VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Stel hier jezelf en je Seat aan de andere leden voor
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846772
Mari schreef: 12 nov 2023 20:41 ... zoals ik al eerder zei, als je garantie hebt leg je het probleem bij de verkopende partij neer, die mogen het voor je oplossen. Je hoeft niks uit te leggen, je duwt ze de autoscan onder de neus met het vriendelijke doch dringende verzoek het op te lossen. Beetje garage had de auto beter nagekeken voor hem af te leveren...
Dat klinkt allemaal heel makkelijk ;) Maar ik weet eigenlijk niet goed wat "het probleem" precies is?
De side-assist functie doet het niet. Hij staat wel in het menu, maar als je hem aanklikt komt de melding "functie niet beschikbaar". Ik weet niet of dit er nu (standaard) op zit ja of nee en of dit dan gebruikelijk is.

In de log vind ik
131662 - Lane change assistant control module
U1045 00 [009] - No communication

Lane change assistance control module 2:
3 Faults Found:
266752 - Control module not coded
U1013 00 [009] - -
267520 - invalid data record
B2005 00 [009] - -
267776 - Data Set Implausible
B2012 00 [008] - -

Voor ik überhaupt garantie kan claimen, wil ik dus wel weten wat voor probleem ik precies voor moet leggen.
Als ik de bovenstaande berichten dus samenvat, zit de module er wel in, maar 1. er is geen communicatie en dat komen door 2. de module is niet gecodeerd. En is dit wel de side assist?

Ik lees uit met een Ross-tech HEX-V2 Dual K & Can USB dongle, met software VCDS Version: 22.3.1.4.
door Mari
#2846781
Zeker weten dat het een HEX V2 is en niet een HEX USB+CAN... zien er hetzelfde uit maar intern zijn ze verschillend. Update de software even naar de laatste versie, 23.x.x (als het tenminste een originele Ross-Tech dongle betreft). Zou je een HEX V2 gebruikt hebben had je de melding over UDS niet te lezen hebben gekregen in je scan ;-)


Wat het probleem is, dat staat in de scan, duidelijker kan je het de garage niet presenteren. Je geeft zelf al aan dat side-assist niet werkt, niet heel erg vreemd wat er is geen communicatie met de betreffende module. Oorzaak onbekend, ofwel de module is defect, probleem met bedrading danwel zit de module er niet in... niet of verkeerd gecodeerd, de module moet wel gewoon met de rest van de electronica praten.

De 2de module wordt wel gevonden maar is verkeerd gecodeerd. Kan zijn dat deze vervangen is maar dus niet van de juiste settings is voorzien... Is voor jou en mij gissen, we weten niet wat er gebeurd is.

Desnoods laat je de garage deze thread lezen...
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846786
Ik heb de module hier voor me liggen en er staat letterlijk HEX-V2 op, mooier kan ik het niet maken :D
Gebruikersavatar
door PaulusB
#2846791
Het H nummer wordt vaak hergebruikt bij een clone die kun je gewoon op google vinden met verwijzingen naar het rosstech forum. Dan zie je topics van mensen welk een clone gekocht hebben mocht je het nog willen na checken. Als je de firmware niet kan upgraden via de oem software is het ook een clone. Of je de software moet starten met een loader. Ook als de kabel met een klein blauw cdtje kwam.
daNpy vinden dit leuk
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846792
Mari schreef: 13 nov 2023 20:45 ... sticker zegt niks... die kunnen die chineesjes ook heel goed namaken...
Tjah, Ross-tech is ook op de behuizing gegoten aan beide kanten. Ik heb hem geleend, dus ik kan ook geen garantie op de waarheid geven helaas ;)
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846793
PaulusB schreef: 13 nov 2023 21:55 Het H nummer wordt vaak hergebruikt bij een clone die kun je gewoon op google vinden met verwijzingen naar het rosstech forum. Dan zie je topics van mensen welk een clone gekocht hebben mocht je het nog willen na checken. Als je de firmware niet kan upgraden via de oem software is het ook een clone. Of je de software moet starten met een loader. Ook als de kabel met een klein blauw cdtje kwam.
H10-000000 bedoel je? Dat staat er inderdaad op :x
door Mari
#2846811
... overduidelijk een clone... denk dat als je naar de aankoopprijs vraagt je een bedrag van 25 a 30 euro te horen krijgt, een originele kost heel wat meer. Prima om wat mee uit te lezen en te resetten...
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846823
Precies, het werd me gisteren ook al duidelijk dat het een kopie was. Er zat ook een loader bij om de software te starten :D
Ik heb wel nog de fouten gewist en een nieuwe log gemaakt. Helaas zijn er maar 2 fouten verdwenen en de rest kwam meteen terug, dus ik ga dit voorleggen aan de verkoper en daarna de Bovag voor garantie.
Het deur rubber rechts-achter is ook beschadigd, dit zagen we na de koop al vrij snel. Ik heb van de week met de dealer gebeld want ik kon dat ding on-line niet vinden, kost € 90,- ex dus die nemen we ook meteen mee.

Ook heb ik met de VCDS nog de comfort open- en sluitfuncties van het PaDa geactiveerd, maar hoewel nu beide waardes goed staan kan ik het dak enkel met de sleutel sluiten, niet openen.
Zo'n scanner is inderdaad maar € 20,- op Ali :laugh:
door Mari
#2846825
... voor wat betreft Comfort Open/Close van de PaDa, wat heb je precies gewijzigd?

Sommige dingen gaan pas werken als je een zogeheten "reset to factory defaults" hebt gedaan van het infortainmentsysteem.... dat is in het menu van de radio een optie... Dit reset wat variabelen, maar laat coderingen gedaan met VCDS ongemoeid... Probeer het eens... Check eerst even of Comfort open/sluiten wel aan staat in je infotainmentsysteem...



Voordat je verder van alles gaat veranderen zou ik de garage eerst de problemen laten oplossen ;-)

edit:

deze codering kwam ik online tegen over comfort openen/sluiten PaDa op Stemei.de


- STG 09 (Bordnetz) auswählen
- STG Zugriffsberechtigung -> Funktion 16
- Zugriffscode 31347 eingeben
- STG Anpassung -> Funktion 10
- Kanal (10)-Zugangskontrolle 2-SAD Komfort schliessen auswählen
- Wert auf aktiv setzen
- Kanal (11)-Zugangskontrolle 2-SAD Komfort oeffnen
- Wert auf aktiv setzen
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846833
Mari schreef: 15 nov 2023 20:27 ... voor wat betreft Comfort Open/Close van de PaDa, wat heb je precies gewijzigd?
Dit:
- STG 09 (Bordnetz) auswählen
- STG Zugriffsberechtigung -> Funktion 16
- Zugriffscode 31347 eingeben
- STG Anpassung -> Funktion 10
- Kanal (10)-Zugangskontrolle 2-SAD Komfort schliessen auswählen
- Wert auf aktiv setzen
- Kanal (11)-Zugangskontrolle 2-SAD Komfort oeffnen
- Wert auf aktiv setzen
Sommige dingen gaan pas werken als je een zogeheten "reset to factory defaults" hebt gedaan van het infortainmentsysteem.... dat is in het menu van de radio een optie... Dit reset wat variabelen, maar laat coderingen gedaan met VCDS ongemoeid... Probeer het eens... Check eerst even of Comfort open/sluiten wel aan staat in je infotainmentsysteem...
Zal er nog eens naar zoeken, dit had ik nog niet gevonden!
Voordat je verder van alles gaat veranderen zou ik de garage eerst de problemen laten oplossen ;-)
Ik heb de VCDS alweer terug gegeven ;)
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846856
Contact opgenomen met de verkoper, hij gaat het probleem oplossen!
Gebruikersavatar
door daNpy
#2847235
Gisteren de auto opgehaald. De modules waren niet defect, maar moesten ingeleerd worden. Er zijn nu ook veel meer functies beschikbaar (inparkeerassistent, dode hoek detectie etc).

Nu weer verder met proberen de navi up te daten en uitvinden waarom hij wel MP3's ziet op de USB stick zolang ze in de root staan, maar niet als je mappen aan hebt gemaakt.

Je zou kunnen proberen te meten of je iets ziet op[…]

Bovenstaande factuur is niet volledig, dat heeft d[…]

Sterretje Voorruit behandelen

Wat je aangeeft is niet altijd het geval en er zij[…]

Bak heeft niks van doen met de motor. Heb je wel d[…]

Kan hewt iets te maken hebben met automatische hoo[…]

Displays zwart

@Mick59 > Heb je al wat meer duidelijkheid? T[…]

Panorama dak gaat niet helemaal open.

Wubbe Engineering te Westervoort raadplegen... zij[…]

Airco lijkt niet te koelen

Deze heb ik ook gehad airco laten bij vullen en he[…]