VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
#2845446
Hallo,

Ik kom er vandaag achter dat me remlichten (LED-verlichting) van mij T-Cross uit 2020 aan blijven. Het 3e remlicht doet het wel normaal. Dacht eerst dat ik mistlamp achter aan stonden of zoiets. Het intrappen van rem heeft dus geen invloed op de linker en rechter kant, alleen 3e remlicht gaat aan. Iemand dit eerder meegemaakt?

Overigens wilde ik afspraak maken bij dealer via internet, maar die geven aan pas in september(!) te kunnen....
Dus maandag maar eens bellen ....

Thanks,
Matthijs
#2845453
Ik heb trouwens geprobeer om via de boel van OBD2 uit te lezen, maar zie daar niets bijzonders qua lichten staan, wel deze (misschien iemand dat kan toelichten wat het betekend?):
============================
01. Engine control unit01. Engine control unit
DTCs: 1
----------------------------
37682 [0x009332] Archive (inactive)
P060C00: Internal Control Module Main Processor Performance
...
Status: Test failed since last DTC clear
============================
13. Active cruise control13. Active cruise control
DTCs: 1
----------------------------
02068 [0x000814] Archive (inactive)
U112300: Databus error value received
FAULT_TSK_IRREV_FAIL
...
Status: Confirmed
============================
5F. Electronic Information System 15F. Electronic Information System 1
DTCs: 2
----------------------------
02562 [0x000A02]
B126CF0: Navigation system, Navigation database malfunctioning
Navigation database error
...
Status: Test failed, Confirmed
----------------------------
07971 [0x001F23] Archive (inactive)
B200100: Control module, Incorrect software version
Efficiency program (0x23) - control module: incorrect software version - BapErr_incompatible data specification
...
Status: Confirmed
============================

Navigatie loopt wel eens vast, ik verdenk het SD kaartje. Maar de andere meldingen zeggen me niets.
De laatste melding (07971) was wel vlak na onderhoud bij dealer, ik denk verkeerde navigatie update.
Zit zelf ook vaak te hannesen welke ik nu moet hebben als ik het zelf doe :-(
#2845464
Okay, ik ga morgen maar gewoon langs bij de garage/dealer en kijken wat ze zeggen.

Ik had inderdaad codering aangepast in 2021 en "Rear site lights; turn on when daytime running lights are active (Scandiavian DRLs)" aan gezet, dit heb ik nu ongedaan gemaakt door backup terug te zetten, in status geeft hij nu ook aan Not active. Maar dit had ik in 2021 gedaan, en nu pas problemen.

Verders heb ik dit ontdekt (contact aan en niet remmen):
Lichtschakelaar uit -> remlichten links/rechts aan evenals gewoon licht achter
Lichtschakelaar auto -> remlichten links/rechts aan evenals gewoon licht achter
Lichtschakelaar dagrijverlichting -> gewoon licht achter - dus geen remlichten, en werken wel bij intrappen rem, evenals 3e remlicht
Lichtschakelaar stadslicht -> gewoon licht achter - dus geen remlichten, en werken wel bij intrappen rem, evenals 3e remlicht

Snap er helemaal niets van, zag ook dat hij inschakelen mistlampen achter dit alleen aan linkerzijde is, klopt dit? Lijkt of er rechts ook wat zit.

De laatste keer bij dealer (eind april 2023) had ik overzicht van alle testen die zij doen, en daar stond dat verlichting OK was.
#2845467
Gezien het in de ene situatie wel normaal werkt en in de andere niet lijkt het me toch een coderings-probleem te zijn... Waarmee heb je de wijzigingen aangebracht?

Als de verlichting bij de dealer in de stand waarop alles normaal werkt getest is is het niet vreemd dat er OK staat... Jij hebt het probleem wellicht ook al veel langer, maar is het je nu pas opgevallen...

Ik weet dat je de "intensiteit" waarop de lampen kunnen branden kan aanpassen, normaal staat dat lager dan 100 en bij intrappen rem wordt die intensiteit verhoogd... zou kunnen zijn dat bij jouw die "intensiteit" door je rommelen op maximaal staat, dan zie je geen verschil meer tussen normale verlichting en remmen behalve het 3de remlicht wat oplicht!
matthys vinden dit leuk
#2845472
Okay, OPGELOST door garage door alles terug te zetten naar fabrieks-instellingen.
Ook volgens hun een fout in de codering, hoewel ik dit zelf niet snap.

Ik ben er vrij zeker van dat het gewerkt heeft en anders heeft niemand dat gezien van 2021 tot nu.
Ook door de garage niet, hoewel ze aangaven alleen te kijken naar verlichting als deze in stadslicht stand staat.

Maar goed, ik heb dus een officiële Veepeak OBDCheck BLE+ Bluetooth 4.0 OBD2-scanner gekocht die samen werkt met Car Scanner (nu versie 1.99.4 op Android 12) .
Ik weet dat er overal gewaarschuwd word eerst een backup te maken, wat ik dus gedaan had. Ook is er een optie om wijzigen terug te draaien.
Beide heb ik geprobeerd en gaven geen foutmeldingen, maar hadden dus geen resultaat.

Wat ik vooral vervelend vind van VW is dat Comming/Leaving Home alleen in Auto stand werkt. Terwijl ik eigenlijk altijd met verlichting aan rij (vind dit persoonlijk veiliger).
Dus vandaar dat ik achterlichten aan heb gezet, zodat achter de lichten toch branden als deze in Auto staat -> "Rear site lights; turn on when daytime running lights are active (Scandiavian DRLs)".
Ik heb trouwens Coming Home nooit werkend gekregen. Verlichting gaat direct uit als ik contact uit doe.
Begreep dat je voor uit je auto te stappen eerst grootlicht-sein moet doen, maar dat werkt dus niet.

Mijn vorige auto (NIET VW) werkte dit wel, bij ontgrendelen ging verlichting aan.
Ook in die auto had ik verlichting altijd aan staan. En bij verlaten bleef verlichting branden tot x seconden na vergrendelen.
Had graag gezien dat dit ook zo zou werken op mijn T-Cross ... maar niet dus :-(

[aanpassen typo]
#2845475
... je bent de eerste niet en zeker de laatste niet die met een van de vele tooltjes om opties te wijzigen de mist in is gegaan... niet gaan lopen rommelen als je er geen kaas van gegeten hebt en al zeker niet met van die tooltjes die alles met 1 knopdruk denken te kunnen doen. Ook met de meer geavanceerde tools zoals VCP of VCDS kun je de mist in gaan, maar met die tools kan je gelukkig wel een backup maken van alle modules en coderingen...

Coming Home... werkt inderdaad alleen als je een keer met groot licht seint... dat het bij jou niet werkt verbaast me, maar kan zijn dat je het niet op de juiste manier doet.... Ik verbaas me ook wel eens over hoe VW over bepaalde functies denkt of hoe ze volgens hen moeten werken... is jammer maar leer er maar mee leven...
Vreemd geluid bij wegrijden

2 dagen geleden weer geweest, ze hebben niets gevo[…]

Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]