VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen luchtgekoelde auto's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Luuk741
#2812868
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum maar heb eigenlijk een vraag waarvan ik hoop dat jullie me erbij kunnen helpen. Bij mijn geboorte 24 jaar geleden heb ik van mijn opa een VW Kever uit 1976 'gekregen', om daar samen met mijn vader van te genieten. Mijn vader is erg handig met auto's, en heeft de auto altijd netjes kunnen onderhouden maar doordat hij recent ziek is geworden is dit niet meer mogelijk. Zelf heb ik de kennis niet in huis de auto goed te onderhouden, dus ik denk erover hem met pijn in m'n hart te verkopen. Afgelopen zomer is hij niet meer door de keuring gekomen, en hebben we gevraagd om heel precies te benoemen wat de mankementen zijn, ik zal het lijstje onderaan even plaatsen. Motorisch gezien is hij in erg goede staat, en ook qua roest zit de auto goed. Hij heeft altijd droog en vochtvrij gestaan en er werd alleen met lekker zonnig weer mee gereden.

Via via heb ik een bod van 2500 euro gehad in de staat hoe hij nu is. Nu vraag ik mij af of dit een goed bod is, en of het wellicht rendabel zou zijn de punten te laten repareren om hem daarna gekeurd te verkopen. Als het repareren bijvoorbeeld 500 euro zou kosten maar hij levert daarna 1500 meer op, is dat natuurlijk een logischere stap.

Als laatste is het goed te benoemen dat ik hem niet kwijt moét. Er zit veel emotionele waarde in de auto en dat is me natuurlijk ook wat waard.

Ik hoor het graag van jullie, in ieder geval al bedankt voor het lezen!

Groeten Luuk

----------------

Remleidingen wat roest
Wat roest aan de bodem rechts achter
Wiel links achter loopt aan
Band links achter aan vervanging toe
Lagers links achter controleren
Lagers rechts voor controleren
Lagers links voor speling
Claxon werkt niet tijdens het naar rechts sturen
Gebruikersavatar
door tommievw
#2812871
Als de kever er voor de rest nog netjes uitziet, lekker laten repareren en er daarna van genieten of verkopen. Heel spannend is dat lijstje niet.

Als je de reparatie zelf niet aandurft, dan even contact opnemen met iemand die verstand van luchtgekoelde vw's heeft.. bv http://keverland.nl

Succes
Gebruikersavatar
door hawkeye
#2812872
De Kever is het zeker nog waard om gemaakt te worden, informeer een bij diverse keverclubs bij jou in de buurt, die wil je vast wel helpen om zo'n unieke auto op de weg te houden. Hou ons op de hoogte van het vervolg. In Kortenhoef bij Hilversum, zit Kevercentrum midden Nederland.
Gebruikersavatar
door mvbeekveld
#2812879
zoals de heren hierboven ook al vermelden, zal ik de Kever ook laten maken.
De meeste liefhebbers willen en zullen je hiermee wel verder helpen.
Dan nog even inhakend op de verkoop van de kever, als ik jou verhaal lees zal ik hem persoonlijk nooit verkopen.
de herinneringen zullen voor mij persoonlijk zwaarder wegen dan het geld wat ik ervoor krijg.
Maar dat is voor een ieder anders!

Succes met de verkoop en de eventuele reparatie!
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2812886
stel de 3 lagers moeten vervangen worden kost je dit zoon €200,00 aan onderdelen.
de remleidingen wat roest is dit oppervlakkig kun je ze opschuren en in de textyl zetten.
zitten er echt pitjes in doe dit dan niet maar vervang de slechte gedeeltes.
remleiding kost bijna niks. De roest aan de bodem kost kwa materiaal ook niet veel mits dit minimaal is natuurlijk.
de claxon er zit ergens een massa kabel an je stuurhuis ik vermoed dat hier een breuk inzit.
al met al zit je kwa onderdelen niet in de kosten dus.
je moet alleen even zoals gezegd een liefhebber vinden die je wil helpen voor een schappelijke prijs.
de onderdelen kunnen eventueel goedkoper nog als je ze uit duitsland haalt maar zorg wel dat je kwaliteit koopt. Ik ben met de prijs uitgegaan van SKF lagers.
Laatst gewijzigd door patrickmk3 op 21 sep 2018 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door MVW
#2812890
Textiel? Dat zou ik niet doen. Tectyl wel ;) Ik zou wel door iemand laten controleren of de remleiding nog in orde is. Sommigen spuiten tectyl op zwaar verroeste delen die op het punt staan te breken.

Het zou inderdaad handig zijn als iemand je kan helpen die automonteur is of meer ervaring heeft met sleutelen. Dan hoeft het allemaal niet zoveel te kosten.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2812904
MVW schreef:Textiel? Dat zou ik niet doen. Tectyl wel ;) Ik zou wel door iemand laten controleren of de remleiding nog in orde is. Sommigen spuiten tectyl op zwaar verroeste delen die op het punt staan te breken.

Het zou inderdaad handig zijn als iemand je kan helpen die automonteur is of meer ervaring heeft met sleutelen. Dan hoeft het allemaal niet zoveel te kosten.
lang leve de auto correct hij kende textyl dus blijkbaar niet.
volgende keer ga ik voor bitumen spray.
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2812905
"wat roest" is ook wel een ruim begrip.
Bodem mag flink verrot zijn voordat het afkeur is..

Zelfde geld voor de remleidingen, is het oppervlakte roest of zijn ze verrot?

En lagers controleren? Wat moet je er aan controleren dan? Zijn ze kapot of moeten ze afgesteld worden? Afstellen is namelijk kostenloos te doen.

Claxon moet werken voor de apk, en daarbij gaan ze in met elke stand van het stuur de claxon testen. Natuurlijk moet dit los van de apk gewoon goed zijn, maar theoretisch gezien is dit geen afkeur.

Ik vindt het maar een wazig lijstje. Maar sws wel het repareren waard.
Gebruikersavatar
door golfvariant2000
#2812941
Emotionele waarde en iconische auto, dat mag best wat kosten, dus als het even kan ;)
Sterkte en beterschap met je pa.
Ik denk dat hij het erg zal waarderen als je hem op de weg houdt.
En laat je maar eens informeren wat e.e.a. gaat kosten.
Zo hier met tekst is moeilijk inschatten.
Succes met de te nemen beslissingen :tu:
@25/9
Doe eens een fotootje (zijn we hier gek op) ;)

Hildo 8)
door Luuk741
#2813040
Thanks voor de reacties allemaal! Mede door jullie hulp heb ik besloten hem te houden en hem te laten maken, dus nu ben ik druk op zoek naar iemand met verstand van zaken om eens mee te kijken en te denken. Op het moment staat de auto in Zwolle, maar de kans is aanwezig dat hij binnenkort naar Emmeloord gaat om daar gestald te worden.

Ik snap dat het lijstje wat vaag is, en dat er natuurlijk verschillende gradaties zijn mbt het roest en de problemen, dus daar hoop ik snel uitsluitsel over te kunnen krijgen. Mocht iemand van dit forum iemand of een garage weten hier in de omgeving die eens mee kan kijken hoor ik het wel. Foto's heb ik zeer zeker, ik zal er een aantal toevoegen!
Bijlagen:
IMG_20180906_132008.jpg
IMG_20180906_132008.jpg (2.7 MiB) 3796 keer bekeken
IMG_20180906_125300 (1).jpg
IMG_20180906_125300 (1).jpg (2.13 MiB) 3796 keer bekeken
IMG_20180906_125227 (1).jpg
IMG_20180906_125227 (1).jpg (3.21 MiB) 3796 keer bekeken
IMG_20180906_125201.jpg
IMG_20180906_125201.jpg (2.1 MiB) 3796 keer bekeken
IMG_20180906_124809.jpg
IMG_20180906_124809.jpg (2.82 MiB) 3796 keer bekeken
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2813057
Het is misschien niet om de hoek, maar wel goed te doen vanuit Zwolle;

Aircooled in Deventer, zoals de naam al doet vermoeden gespecialiseerd in luchtgekoelde vw's.
Gebruikersavatar
door hawkeye
#2813083
Goed besluit om de Kever te houden, ik hoop dat de auto weer helemaal up to date wordt, en een verrijking om deze weer op de weg te zien, succes!
Gebruikersavatar
door golfvariant2000
#2814518
JUUL schreef:
hawkeye schreef:Goed besluit om de Kever te houden, ik hoop dat de auto weer helemaal up to date wordt, en een verrijking om deze weer op de weg te zien, succes!
+1 :tu:
+2 :tu: keep her rolin' ;)
Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan […]

Dat is hem nou juist. Meer heb ik niet te horen ge[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]

Ja gaat prima. Vorig jaar ook aangepast in de spie[…]

Div. Communicatiestoringen

Aan de hand 2 fotootjes met een overzicht van fout[…]