VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Scirocco, Corrado, EOS & Beetle.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door ms7
#2810456
Hallo forumleden,

Even voorstellen: Mijn naam is Mario. Vorige week heb ik voor mijn vrouw een new beetle gekocht waar wat werk aan is, onder andere de waterpomp lekte erg. Ik hoop hier een forum gevonden te hebben waar ik hulp kan krijgen en bieden. Maar allereerst heb ik hulp nodig ;)

Ik heb distributie + waterpomp en spanrol vervangen (gates) maar ik krijg de spanrol niet goed. Hij zit correct op het blok met de haak in het gat en ik kan dan netjes spannen totdat de pijl precies in het midden staat van de V en dan zet ik hem vast met de 13'er moer. Maar zodra ik aan de krukas draai verloopt de pijl to wel 2 cm naast de V en bij verder draaien blijft de pijl op en neer gaan (met andere woorden, de spanning lijkt op en neer te gaan).

Ik neem aan dat eenmaal vast het niet meer de bedoeling is dat de pijl naast de V gaat staan, correct?

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik fout doe? (Spannen doe ik uiteraard tegen de klok in en de krukas draai ik enkel naar rechts (met de klok mee dus).

Mario
#2810457
Dat de pijl beweegt met het draaien van de krukas is normaal.

Krukas en nokkenas op merktekens zetten, spanrol spannen, 2 keer ronddraaien, merktekens checken, daarna opnieuw spannen met de pijl in het midden, dan is het goed.
door ms7
#2810466
Hallo Dennuus1,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik ga het straks meteen zo doen. Alleen begrijp ik de logica niet van waarom het normaal is dat de pijl op en neer gaat. Mocht jij het weten dan zou ik het graag van je willen leren. :)

Grt, Mario
#2810467
De reden dat de spanrol beweegt is dat de schokken opgevangen worden zodat de riem niet breekt.
#2810483
Dat komt omdat de nokkenas met verschillende krachten aan de riem "trekt" als hij ronddraait. Daarom zit er bij veel spanners een veer die de voorspanning regelt, zodat de riem altijd (ongeveer) even strak gespannen staat.

De fabrikant geeft aan dat jij de spanner met de pijl af moet stellen als de distributie merktekens overeen komen. Dus van die waardes moet je uit gaan. Krukas 2 keer ronddraaien zodat de riem mooi in 1 lijn ligt, en vervolgens de spanner nog een keer bijstellen.

Die afstelling geld dus voor een nieuwe riem, als jij een oude riem hergebruikt is deze heel iets opgerekt, en dienen er soms andere waardes aangehouden te worden.
door ms7
#2810575
Hartelijk dank jongens voor jullie hulp en goede uitleg. Ik kan nu zeggen dat ik voor het eerst in mijn leven zelf een distributieriem en waterpomp vervangen heb (#trots).

Het is allemaal prima gelukt en het is inderdaad logisch als je het eenmaal weet. De fout die ik had gemaakt is dat ik hem niet op tijd had gezet met afstellen. Toen ik dat eenmaal wist was het zo gepiept. Al met al is het me reuze meegevallen.

Nogmaals bedankt allemaal!

Mario
door ms7
#2810619
Ja klopt.

En 1 ding verbaasde mij enorm, namelijk dat het ontwerp van de motor zodanig is dat leven en dood van de motor afhangt van één 13er moertje, namelijk die van de distributie spanrol.

Ik zou op die plek een moer verwachten met borgdraad. Ik heb er nu maar een opgezet met zo'n blauw kunststof ringetje aan de binnenkant.
#2810627
Er zitten héél veel bouten/moeren in een motor die niet geborgd zijn, die ook voor heel veel schade kunnen zorgen als ze loskomen.

Borgen is ook niet altijd nodig, spanrol zit zelden met een borgmoer vast.
Laden stopt na een aantal minuten

Beste henkjlammers, Wat jij beschrijft ervaar ik n[…]

@vwbasm ik heb gemeten en meet 12 volt op de bl[…]

Ik wil mijn RNS510 in de EOS vervangen door een Ca[…]

Hallo, ik schoot uit bij het demonteren van de bou[…]

Mijn t5 2004 start na 10 uur stilstand niet meer. […]

Handleidingen Tiguan 2024

Er staat voor mij een Tiguan eHybrid in bestelling[…]

Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan […]

Dat is hem nou juist. Meer heb ik niet te horen ge[…]