- 09 dec 2021 12:21
#2836202
Goedemiddag iedereen,
Sinds 2017-12 ben ik de eigenaar van een VW Golf VI hatcback 2.0 TDI uit 2009.
Voor zover ik me kan herinneren heb ik nu de accu al 3-4x laten vervangen omdat deze in de winter telkens leeg is. Dit is gedaan door de ANWB en garages, ik heb het nooit zelf gedaan. Nu wil ik hem verkopen en begint het gezeur weer met de accu die vaak om de dag/2 dagen leeg is. Ik wil hem gewoon goed verkopen dus wil dit opgelost hebben.
De accu:
Wilco Royal
12V 62ah (20h)
CCA 540A (EN)
W56219
Ik was gaan googelen en heb methodes gevonden om de accu door te meten, dat heb ik gedaan en ik meet het volgende:
Meten op gelijkspanning, moet ong 12,4v meten
- ik meet 11,9-12,08v
Auto starten, dan mag hij minimaal 9,6v worden
- Ik meet min 8,6v
Als ie eenmaal draait mag ie rond de 14v zitten
- Ik meet tussen de 15,1 - 15,9v
- Na een minuutje zit ie op 14,0v
De accu lijkt met dus niet optimaal, maar ook niet te slecht. Het volgende dat ik online vond was dat er wellicht ergens lekstroom zou moeten zitten. Nou zitten er 2 'niet-standaard' apparaten in de auto. Een alarm (Defa DVS-90) en een android/Apple CarPlay radio. Beiden omdat toen ik de auto net had de airbag en de radio zijn gejat...
Nou lijkt het me als het lekstroom zou kunnen zijn, ik ook in de zomer regelmatig last zou moeten hebben van een lege accu, en dit is niet het geval. Dit gebeurd alleen wanneer het wat kouder wordt.
Toch heb ik de lekstroom geprobeerd te meten (door de - pool los te halen en tussen deze pool en de stekker het A te meten) en ik kwam op 0,9. Even later meete ik niks meer, maar mijn meter gaat max tot de 5A dus wellicht heb ik de meter stuk gemaakt?
Affijn, iemand wellicht een idee voordat ik de auto maar wéér naar de garage breng voor een nieuwe accu?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Afbeelding van accu en de meter: https://imgur.com/a/DAQBVww
(ja tijdens het meten van het A heb ik de rode stekker in het bovenste gaatje aangesloten)
Sinds 2017-12 ben ik de eigenaar van een VW Golf VI hatcback 2.0 TDI uit 2009.
Voor zover ik me kan herinneren heb ik nu de accu al 3-4x laten vervangen omdat deze in de winter telkens leeg is. Dit is gedaan door de ANWB en garages, ik heb het nooit zelf gedaan. Nu wil ik hem verkopen en begint het gezeur weer met de accu die vaak om de dag/2 dagen leeg is. Ik wil hem gewoon goed verkopen dus wil dit opgelost hebben.
De accu:
Wilco Royal
12V 62ah (20h)
CCA 540A (EN)
W56219
Ik was gaan googelen en heb methodes gevonden om de accu door te meten, dat heb ik gedaan en ik meet het volgende:
Meten op gelijkspanning, moet ong 12,4v meten
- ik meet 11,9-12,08v
Auto starten, dan mag hij minimaal 9,6v worden
- Ik meet min 8,6v
Als ie eenmaal draait mag ie rond de 14v zitten
- Ik meet tussen de 15,1 - 15,9v
- Na een minuutje zit ie op 14,0v
De accu lijkt met dus niet optimaal, maar ook niet te slecht. Het volgende dat ik online vond was dat er wellicht ergens lekstroom zou moeten zitten. Nou zitten er 2 'niet-standaard' apparaten in de auto. Een alarm (Defa DVS-90) en een android/Apple CarPlay radio. Beiden omdat toen ik de auto net had de airbag en de radio zijn gejat...
Nou lijkt het me als het lekstroom zou kunnen zijn, ik ook in de zomer regelmatig last zou moeten hebben van een lege accu, en dit is niet het geval. Dit gebeurd alleen wanneer het wat kouder wordt.
Toch heb ik de lekstroom geprobeerd te meten (door de - pool los te halen en tussen deze pool en de stekker het A te meten) en ik kwam op 0,9. Even later meete ik niks meer, maar mijn meter gaat max tot de 5A dus wellicht heb ik de meter stuk gemaakt?
Affijn, iemand wellicht een idee voordat ik de auto maar wéér naar de garage breng voor een nieuwe accu?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Afbeelding van accu en de meter: https://imgur.com/a/DAQBVww
(ja tijdens het meten van het A heb ik de rode stekker in het bovenste gaatje aangesloten)