VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van luchtgekoelde auto's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#414922
Ik ga in dit topic mijn vorderingen (en mijn misstappen) bijhouden mbt een 1.8 G60 motor in een 74er spaarkevertje. Hopelijk vinden jullie het interessant genoeg... (want enige aanpassingen zullen wel nodig zijn aan het kevertje,er zal dus flink gezaagd en gelast gaan worden! :D )

Ff een paar foto's:

Mijn spaarkevertje,nu ff hoog op de poten want er zit namelijk geen motor in!
Afbeelding

Gat in de bandenbak gezaagd,extra koellucht voor de radiateur
Afbeelding

Aluminium pijpen aangelegd tbhv het koelsysteem
Afbeelding
Afbeelding

Radiateurtje voorin
Afbeelding

Weer maar ff zagen
Afbeelding

Dit is het torretje, een G60 dus
Afbeelding
Afbeelding

Pasplaatje erop
Afbeelding

Vandaag dit nog ff binnen gehad, een koppelingsplaat en drukgroep
Afbeelding
Afbeelding

Ook niet geheel belangrijk, de remmen.... Remmen aangepast van trommel naar schijfrem
Afbeelding
Afbeelding

We hangen er een zwaardere motor in, dus de standaard rubbers voldoen niet meer. Dus hoppetee, nieuwe bakdrager en urethaan'rubbers' ff gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals de meeste kever bezitters onder ons, hebben we allemaal last van een natte bak. Oorzaak hiervan is vaak te vinden bij het afdichtingsrubber van de prise-as. Dat lossen we ff op:
Afbeelding
Duidelijk te zien dat het rubber lek is:
Afbeelding
Rubber eruit gepield:
Afbeelding
Nieuw rubber erin en nog voor de zekerheid ff met vloeibare pakking zitten kliederen:
Afbeelding
Afbeelding
En het resultaat:
Afbeelding

Nu verder met de G60 motor, vliegwiel zit eral op, alleen de koppeling en de drukgroep ontbraken nog. Dus ff het spul monteren:
Afbeelding
Hier zie je mijn centreer tooltje, een oude afgeslepen prise-as:
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto is duidelijk het nieuwe toplager te zien. Het is een toplager van een T4, die heb je echt nodig als je een Golf of G60 ga monteren in een Kever. Zonder zo'n lager wordt het schakelen wel errug moeilijk!
Afbeelding

Waarschuwing!!! De volgende afbeeldingen zijn niet geschikt voor de True Kever Lovers!!!!


ZAAAGEN!!!!!
Afbeelding
Afbeelding
Dit moest helaas wel, anders past zo'n G60 motor echt niet achterin!!

G60 achterin:
Afbeelding
Afbeelding
Duidelijk te zien dat mijn motorklep wel errug groot moet worden, wil ik de G60 netjes afdekken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanuit de binnenkant gezien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende stap wordt de bedrading....
Gebruikersavatar
door vw_raymond
#414933
zow 8O leuk projectje..!
door jorgvw
#414939
Gaaf project! Wordt leuk met de achterwiel aandrijving 8)

Gr Jorg
Gebruikersavatar
door darkproject
#414946
idd [viool]
veel succes met t inbouwen

ik hoop dat t allemaal goedkomt
door Tommy
#414952
ken net :mrgreen: mooi project.

alleen die vloeibare pakking bij die kering is dat nou wel weis...mocht het weer lek gaan kun je lekker krabben :(
door rottz
#414977
Ach ja, uiterlijk interesseert mij niet zo... Dus vwbt het zagen... :roll: :roll:

Maar goed, snel zal íe zeker worden, zo'n kevertje weegt slechts zo'n 700 kg en daar gaat het nu juist om:snelheid. Daarom gaat er ook een andere poulie op en wordt er een ander programma geschreven. Doel is met G lader zo'n 190 PK te behalen.

Moet wel zeggen dat als de Glader het begeeft ik wel ga turboen, maar tot die tijd...


Ps. mits ik natuurlijk die Digifant zooi aangesloten krijg... Mijn stoppenkast is nu eenmaal niet zo groot als die van een gemiddelde Golf... :mrgreen:

Maar serieus:ik zie er wel een klein beetje tegenop om die dradenbende uit te zoeken, dus mocht er nog een Golf 1 rijder zijn(die ook alleen een zekeringkast heeft en ook geen Digifant), die ook een G60 conversie gedaan heeft en een dradenschema over heeft, dan hou ik mijzelf van harte aanbevolen!
Gebruikersavatar
door RemyVR6
#415021
Tja, ik vind het sonde. Ben ook een keverliefhebber. Waarom dan geen turbo op een boxer?? Blijf je toch bij het bestaande concept en het ziet er beter uit! En je bent zeker zo snel!! (ik kan mij een Duitser herinneren met een oranje kever op Assen...!) En een opgevoerde boxer klinkt natuurlijk 10 keer beter dan zo'n stofzuiger.....

Groeten.
Gebruikersavatar
door vw-unit
#415091
Leuk project maar hoop dat je alles (met name de gezaagde stukken) wel netjes afwerkt,
suc6 dr mee i.i.g., ben erg benieuwd wat dit gaat worden :wink:
Gebruikersavatar
door Martinus83
#415229
super, hier hou ik wel van, mooie uitdaging, soms moet je gewoon eens compleet wat anders doen ;)

wat frans idd zegt, hoop dat het er wel netjes uit komt te zie want half werk is ook nik s;)
door golfke8v
#415369
bedrading hoeft niet moeilijk te zijn... je hebt maar een paar draden nodig om de digifant te laten werken...

ik heb een g60 in mn mk2 gelegd en heb ook de orginele kabelboom van mn golf gehouden en de digifant kabelboom los erbij aangesloten... heel simpel...

dus je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt...;)
Gebruikersavatar
door vr6syncro
#416790
kijk dat zijn de leuke projecten, is weer eens wat anders.
zolang alles maar netjes wordt afgewerkt heb je echt een vette wagen [clap]

succes
Gebruikersavatar
door mark_almelo
#416924
holy crap! :mrgreen:


sweet! :mrgreen:
door slecht-konijn
#417813
Dit gaat wel vliegen, vorig jaar op de kevercircuitdag was er een groene kever met 200pk G60 onder de kap. Met de 1/4 mijl won ie het makkelijk want in zijn 4 bleef ie gaan en bij de rest is de koek dan echt op.

lijkt me iets van een ontuchtingsleiding aan de ve[…]

Golf 7 gte pcv probleem/olie

Hoi, Ik heb een golf 7 gte en hier een turbo upgr[…]

Hoi allen! Mijn T5 start zonder problemen als i[…]

Dan vraag ik me of de dynamo in orde is. Je hebt h[…]

Laden stopt na een aantal minuten

Beste henkjlammers, Wat jij beschrijft ervaar ik n[…]

Ik wil mijn RNS510 in de EOS vervangen door een Ca[…]

Handleidingen Tiguan 2024

Er staat voor mij een Tiguan eHybrid in bestelling[…]

Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan […]