VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
#2811745
Middag,

zoals ik in een ander topic al aangaf, heb ik op veel van mijn wagens deze backyard Mod uitgevoerd.

Het idee erachter is dat de standaard luchtfilterboxen veelal restricties ingebouwd hebben, i.v.m. verscheidene milieu en verbruiksnormen e.d.

Je kunt er veel over terug vinden, de een vind het een knakenoplossing, de ander fantastisch. Mij om het even wat je persoonlijke mening is, ik vind het ideaal en het mooiste van alles is, dat het niets kost :D

Moge duidelijk zijn dat er reeds een topic is over een vergelijkbare mod,
http://www.vwforum.nl/tutorial-semi-ope ... aken-40684
maar deze is toegepast op een apart luchtfilterhuis, naast de accubak en deze heb ik dus niet.

Enfin, daar gaan we.

Allereerst is het van belang om de kap die het luchtfilterhuis bevat te demonteren, das geen hogere wiskunde, die zit geklikt op 4 punten en kan je van achter naar voren los trekken.

Linksboven zit de slang voor de carter ontluchting, deze loshalen en de kap is gedemonteerd.

Aan de achterzijde van de kap zie je eigenlijk 3 separate elementen gemonteerd: de luchtinlaat die aangesloten zit op het hitteschild van het spruitstuk, het filterhuis zelf en een module die ik er niet af heb gehad. Zonder filterhuis en aanzuigbuis ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

in de aanzuigbuis zit een klep (wit) en deze kan open en dicht, lijkt mij een vroege voorloper van de EGR die dus "warme"lucht vanaf het spruitstuk aanzuigt, om de motor sneller op te warmen. Nadeel is natuurlijk dat de motor ook op bedrijfstemperatuur, nog steeds warme lucht aanzuigt, omdat er verder geen bedieningsmechanisme is aangesloten op de klep.

Afbeelding

ik heb de veer ingedrukt en een kleine parker gedraaid in de pin die deze veer normaal gesproken op z'n plek houdt, zodat de klep altijd "dicht" is en dus geen/minder warme lucht aanzuigt.

Afbeelding

Op onderstaande foto zie je links een aanzuigroute die al "open" is en rechts zit een vergelijkbare, alleen die is dicht. rechtsboven de witte klep zit een schotje, deze heb ik met wat passend geweld verwijderd en ook de rechterzijde met een gatenboor zo groot mogelijk uitgeboord.

Omdat de klep dus dicht zit en links en rechts beide een goede opening, is de theorie erachter dat je nu meer en koudere lucht je filterhuis in zuigt. In de toekomst wil ik nog op een eenvoudige manier 2 buizen maken die vanaf de beide zijpanelen (L+R), waar de koplampen zitten en teruglopen. dan heb je een DYI CAI.

Afbeelding

vanaf de aanzuigbuis, richting het luchtfilter, zit een vernauwing, rechts onderin op de foto te zien. Deze kan je er gewoon uitklikken:

Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor kan er dus meer lucht het filterhuis in lopen.

Tevens heb ik ONDER het luchtfilter met een gatenboor een aantal gaten van ong. 3cm doorsnede geboord. zoals te zien op de foto, heb ik dat alleen op achterzijde van het filterhuis gedaan, omdat dit de plek is, waar de minste motorwarmte aangezogen kan worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard even netjes alle gaten rondschuren en zorgen dat de filterbehuizing vrij is van plasticresten. Deze wil je uiteraard niet je inlaat in hebben :D

Simpel en eenvoudig, ik heb het originele luchtfilter teruggeplaatst en de boel weer andersom gemonteerd. Voor mooi zou je nog een inlegfilter van b.v. Green of k&n o.i.d. kunnen plaatsen, maar ik heb het luchtfilter, samen met alle andere filters vorige week vervangen, dus ik vind het zonde.

Resultaat? op bedrijfstemperatuur is de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt zo'n 4 graden koeler. Afgelopen week met dit weer gereden en ik heb de Torque app met een OBD module en deze gaf rond de 56-58 graden aan.

Gisteren en vandaag rond dezelfde tijdstippen gereden en nu meet ik 49-53 graden. Wereld van verschil? Nee, dat niet, maar koeler is beter :tu: Daarnaast merk ik voornamelijk vanaf zeg een 1800RPM dat de wat donkere roffel van het motorgeluid naar boven komt.

Ik zal een deze dagen een filmpje maken met geluid voor de volledigheid.

Tot zover, suggesties hoor ik graag en verbeteringen zijn altijd welkom!

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]

... dat gaat de dealer alleen oplossen door je led[…]

Relais voor groot-licht ?

Ben ook wel benieuwd hoe het er nu voorstaat. Kun […]

waarde bepaling

Beetje rondkijken op de websites waar ze auto's te[…]

Heb het op de + en - polen gezet.

Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]