VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik ben Richard, 50 jaar, woon net ten zuiden van Rotterdam. Ik heb een Passat B8 Variant 2016, bijna full options.

En ik heb een probleem wat ik niet begrijp en ik hoop dat iemand hier wat licht in de duisternis kan doen schijnen.

Wanneer ik mijn achterklep dicht doe dan duurt het ongeveer anderhalve seconde, en dan hoor ik "bzzz klik" en dan heeft het slot zichzelf ontgrendeld. Dan doe je de klep open en weer dicht en dan is het weer "bzzz klik" en open. Je kan dan de achterklep gewoon met de hand optillen. Het is onmogelijk de achterklep op slot te doen, of je nou rijdt of stilstaat, of de auto op slot is of niet. De klep zit ook echt los dus ermee rijden is eigenlijk niet mogelijk - de klep klappert dan gewoon op en neer.

Ik heb dit twee keer eerder gehad in de afgelopen 4 jaar en toen ging het probleem vanzelf over. Een keer na een dag en de andere keer na een uur. Nu is het weer zover. Ik heb geen idee waar het probleem vandaan komt en al helemaal geen probleem hoe het op te lossen. Ik heb alles rondom de klep schoongemaakt, gekeken of alles recht zit, gekeken of alles vast zit.
Dat is potverdorie een lastig probleem. Ten eerste zou ik beginnen met uitlezen, wellicht komt er een foutcode naar voren waardoor je gerichter kunt zoeken. Ik denk dat het slotmodule defect is namelijk. Daarnaast zou ik het slot loskoppelen van het elektrisch systeem. Zit er een slotcilinder op de klep? Dan kun je het slot met de sleutel mechanisch dicht/open maken tot het probleem is opgelost, dan kun je in ieder geval rijden met de auto.
Denk ook dat je het moet zoeken in de slotmodule... als daar een slecht contact in zit kan het dit soort vage klachten veroorzaken. Met VCDS uitlezen in de hoop dat je wat tegen komt wat daar op wijst.
Bartaggio schreef: 27 nov 2023 10:53 Gezien je zegt dat ie full options is, is er geen voetsensor op een B8 voor de achterklep?

Niet dat je je de klep dicht doet en dat je voet beweegt en die zorgt dat de klep weer open gaat.... ;)
Voor zover ik weet is dat geen optie op dit model. De klep gaat ook niet helemaal open, hij ontgrendelt alleen.

Antera schreef: 27 nov 2023 09:08 Druk het slot eens met een schroevendraaier dicht als de klep open staat. Doet hij dat dan nog steeds?
Ja, dan doet hij het nog steeds.

Waarschijnlijk defecte deurslotmodule...

slecht laden ID.4 GTX via eigen wallbox

Betreft ID.4 GTX van juli 2023. km stand bijna 250[…]

Golf 5 H7 fitting

Hey, De fitting van mijn H7 lamp links voor is ka[…]

Remmen

Ik heb sinds vorige week de keuze om ID3 zakelijk […]

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voor[…]

Nog steeds beschikbaar :tu:

Nog steeds beschikbaar :tu:

Droge remschijven

APK is een momentopname... is geen garantie dat er[…]