VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
#2830626
Sedert september dit jaar (2020) heb ik een New Passat Variant Business 1.5 TSI.

Mijn VW Passat is 'New Passat Variant Business Elegance Business 1.5 TSI OPF 110 kW (150 pk)' met ACT (Active Cylinder Technology) manuele versnellingsbak.
In het begin merkte ik niet veel verschil wanneer auto in eco-modus (ACT) gaat qua rijden.

De laatste 2 maanden merk ik opmerkelijk trilling van de wagen wanneer de motor in eco-modus (symbool op dashboard) gaat. Dit vooral wanneer ik lichtjes aan gas bijgeef en eco-modus van de motor aanblijft.
Ook merkelijk trilling voelbaar wanneer ik bijvoorbeeld aan constante snelheid van 50 km/uur rij in 4-de versnelling of aan 70 km/uur in 5de versnelling in eco-modus van de motor.
Is dit een gekend probleem voor deze wagen en motoruitvoering?
Valt hier iets aan te doen i.v.m. merkelijk voelbare trilling bij de 1.5 TSI ACT eco-modus?
#2830884
Ik heb een golf variant 1.5 tsi dsg sedert april 2020 en zit met dit identieke probleem.
In het begin had ik er totaal geen last van en het enige merkbare was het eco symbool op de display als de motor in eco modus ging.
Maar na 3500 km begon ik de eerste trillingen te voelen die mij toch meer en meer beginnen te irriteren.
Volgende week heb ik afspraak bij de dealer vaar nazicht na 5000km en zal ik dit aankaarten.
#2830895
Ja bij mij was het ook zo in het begin geen verschil merkbaar behalve eco symbool op display.
Ook na een 3000 KM pas dat het probleem begon.
Nu hebben wij ook thuis een nieuw Golf besteld met dezelfde motor 1.5 tsi dus wacht ik nog even af om naar garage te gaan met mijn VW Passat om te zien of de Golf ook dat probleem heeft.
Hou me alvast op de hoogte wat de dealer zegt bij jou na het nazicht.
#2831068
Vandaag lang de dealer geweest voor eerste nazicht aan 5000km.en het melden van de zeer aanwezige trillingen bij het rijden in eco modus.
Na een testrit door een medewerker bevestigende deze dat de trillingen zeker merkbaar waren.
MAAR dat deze eigen waren aan deze ACT 1.5 tsi :-(
Ook is de wagen volledig uitgelezen geweest zonder dat daar fouten of problemen uit kwamen.
Intussen had ik mij al eens geïnformeerd bij een gekend tuning bedrijf hier in België en die lieten weten dat ze de eco modus van de 1.4 en 1.5 tsi motoren aan de lopende band uitschakelen wegens de vele klachten vanwege het trillen.
Dus heb ik voor volgende week afspraak om deze ook bij mij te laten uitzetten en Intussen neem ik er een DSG software aanpassing erbij wegens de veel te vroege schakelmommenten in de D stand.
Het risico van het verlies op de fabriekswaarborg die mij nog 15 maanden rest neem ik er wel bij omdat het echt niet meer leuk rijden is met deze trillingen
#2832005
Nieuwe update
Bij mijn laatste bericht melde ik dat ik een afspraak had bij een Belgisch tuning bedrijf om de ACT te laten uitzetten maar deze konden mij niet verder helpen.
Daarna na deze teleurstelling wederom beroep gedaan via de dealer om alsnog het probleem aan te kaarten invb het trillen bij het rijden bij cilinderuitschakeling.
Maar na 3 bezoeken en in totaal 10 dagen de wagen te moeten achterlaten bij de dealer en telkens te moeten horen dat ze niets hebben kunnen vinden/doen en vw er van op de hoogte gebracht hebben had ik zo wel gehad.
Na wat zoekwerk op het net kwam ik plotseling bij Vagtechniek uit in Nederland.
Afspraak gemaakt en na een rit van 300 km terecht gekomen bij een zeer klantvriendelijk kraaknet bedrijf die na een update van een 1hr de ACT volledig uitgezet hebben.
Zonder de ACT en de daarbij horende trillingen was de terugreis een waar plezier om terug met deze wagen te rijden.
Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan ui[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

oliedruk is te laag maar de pomp sluiten ze uit? V[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]

Ja gaat prima. Vorig jaar ook aangepast in de spie[…]

Div. Communicatiestoringen

Aan de hand 2 fotootjes met een overzicht van fout[…]