VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
#2822251
Dag allen,

Allereerst wil ik melden dat ik mij rot hebt gezocht naar een antwoord maar deze helaas nog niet heb kunnen vinden. Mocht iemand wel een link weten ontvang ik die met harte!

Het probleem:
Een paar maand terug heb ik een Golf 6 1.4 tsi (122pk) uit 2009 (geimporteerd uit Duistsland) aangeschaft. Helaas heb ik gemerkt dat ik slecht radio ontvangst heb over grote delen van het land. Sommige zenders hoor je helemaal niks behalve een stotter om de 1/2 seconde maar andere zenders doen het juist heel goed.

In de auto zit een originele ulvwmp3 radio (zie bijlage). Heb zelf de radio er al uit gehad om te kijken of de aansluiting goed vast zit en dat zit deze ook. Vervolgens ben ik gaan zoeken naar de antenne om te kijken of daar alles vast zit. Deze kan ik nergens vinden (ik heb geen sharkvin of een antenne op het dak). Het gaat om een ingebouwde antenne. Ik heb ergens gelezen dat deze in de achterklep kan zitten maar ook daar heb ik niks aangetroffen. Ik ben geen expert met auto's dus de kabel volgen helemaal vanaf het dashboard is voor mij helaas geen optie maar misschien kan ik wel hier de hulp vinden voordat ik langs de VW garage ga.

Als ik het menu knopje van de radio ingedrukt hou kom ik ook in een verborgen scherm waar onder andere ANT1 Aus (uit) staat.

De vraag:
Weet iemand wat het probleem kan zijn en/of waar de ingebouwde antenne zich bevind? Dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,
Emeralis
Bijlagen:
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (80.77 KiB) 2760 keer bekeken
#2822256
De antenne zit in het raam en de antenneversterker zit toch echt in de achterklep. Of er moeten al modellen van de golf zijn die ze ergens anders hebben zitten. Als je klep open hebt zit de versterker bovenin de achterklep aan de zijde van de scharnieren.
#2822267
@josdavids Bedankt voor de tip! Heb inderdaad een beetje een deel van de afwerking kunnen los krijgen en zag de versterker erachter zitten. Morgen even kijken hoe ik hem er helemaal uit krijg. Denk dat het breuk ergens is of dat de versterker slecht is. Als ik namelijk de klep open doe is er wel iets beter ontvangst maar niet optimaal.
#2848195
Waarschijnlijk is dit al lang opgelost, maar vermoedelijk zijn de kabels gewoon rot in de doorvoer van de achterklep naar de carrosserie. Zet daar nieuwe kabels in en je bent vermoedelijk van het probleem af. Als je meer gelukt hebt dan mij tenminste. Ik fakkel al 2 jaar om een fatsoenlijke radio ontvangst te krijgen. Ik begrijp dat FM en DAB over het land verdeeld niet overal even sterk zijn, maar als mijn vriendin met haar Ibiza uit 2009 wel goede ontvangst heeft van zowel FM als DAB en een soortgelijke radio heeft, denk ik toch dat het aan mijn auto ligt. Ik heb al van alles geprobeerd, andere radio, dure Alpine oplossing om ook de raamantenne te gebruiken voor DAB, alles weer terug naar FM vanuit de achterklep en DAB met een raamantenne op de voorruit, niks hielp. Ik denk er nu aan om dan maar een gat in mijn dak te boren en er een gecombineerde externe dakantenne op te zetten. Ik ben redelijk radeloos, dit is gewoon de eerste auto waar ik dit gezeik mee heb en ik weet toch echt wel waar ik mee bezig ben.
Rinkelende golf

Hi iedereen, Ik ben sinds kort eigenaar van mijn[…]

Lees de auto maar uit met VCDS, in de hop dat er w[…]

Sinds enige tijd heb ik heel af en toe het problee[…]

Na de software upgrade naar versie 3.2 (volgens mi[…]

@Mari ik heb hem uitgelezen met een uitleesding[…]

Beste forumleden, Wij hebben sinds 27 februari ee[…]

Storing CarPlay Seat Leon

Ja meerdere telefoons geprobeerd.

Welke android radio?

Zou is naar Xtrons kijken.