- 16 aug 2018 09:01
#2811992
Polo 6N1 1999. Na 2 weken vakantie gisteren de auto gestart. Eerste 2 km over een 60km/u weg gingen prima. Bij het invoegen op de snelweg merkte ik al wat "bokkend" gedrag, en nam het vermogen rap af. De snelheid viel al snel terug van 110, 100...totdat ik met 55km/u op de vluchtstrook nog net de eerstvolgende afrit kon halen. Op de afrit sloeg de motor af. Gelukkig kon ik hem op de nabijgelegen carpoolplaats duwen. Intrappen koppeling gaf geen verschil, het zit dus waarschijnlijk in de motor, en niet in de aandrijving (vernsellingsbak/aandrijfassen/wielen). Versnellingsbak schakelde prima, gaf geen lawaai, pook trilde niet etc. Motor liep niet warm, maar nadat de auto stilgezet werd merkte ik ontzettend veel warmte uit de tunnel tussen de voorstoelen, zelfs zoveel dat er wat rook te zien was binnen in de auto, maar dit was niet zichtbaar ónder de auto. Ook na het verwijderen van de kap van de hamdrem voelde die zeer warm, en dit pas na 5 kilometer rijden. Ik vermoed dus schroeiende isolatie/interieurbekleding die de rook veroorzaakte. Onder de auto ter plekke niets te zien, oliepeil motor was in orde. Luchtfilter recent vervangen, en grote beurt. Distributieriem zat er nog op. Auto inmiddels weer naar huis gesleept.
Aangezien de versnellingsbak/motor voorin liggen en het een voorwielaangedreven motor is, en ik dáár geen hitte bemerkte, kan ik bijna niets anders bedenken dan de uitlaat die immers door de tunnel loopt.
Wat me bevreemd is dat dit na 2 weken stilstand optreed. Vlak voor de stilstand is de polo nog apk goedgekeurd.
Ik vermoed dat de katalysator verbrand is, daardoor is dichtgeslibt, en daardoor de motor niet meer zijn uitlaatgassen kwijt kon en dus is uitgevallen.
Als ik het goed heb gelezen, gaat de katalysator kapot doordat er teveel onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt. De katalysator is echter nog de eerste, en heeft er 220.000km op zitten. Bougies zijn ongeveer 20.000km oud.
- Kan de katalysator ook kapot zijn gegaan door ouderdom, zonder dat er een oorzaak zit in de verbranding?
- Als de verbrande katalysator een gevolg is, en geen oorzaak, welke componenten zijn dan het eerst verdacht?
- Als er andere componenten verdacht zijn, hoe sluit ik dat dan uit? Naar mijn weten is deze polo via OBD niet zomaar met een dongle uit te lezen.
- Ik las over een katalysatorvervanger. Is dat nog een interessante optie? Ik lees tegenstrijdige berichten over of het wel of niet mag.
Ik kan bijna al het sleutelwerk aan de polo zelf, maar voor diagnoses val ik graag terug op mijn Haynes, internet, en met name dit forum. Kunnen jullie me een paar zetjes in de goede richting geven? Klakkeloos onderdelen vervangen kan natuurlijk, maar dat is gezien de leeftijd/kmstand van de polo financiëel niet erg aantrekkelijk.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Aangezien de versnellingsbak/motor voorin liggen en het een voorwielaangedreven motor is, en ik dáár geen hitte bemerkte, kan ik bijna niets anders bedenken dan de uitlaat die immers door de tunnel loopt.
Wat me bevreemd is dat dit na 2 weken stilstand optreed. Vlak voor de stilstand is de polo nog apk goedgekeurd.
Ik vermoed dat de katalysator verbrand is, daardoor is dichtgeslibt, en daardoor de motor niet meer zijn uitlaatgassen kwijt kon en dus is uitgevallen.
Als ik het goed heb gelezen, gaat de katalysator kapot doordat er teveel onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt. De katalysator is echter nog de eerste, en heeft er 220.000km op zitten. Bougies zijn ongeveer 20.000km oud.
- Kan de katalysator ook kapot zijn gegaan door ouderdom, zonder dat er een oorzaak zit in de verbranding?
- Als de verbrande katalysator een gevolg is, en geen oorzaak, welke componenten zijn dan het eerst verdacht?
- Als er andere componenten verdacht zijn, hoe sluit ik dat dan uit? Naar mijn weten is deze polo via OBD niet zomaar met een dongle uit te lezen.
- Ik las over een katalysatorvervanger. Is dat nog een interessante optie? Ik lees tegenstrijdige berichten over of het wel of niet mag.
Ik kan bijna al het sleutelwerk aan de polo zelf, maar voor diagnoses val ik graag terug op mijn Haynes, internet, en met name dit forum. Kunnen jullie me een paar zetjes in de goede richting geven? Klakkeloos onderdelen vervangen kan natuurlijk, maar dat is gezien de leeftijd/kmstand van de polo financiëel niet erg aantrekkelijk.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!