar dat is al geprobeerd.

Waarmee uitgelezen? Veel universele tools geven ni[…]

Omdat mijn echtgenote die sporadisch in de auto ri[…]

Achterdeur gaat soms niet meer dicht

Nee geen terugroep actie hiervoor gehad