- 16 okt 2023 21:03
#2846431
Wij hebben een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI uit het jaar 2014, welke recent bij Van den Udenhout in Den Bosch is geweest voor reparatie vanwege problemen met het koppelingspedaal.
Het koppelingspedaal bleef in eerste instantie op de bodem hangen en kon naderhand helemaal niet meer ingedrukt kon worden. We hebben de auto toen naar Van den Udenhout in Den Bosch gesleept en dit was voor deze auto tevens het eerste bezoek aan de dealer in Nederland, aangezien deze auto uit Duitsland geïmporteerd is. Wij hadden zelf het vermoeden dat de koppelingscilinder eventueel het probleem zou kunnen zijn en aan de balie werd ook bevestigd dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Uiteindelijk is er de volgende werkdag een diagnose uitgevoerd, met de mededeling dat inderdaad de koppelingscilinder, maar óók de complete koppeling set (exclusief vliegwiel) vervangen moet worden. Later op de dag wordt er gebeld dat de versnellingsbak eraf ligt en dat er speling op het vliegwiel geconstateerd is en deze ook vervangen moet worden.
Het uiteindelijk totaalbedrag bleek €3461,86 te zijn. Een bedrag waar we erg van zijn geschrokken, zeker omdat we in eerste instantie alleen van de koppelingscilinder uitgingen.
Als ik de factuur bekijk en de koppeling set en vliegwiel bij elkaar optel kom ik op een bedrag van maar liefst €1875,56 incl. BTW uit. Online kom ik complete sets tegen van kwaliteitsmerken zoals LUK, Sachs en Valeo voor zo'n 750 euro. Waarom kost dit bij Volkswagen 2,5 keer zoveel?
En is €169,90 incl. BTW een normaal uurtarief om aan een Tiguan van bijna 10 jaar oud te werken? Er is nu zogenaamd 15% korting toegepast maar dan komen we alsnog op €144,42 incl. BTW per uur uit.
Verder ben ik benieuwd wat '01500000 Interactieve functie' is?
Ik ging er al wel vanuit dat de officiële dealer 'iets' duurder zou zijn, maar met dit soort bedragen heb ik het gevoel dat we minimaal de helft teveel betaald hebben. Helaas heb je nog weinig keus als de versnellingsbak er eenmaal af ligt en wordt je voor het blok gezet.
Wat is jullie mening over dit bedrag?
Het koppelingspedaal bleef in eerste instantie op de bodem hangen en kon naderhand helemaal niet meer ingedrukt kon worden. We hebben de auto toen naar Van den Udenhout in Den Bosch gesleept en dit was voor deze auto tevens het eerste bezoek aan de dealer in Nederland, aangezien deze auto uit Duitsland geïmporteerd is. Wij hadden zelf het vermoeden dat de koppelingscilinder eventueel het probleem zou kunnen zijn en aan de balie werd ook bevestigd dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Uiteindelijk is er de volgende werkdag een diagnose uitgevoerd, met de mededeling dat inderdaad de koppelingscilinder, maar óók de complete koppeling set (exclusief vliegwiel) vervangen moet worden. Later op de dag wordt er gebeld dat de versnellingsbak eraf ligt en dat er speling op het vliegwiel geconstateerd is en deze ook vervangen moet worden.
Het uiteindelijk totaalbedrag bleek €3461,86 te zijn. Een bedrag waar we erg van zijn geschrokken, zeker omdat we in eerste instantie alleen van de koppelingscilinder uitgingen.
Als ik de factuur bekijk en de koppeling set en vliegwiel bij elkaar optel kom ik op een bedrag van maar liefst €1875,56 incl. BTW uit. Online kom ik complete sets tegen van kwaliteitsmerken zoals LUK, Sachs en Valeo voor zo'n 750 euro. Waarom kost dit bij Volkswagen 2,5 keer zoveel?
En is €169,90 incl. BTW een normaal uurtarief om aan een Tiguan van bijna 10 jaar oud te werken? Er is nu zogenaamd 15% korting toegepast maar dan komen we alsnog op €144,42 incl. BTW per uur uit.
Verder ben ik benieuwd wat '01500000 Interactieve functie' is?
Ik ging er al wel vanuit dat de officiële dealer 'iets' duurder zou zijn, maar met dit soort bedragen heb ik het gevoel dat we minimaal de helft teveel betaald hebben. Helaas heb je nog weinig keus als de versnellingsbak er eenmaal af ligt en wordt je voor het blok gezet.
Wat is jullie mening over dit bedrag?