VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen ID3
door Henkiemaasland
#2832017
Hi,

Ik heb de ID3 MAX nu 3 maanden in gebruik, en toch wel tot mijn tevredenheid; inmiddels 4700km onder de banden. Ik moest even wennen aan de stugge vering bij hobbels, maar verder vind ik de hardware dik ok. Qua software valt er nog eea te verbeteren, maar het functioneert bij mij gelukkig wel (itt anderen in dit forum die daar problemen mee ondervinden).

Het enige waar ik mijn vraagtekens bij zet, is het bereik. Gedurende de winter ben ik bij 80% opladen niet verder gekomen dan een (initieel) bereik van 220-240km. Ik heb niet de indruk dat voorverwarmen hier veel aan verbetert.
Hebben jullie zelfde ervaring ??
door Luukh1974
#2832025
Ik heb een id.3 plus en kwam in de winter bij 80% tot 260-270. Niet een groot verschil dus.
Gemiddeld verbruik die week 34.2kwh/100km (ik kan niet voorverwarmen aan een laadpaal en veel korte ritjes).
door Henkiemaasland
#2832028
Hi Luuk,

Dank voor je reactie.

Bekend is dat de Max (vanwege 20inch banden en wellicht ook iets hoger gewicht) iets minder zuinig is dan de Plus, en misschien spelen ook de winterbanden (heb je die er ook onder zitten) ook wel een rol. Dus dan lijkt mijn bereik wel ok.

Ik rij voornamelijk op de snelweg, 112-122km/u; ik weet niet of historisch gebruik (dus hogere snelheid) ook van invloed is op ‘voorgespiegelde’ bereik?
En ben verder erg benieuwd hoe bereik uitvalt bij hogere temperaturen. Heb je daar al ervaring mee?

Groet,
Henk
door Luukh1974
#2832040
Ik heb inderdaad winterbanden er onder. Voor mijn gevoel heeft historisch gebruik geen invloed op de voorspelde range. Iedere keer laden geeft min of meer dezelfde voorspelling ongeacht temperatuur. Maar misschien als het structureel warmer wordt er wel verschillen komen.

Bij warmer (of is beter minder koud?) weer gaat het verbruik wel een stuk omlaag. Ik heb hem sinds 22 december, zat vrij snel op een gemiddeld verbruikt van 27 kwh/100 km en zie dat dat nu is gezakt tot 23kwh/100 km. Voor alle duidelijkheid: Dat is dus het gemiddelde verbruik vanaf het moment dat ik hem kreeg. Ik kijk niet iedere keer als ik hem aan de laadpaal zet maar heb al wel een keer 22kwh en een keer 18kwh gezien tussen twee laadbeurten terwijl mijn rijgedrag niet is gewijzigd.
door JeroenV
#2832260
Het bereik na het opladen is ook erg afhankelijk van de laadpaal die je gebruikt. Ik merk dat er een enorm verschil zit in vermogen en services bij laadpalen. Gelukkig wordt daar wel veel aandacht aan besteed en kunnen wij als EV rijders ook input leveren op de criteria die we belangrijk vinden. Deze enquête (https://forms.gle/cPm19Gg1oj9CejfW7) kreeg ik dit weekend binnen. Wellicht goed als meer ID3 rijders het invullen, zodat vanuit de palen er ook een verbetering komt.
door rjvanh
#2832348
Ik rij nu al bijna 10 jaar elektrisch en ik verbaas mij over het feit dat iedereen het over 80% laden heeft. Dat is echt de grootste kolder die ik heb gehoord. Als je naar de snellader gaat (Fastned bijvoorbeeld) dan is het heel verstandig om tot 80% te laden. Thuis met 3 fase kun je prima naar de 100%. Dat doet echt niks met je accu en ik spreek uit ervaring.

Verder is het bereik toch echt voor 90% afhankelijk van je eigen rijstijl. Dus als je meer bereik wilt of nodig hebt dan moet je simpelweg rustiger rijden. Ik heb sinds kort een ID3 en haal makkelijk 300 km in de winter. Ben benieuwd naar de zomer. Ik heb hiervoor een Opel Ampera E gehad. Die had ongeveer dezelfde accu (60kWh). Ook daar haalde ik in de winter 300 km mee en in de zomer vaak boven de 400. Ik rij 100 - 105 km/h en trek normaal op. Relaxed. Het leven is al hectisch genoeg.

Voorverwarmen helpt een beetje maar dat is inderdaad maar beperkt.
door Henkiemaasland
#2832422
Hi,

Ik begrijp dat je rijstijl en je snelheid een grote invloed hebben op je bereik; idem tav de temperatuur. Dat is net als bij de fossiele auto’s, maar voor mijn gevoel hebben voornoemde factoren bij EV’s nog meer impact.
Echter: Los van deze factoren is natuurlijk ook het startpunt na het laden van belang; voor mijn gevoel zitten daar ook verschillen in tussen de auto’s, lees ID3’s. Ik heb vanmiddag (bij 19-20c) tot 80% geladen, en kom dan tot 252km bereik volgens de boordcomputer.
Ben benieuwd hoe dat bij jullie uitpakt.
door Luukh1974
#2832427
Mijn laatste score was 303 km bij 81% laden zag ik van buitenaf op de display staan. Toen ik de deur geopend had om plaats te nemen en de deur weer dicht deed zakte hij naar 295 km. Na een ritje van 10 km zat ik 267 km...
door Mies71
#2833006
Ik merk dat het idd met rijstijl maar ook zeker met temperatuur en banden te maken heeft. In de winter (ook ver onder nul) kwam ik met 20 inch winterbanden tot +/- 280km met 80% laden.
De laatste dagen met hogere temperaturen en weer op zomerbanden kwam ik voor het eerst op 315 km bij 80%. Doorladen naar 100% zou dan op 390 km uitkomen en dan ben ik meer dan tevreden.
Ik rijd wel meestal 100 op de snelweg, lekker op de cruise control, maar ik trek ook wel eens lekker weg bij het stoplicht.

Overigens vind ik die reactie van rjvanh over naar 100% laden wel interessant. Heb nog niet verder gekeken of daar een apart topic van is.
door Tjappie13
#2833562
Ik had het zelfde probleem maar nu het warmer wordt en ik mijn rijstijl heb aangepast geeft hij naar 100% laden al 400 km aan.
door Luukh1974
#2833594
Ik blijf ontevreden over het bereik. Met dit warmere weer zou ik, als ik hem tot 100% oplaad en daarna volledig leeg zou rijden, tot 310 kilometer. Ik heb een normale rijstijl. Ben geen heilige in het verkeer maar rij zeker niet extreem.

Merkwaardig is dat toen ik een vervangende id.3 had omdat de mijne bij de garage stond voor de update deze vervanger veel zuiniger leek te zijn terwijl zo op het oog alle instellingen identiek waren.

Ik ben hierover nog in gesprek met de dealer. Geeft wel kriebels voor de vakantie naar Frankrijk waar de laadpalen minder talrijk zijn dan hier in NL.
door rjvanh
#2833614
Kijk eens wat je verbruikt tijdens de rit zelf. Momenteel is mijn verbruik zo tussen de 14 en 15 kw/100 km. Je kunt dat zien terwijl je aan het rijden bent door naar wagen te gaan.
door Maximiliano
#2835460
Net mijn id3 opgehaald! Mijn bereik is deze week 450 na laden. Ik haal makkelijk de 440 op een volle accu a 100%.

Echter haal ik dit omdat clima bij mij uit staat en alleen aan gaat als het echt nodig is (beslagen ruiten of als het echt koud is of te warm).

+- 18 graden

Ook normaal rustig optrekken en 100 a 110 op de snelweg.

Prima wagen!
door Luukh1974
#2835464
Ik rij nu ongeveer 9 maanden in mijn id.3.

Als ik hem laad tot 80% geeft hij een bereik van 340 km aan, dus omgerekend naar 100% zou dat 425 kilometer zijn, best acceptabel.

De praktijk is echter anders. Bij een lange rit op de snelweg met een (zo goed als) constante snelheid van 100 km/u kom ik inderdaad aardig in de buurt van die 400+ kilometer.

Nu is mij verteld dat juist bij stadsgebruik met veel remmen, maar ook weer veel optrekken, je door de lagere snelheden en het regenereren in de B stand juist hoger uit zou moeten komen dan op de snelweg. Maar mijn bereik daalt dan juist naar ongeveer 340 km. Dat is als ik het omreken van 100 naar 0 procent.

De auto is inmiddels twee keer terug geweest naar de dealer hiervoor, zij erkennen wel dat de range tegenvalt maar zien ook geen duidelijke oorzaak. Ik heb wel eens het idee gehad dat hoewel de meter groen wordt bij remmen hij die gewonnen energie niet opslaat of iets dergelijks maar ook dat leek niet zo te zijn.

Hoe zijn jullie ervaringen als je verbruik op de snelweg vergelijkt met verbruik in de bebouwde kom?

Hallo. Laat ik me als eerst even voorstellen ik be[…]

5uur om een fusee van een golfje 2 uit te bouwen e[…]

Sterretje Voorruit behandelen

Wat je aangeeft is niet altijd het geval en er zij[…]

Bak heeft niks van doen met de motor. Heb je wel d[…]

Kan hewt iets te maken hebben met automatische hoo[…]

Displays zwart

@Mick59 > Heb je al wat meer duidelijkheid? T[…]

Panorama dak gaat niet helemaal open.

Wubbe Engineering te Westervoort raadplegen... zij[…]

Airco lijkt niet te koelen

Deze heb ik ook gehad airco laten bij vullen en he[…]