VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Audio, video & gaming in je auto
  • Gebruikersavatar
#2833713
Hoi, ik ben nieuw hier, net een VW T-Cross gekocht. Ik wil de navigatie updaten, er zit nu een 16GB SD-kaart in met ECE1 2019/19, shield 2016-44, build 309. Update gedownload maar bij installeren naar SD op de PC gaat het fout, foutmelding. Andere kaart gekocht, 32GB, en daar op gezet; wordt niet ingelezen in de navigatie. Hoe doe ik dit? Tevens, ik zie dat op deze kaart Oostenrijk/Italië ontbreken, kan ik zo de kaart vervangen door een andere of erbij en zo ja, hoe doe ik dat?

Groet en bij voorbaat dank, Perry.
#2833715
Welk type infotainmentsysteem heb je in je auto zitten, Discover Media of Discover Pro.

Hoe heb je de update gedownload? Via Discover Care of rechtstreeks het bestand van de website van VW (kan je antwoord denk ik wel raden, gezien je in de titel al Discover Care hebt vermeld).

Afhankelijk van het type systeem in de auto moet de update ofwel op de originele SD-kaart gezet worden, danwel een willekeurige SD-Kaart, deze moet uiteraard wel de juiste formattering/indeling hebben.
#2833720
Ik heb de Discover Media. Software via Discover Care gedownload. Op PC uitgepakt, op USB-stick gezet in mapje genaamd maps. Wordt niet herkend. Ook via Discover Care met originele SD-kaart erin, start ie wel met downloaden, installeren, houdt er dan met foutmelding mee op. Nieuwe SD-kaart van 32 GB gekocht, is geen originele, dus neemt ie niet.
#2833729
... weet je zeker dat je de inhoud van de file die je gedownload hebt moet plaatsen in de folder genaamd "maps"?

Welke foutmelding krijg je? Ik heb ook 1x Discover Care geprobeerd, kreeg bij het installeren van de update op SD-kaart ook een melding...

Ik heb er ooit een samenvatting van gemaakt, dacht dat ik hem hier ook gepost heb maar kan hem zo snel niet vinden, wel op het TDI Club forum: http://www.tdiclub.nl/viewtopic.php?t=66058
#2833730
Bedankt voor je reactie. Als ik je link volg en dan daarin op Website voor updates: https://www.volkswagen.nl/service/infot ... tie-update klik, dan kan ie die niet meer vinden helaas. Ik kan nog proberen de inhoud op een usb-stick te zetten, zonder mapje maps, kijken wat ie dan doet, laat ik straks weten. Ik zou het anders ook niet weten, waar een update handmatig te downloaden en te installeren in de auto.
#2833734
Nogmaals geprobeerd, nu met usb-stick zonder folder maps, wordt ook niet gezien als update. Ook nog gekozen binnen programma dat ik geen sd-kaart heb van VW, gedownload op andere sd-kaart, werkt ook niet. Ik heb dus een Discover Media maar weet ook niet hoe te zien of het een Gen1 of Gen2 is. Nog iemand een idee, hoe wel te updaten...... En liefst ook meteen inclusief Oostenrijk/Italië.
#2833744
Volgens mij kun je met een Discover Media het navigatiesysteem ALLEEN maar met een ORIGINELE VW SD-card updaten en niet met een USB-stick.
Op die originele SD-card staan bepaalde toegevoegde (onzichtbare) bestanden die je niet op een andere (zelf gekochte) SD-card kunt kopieren voor een correcte werking. Dit is een kopieerbeveiliging van VW.

Je hoeft hiervoor niet de Discover Care software te gebruiken, dit doe ik ook nooit, gewoon rechtstreeks het van internet gedownloade (ingepakte) .7z bestand rechtstreeks op de originele SD-card uitpakken met het programma .7z (7zip)
Dit 7zip is gratis van internet te dowloaden.

Je dient voordat je de nieuwe update op de orig. SD-card zet eigenlijk eerst een backup (kopie) te maken.
Hierna dien je de orig. SD-card volgens de FAT32 methode te formateren. Raadpleeg Google als je niet weet hoe dit werkt.

Dan kun je de vanaf internet gekopieerde nieuwe bestanden op de orig. SD-card uitpakken met 7zip.

Misschien lukt het ook niet omdat je een te groot MAP-bestand hebt gedwonload (dus b.v. heel Europa i.p.v. alleen de Benelux of een ander land) omdat je originele SD-card daarvoor te klein is (te weinig opslagcapaciteit).

Probeer eens slechts 1 land (b.v. Duitsland) volgens de door mij beschreven methode op de orig. SD-card te zetten.
Als dit wel lukt, dan weet je dat de SD-card te klein is voor de kaarten die jij wilt gebruiken.
Als je een grotere kaart wil hebben zul je dan een nieuwe orig. VW SD-card moeten kopen van b.v. 32 GB

Succes met uitproberen en laat hier eens weten of het gelukt is.
#2833747
... dat is precies wat ik besproken heb in het topic waar ik naar gelinkt hebt: originele SD-kaart gebruiken anders werkt het niet...

Jammer genoeg is het deel van de website waar de updates staan niet meer te bereiken, daar is in een ander topic ook al melding van gemaakt, VW weet het, maar wanneer het gefixt is blijft gissen...
#2833748
Ik kan de update ook vanaf https://app-connect.volkswagen.com/mapu ... /#download binnenhalen, dus ingepakt en dan uitpakken op de SD-kaart. Alleen schrijven jullie dat je de SD-kaart eerst moet formatteren. Op zich is dat geen punt maar dan ben je toch ook de verborgen/systeembestanden kwijt, of zitten die dan ook in de ingepakte file? Als dat zo is, zou het ook met een kopiekaart moeten. Enige dat ik dan zou kunnen bedenken is dat een format die verborgen bestanden intact laat?
#2833752
Perryva schreef: 18 jun 2021 08:39 Alleen schrijven jullie dat je de SD-kaart eerst moet formatteren. Op zich is dat geen punt maar dan ben je toch ook de verborgen/systeembestanden kwijt, of zitten die dan ook in de ingepakte file? Als dat zo is, zou het ook met een kopiekaart moeten. Enige dat ik dan zou kunnen bedenken is dat een format die verborgen bestanden intact laat?
Die verborgen bestanden zitten op een plek op de SD-card die je niet kunt wissen, maar ook niet kunt kopieren.
Die zitten als het ware 'vast ingebakken' op die originele SD-card.
Zoals gezegd is dat een kopieerbeveiliging van VAG.
Anders zou niemand nog een navigatiekaartje kopen, maar dit dan allemaal van elkaar kopieren en loopt VAG inkomsten mis.... it's all about the money !

Ik heb net nog even voor je gekeken op die website die jij hierboven noemt.
In principe zou je met Europe – Bundle 4 of Europe – Bundle 5 al voldoende hebben, dit is incl. Oostenrijk en Italie.
Kijk even hoe groot de uitgepakte bestanden dan zijn. Als deze groter zijn dan 16 GB heb je een nieuwe orig. VW SD-card nodig !

Ik zou zeggen probeer deze kaarten eens op de door mij beschreven manier kijken wat het resulaat is,
#2833760
Reden dat we zeggen dat je het kaartje moet formatteren is omdat we er zeker van willen zijn dat alle "data" verdwenen is en niet dat er ergens nog een hidden folder blijft staan en ineens de inhoud van de 7z-file niet op de SD-kaart past (dat was de foutmelding die ik kreeg toen ik Discover Care gebruikte)...

De verborgen bestanden kunnen wel degelijk gewist worden, maar niet door het formatteren of domweg leeg gooien van de SD-kaart middels verkenner. Kaartje is wel degelijk te kopiëren, waar komen anders de kopietjes vandaan die je op marktplaats ziet staan (waarvan akte dat ze niet allemaal werken)... Een mooi voorbeeld is de floppydisk, daar werd de kopieerbeveiliging in track 80 gezet, normaliter leest een floppydrive alleen de tracks 0 t/m 79, maar door de hardware direct aan te spreken was het mogelijk om track 80 of zelfs 81 te beschrijven of uit te lezen! Een soortgelijk truukje zullen ze ook met de SD-kaart gedaan hebben...
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]