VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
#2848792
Beste forumleden,

Ik heb een Golf IV 1.6 16v met motorcode ATN. Gekocht als sleutel- en leerobject samen met mijn zoon. Auto had op cilinder 1 nagenoeg geen compressie en op cilinder 4 verminderde compressie.

Nu hebben we het blok uit elkaar en blijkt:

- het blok is al eens uit elkaar geweest
- zuiger 2 en 3 zijn vervangen
- zuiger 1 is een stuk uit tussen de twee compressieveren (zie foto)
- zuiger 4 is dat zelfde stuk losgebroken maar zit nog wel op zijn plaats

Opmerkelijk: er is totaal geen schade aan de cilinder wanden.

Alle zuigers zijn van Kolbenschmidt, maar 2 en 3 zijn in tegenstelling tot 1 en 4 niet voorzien van VW logo. Daarnaast kan ik gewoon zien dat ze nieuw(er) zijn.

Motor is behoorlijk vervuild met oude motorolie.

De ATN is niet veel geleverd en vlgs mij opgevolgd door nagenoeg dezelfde AUS.

Komt iemand deze problemen bekend voor? Is het een gevolg van slechte olie of te lange intervals? Andere oorzaken? Motor heef verifieerbaar ongeveer 130.000 km gedraaid.
26B87193-91E5-4498-8A4C-7C5CB3C3C5CD.jpeg
26B87193-91E5-4498-8A4C-7C5CB3C3C5CD.jpeg (1.76 MiB) 169 keer bekeken
Binnenkort bouwen we de motor weer op!

Groet,
Twan!
#2848802
Ja typisch hè…. Al doe ik nu feitelijk hetzelfde: ik vervang de twee kapotte.

Ik vervang wel van alle zuigers de compressieveren en olieschraapveer. Ook de drijfstanglagers.

Op zuiger 1 had ik 30 PSI compressie, op 2 en 3 allebei 240 en op 4 180….

Gelukkig doen wij het om de lol. Als je hier werkplaats uren voor moet rekenen is het ‘economisch niet verstandig’…. :-/
#2848948
Loopt weer als een zonnetje!

Twee nieuwe zuigers, zuigerveren van de andere vervangen, nieuwe drijfstanglagers, pakkingen, kop- en drijfstangbouten, carterventilatie, bobine en bougies….

Erg leerzaam geweest!

Dan vrees ik dat ik het zo op afstand ook even nie[…]

cockpit valt uit Golf 5 GTI 2005

De stekker hebben we inmiddels gecontroleerd maar […]

Zit bij een afneembare haak meestal niet aan de ha[…]

Tikken als de wagen uitstaat

Hahahaha nee de marter heeft geen eclectische aans[…]

Meeting nh?

De laatste meeting die door het VWForum zelf is ge[…]

waarde bepaling

Als het echt belangrijk is voor je, kun je een tax[…]

Comfort openen (sluiten)

Dit zou je idd met vcds (vagcom) kunnen aanpassen […]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik denk dat je met een foto op FB veel sneller geh[…]