- 19 sep 2009 20:09
#1200353
In 2007 heb ik een Volkswagen Phaeton W12 aangeschaft. Een bijzondere auto met zeer goede rij-eigenschappen. Aan onderhoud heeft mijn auto in augustus 2008 de laatste grote beurt (longlife service) bij een Volkswagendealer gehad waarbij alle punten die volgens het protocool van Volkswagen zijn voorgeschreven zijn uitgevoerd.
Bij hevige regenval viel op 3 september 2009 de motor van mijn auto uit op de snelweg met een kermis aan diverse foutmeldingen. De keyless startfunctie werkte niet meer en de sleutel werd niet meer herkend door het systeem. Bij het gebruik van de sleutel zelf was het niet meer mogelijk deze uit het contact te halen. Uiteindelijk is de auto weggesleept naar een Volkswagendealer aangezien de ANWB geen raad wist.
's- Avond ben ik naar het terrein van de dealer gegaan om te kijken waar het bergingsbedrijf mijn auto had geplaatst. Daar aangekomen kwam er rook onder mijn motorkap vandaan en rook ik een brandlucht. De startmotor van mijn auto begon telkens spontaan te draaien zonder te stoppen totdat het vermogen uit de accu's was. De auto openend zag ik dat de vloerbodem volledig onder water stond waardoor in alle computeronderdelen die daar zijn weggewerkt kortsluiting optrad.
Ik heb direct alle accupolen losgekoppeld om verdere schade te voorkomen.
Het resultaat van deze gebeurtenis is dat onder andere de apparatuur die ten gevolge van de kortsluiting kapot zijn gegaan zoals de startmotor en alle computers waar kortsluiting in opgetreden is, vervangen dienen te worden en zo ook de complete kabelboom. Kosten ca 25.000,00 euro
Oorzaak: een verstopte/ slechte afvoer van opvangwaterbak bij het voorraam van de auto. Deze afvoeren zijn niet zichtbaar vanuit de motorruimte. Volgens de Volkswagendealer zijn deze afvoeren alleen via demontage van diverse onderdelen van de auto toegankelijk.
De kans is aanwezig dat meerdere Volkswagens van dit type hier eveneens last van gaan krijgen. Ik heb de dealer gevraagd of zij nog melding van deze gebeurtenis bij Volkswagen Nederland gaan maken. Mijn inschatting is dat het een illusie is dat de Volkswagendealer dit uit zichzelf gaat doen.
Bij hevige regenval viel op 3 september 2009 de motor van mijn auto uit op de snelweg met een kermis aan diverse foutmeldingen. De keyless startfunctie werkte niet meer en de sleutel werd niet meer herkend door het systeem. Bij het gebruik van de sleutel zelf was het niet meer mogelijk deze uit het contact te halen. Uiteindelijk is de auto weggesleept naar een Volkswagendealer aangezien de ANWB geen raad wist.
's- Avond ben ik naar het terrein van de dealer gegaan om te kijken waar het bergingsbedrijf mijn auto had geplaatst. Daar aangekomen kwam er rook onder mijn motorkap vandaan en rook ik een brandlucht. De startmotor van mijn auto begon telkens spontaan te draaien zonder te stoppen totdat het vermogen uit de accu's was. De auto openend zag ik dat de vloerbodem volledig onder water stond waardoor in alle computeronderdelen die daar zijn weggewerkt kortsluiting optrad.
Ik heb direct alle accupolen losgekoppeld om verdere schade te voorkomen.
Het resultaat van deze gebeurtenis is dat onder andere de apparatuur die ten gevolge van de kortsluiting kapot zijn gegaan zoals de startmotor en alle computers waar kortsluiting in opgetreden is, vervangen dienen te worden en zo ook de complete kabelboom. Kosten ca 25.000,00 euro
Oorzaak: een verstopte/ slechte afvoer van opvangwaterbak bij het voorraam van de auto. Deze afvoeren zijn niet zichtbaar vanuit de motorruimte. Volgens de Volkswagendealer zijn deze afvoeren alleen via demontage van diverse onderdelen van de auto toegankelijk.
De kans is aanwezig dat meerdere Volkswagens van dit type hier eveneens last van gaan krijgen. Ik heb de dealer gevraagd of zij nog melding van deze gebeurtenis bij Volkswagen Nederland gaan maken. Mijn inschatting is dat het een illusie is dat de Volkswagendealer dit uit zichzelf gaat doen.
Laatst gewijzigd door jaspergroen op 22 sep 2009 22:00, 4 keer totaal gewijzigd.