VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Poets- en wasbehandelingen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2819720
Hoi allemaal,

Ik heb m'n auto een tijd laten verslonzen, en 'm vandaag in zo'n tankstation wasbox met een spuitlans, schuim, een emmer en sponzen, zo'n half uur lang schoon gemaakt.

Alles bij elkaar een stuk schoner (zeker 60% beter), maar over de hele auto zitten nog een soort zwarte spikkels die er bijna niet afgaan (zie ook de bijgevoegde foto). In eerste instantie leek het meeste zwarte spul na een aantal schuim/poets/spoel beurten op te lossen, maar een hardnekkig deel blijft zitten en laat bijna niet los.

Daarna heb ik nog geprobeerd 1 paneel als test met wat turtle wax en zo'n gele poetsdoek schoon te maken. Maakte het wel iets beter, maar om het echt schoon te krijgen denk ik dat ik op die manier een hele middag stug moet gaan doorpoetsen. En als het moet, dan moet het, maar misschien zijn er betere manieren om het sneller schoon te krijgen.

Daarom mijn vraag of iemand tips/trucs heeft om dit zo snel mogelijk perfect strak schoon te maken?

Met vriendelijke groet,
Rick
Bijlagen:
zwart vuil na wassen
zwart vuil na wassen
auto_wassen_2.jpg (118.75 KiB) 2215 keer bekeken
#2819722
het is teer wat er op zit van het asfalteren van de wegen.
wasbenzine of pure alcohol (isopropanol)
#2819723
Bertus7 schreef:Met wd40 of wat petroleum.
patrickmk3 schreef:het is teer wat er op zit van het asfalteren van de wegen.
wasbenzine of pure alcohol (isopropanol)
Ok, thanks. Maar even voor de zekerheid, geeft dat geen probleem met de glanslaag? Als het risico op doffe plekken in de lak geeft, poets ik liever wat langer met standaard middelen.
#2819737
inderdaad gaat geen problemen opleveren.
zolang je maar geen sterke ontvetter gebruikt werkt ook goed maar hier kan de lak minder goed tegen.
#2819750
Bertus7 schreef:Geen probleem als het schoon is weer wax er over en klaar.
patrickmk3 schreef:inderdaad gaat geen problemen opleveren.
zolang je maar geen sterke ontvetter gebruikt werkt ook goed maar hier kan de lak minder goed tegen.
Vandaag bij de supermarkt wat wasbenzine opgehaald, en daarna met een gele poetsdoek voorzichtig wat aangebracht op de probleemgebieden en geprobeerd het er af te wrijven. Maar het spul lijkt totaal niet op te lossen of los te laten. Alles netjes afgespoeld met water, en de lak blijft gelukkig idd wel goed glanzen.

Is er een bepaalde truc om dit te doen, of is dit gewoon te hardnekkig vuil en moet ik dit weekend toch maar een hele middag gaan poetsen met schuim en turlewax?
#2819753
hmm vaag ik was er eigenlijk van uit gegaan dat het teer zou zijn.
dit lost normaal zo op met wasbenzine.
als je een doek goed nat maakt met wasbenzine dan lost het eigenlijk zo op.
#2820041
Nog even een update voor als meer mensen dit hebben. Toen ik er achter kwam dat ik de spikkels met m'n nagels los kon maken, heb met sop in vrij warm water, een spons en een borstel met buigbare plastic haren (vergelijkbaar met een afwasborstel, maar dan wijzen ze allemaal naar beneden) de auto compleet schoon gekregen. Door alles goed in te soppen en dan met een goed natte borstel in rondjes over het oppervlak te gaan kreeg ik alles redelijk snel los en schoon. Ik was even bang voor krassen, dus gestart op het dak, en toen alles goed ging de rest gedaan.

IK weet niet of dit een goede oplossing voor echte puristen is, maar voor mijn oudere wagen, met al redelijk wat krassen en butsen er in was het een prima oplossing.
#2820217
IronX of de lak kleien is vaak ook een goede oplossing om deze troep van de lak af te krijgen.

Voor haast alle onderhoudswerk moet de Caddy aan d[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

Goedemorgen allen, sinds een maand werkt de temper[…]

De auto's uit 1999 hebben helaas nog niet een erg […]

Vreemd geluid bij wegrijden

Alleen als de auto koud is, en het koud is buiten?[…]

Golf 2 1.8 8v caberateur gezocht!

Wie o wie heeft er nog een werkende caberateur voo[…]

Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]