VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1200353
In 2007 heb ik een Volkswagen Phaeton W12 aangeschaft. Een bijzondere auto met zeer goede rij-eigenschappen. Aan onderhoud heeft mijn auto in augustus 2008 de laatste grote beurt (longlife service) bij een Volkswagendealer gehad waarbij alle punten die volgens het protocool van Volkswagen zijn voorgeschreven zijn uitgevoerd.

Bij hevige regenval viel op 3 september 2009 de motor van mijn auto uit op de snelweg met een kermis aan diverse foutmeldingen. De keyless startfunctie werkte niet meer en de sleutel werd niet meer herkend door het systeem. Bij het gebruik van de sleutel zelf was het niet meer mogelijk deze uit het contact te halen. Uiteindelijk is de auto weggesleept naar een Volkswagendealer aangezien de ANWB geen raad wist.

's- Avond ben ik naar het terrein van de dealer gegaan om te kijken waar het bergingsbedrijf mijn auto had geplaatst. Daar aangekomen kwam er rook onder mijn motorkap vandaan en rook ik een brandlucht. De startmotor van mijn auto begon telkens spontaan te draaien zonder te stoppen totdat het vermogen uit de accu's was. De auto openend zag ik dat de vloerbodem volledig onder water stond waardoor in alle computeronderdelen die daar zijn weggewerkt kortsluiting optrad.
Ik heb direct alle accupolen losgekoppeld om verdere schade te voorkomen.
Het resultaat van deze gebeurtenis is dat onder andere de apparatuur die ten gevolge van de kortsluiting kapot zijn gegaan zoals de startmotor en alle computers waar kortsluiting in opgetreden is, vervangen dienen te worden en zo ook de complete kabelboom. Kosten ca 25.000,00 euro
Oorzaak: een verstopte/ slechte afvoer van opvangwaterbak bij het voorraam van de auto. Deze afvoeren zijn niet zichtbaar vanuit de motorruimte. Volgens de Volkswagendealer zijn deze afvoeren alleen via demontage van diverse onderdelen van de auto toegankelijk.
De kans is aanwezig dat meerdere Volkswagens van dit type hier eveneens last van gaan krijgen. Ik heb de dealer gevraagd of zij nog melding van deze gebeurtenis bij Volkswagen Nederland gaan maken. Mijn inschatting is dat het een illusie is dat de Volkswagendealer dit uit zichzelf gaat doen.
Laatst gewijzigd door jaspergroen op 22 sep 2009 22:00, 4 keer totaal gewijzigd.
#1200363
Ik denk dat de vw dealer hier wel dergelijk een melding van gaat maken.
Wat u als klant nog kan doen is PON aanschrijven (mits auto in NL geleverd en gekocht is) en vragen om een coullance regeling omdat dit schandalig om 25k schade te hebben door een constructiefout ?

Auto heeft wel op tijd zijn beurtjes bij de dealer gehad ?
#1205070
Nou, dat noem ik nog s pech hebben. Met een W12 dan nog. Hopelijk valt er nog iets te regelen onder garantie.
Heb je een schuifdak? Mss kan het volgende je helpen:
Ik surf vaak op de Duitse en Amerikaanse VW Phaeton-forums ( http://www.motor-talk.de/forum/vw-phaeton-b224.html" onclick="window.open(this.href);return false; en http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=112" onclick="window.open(this.href);return false;).
Op beide fora is er sprake van een soortgelijk probleem, maar dan met de verstopte afvoer van het schuifdak, waardoor de vloer van de passagiersruimte vooraan onder water komt te staan. Zie http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2993188" onclick="window.open(this.href);return false;
Hopelijk vind je er argumenten in om aan te tonen dat het om een algemeen probleem gaat. Ikzelf heb geen schuifdak, maar heb aan de hand van de foto's de desbetreffende ruimte onderaan de voorruit preventief grondig gereinigd zodat andere afvoeren niet kunnen verstoppen. Zo te lezen geen overbodige maatregel.
Sterkte!
#1236762
In 2007 heb ik een Volkswagen Phaeton W12 aangeschaft. Een bijzondere auto met zeer goede rij-eigenschappen. Aan onderhoud heeft mijn auto in augustus 2008 de laatste grote beurt (longlife service) bij een Volkswagendealer gehad waarbij alle punten die volgens het protocool van Volkswagen zijn voorgeschreven zijn uitgevoerd.

Bij hevige regenval viel op 3 september 2009 de motor van mijn auto uit op de snelweg met een kermis aan diverse foutmeldingen. De keyless startfunctie werkte niet meer en de sleutel werd niet meer herkend door het systeem. Bij het gebruik van de sleutel zelf was het niet meer mogelijk deze uit het contact te halen. Uiteindelijk is de auto weggesleept naar een Volkswagendealer aangezien de ANWB geen raad wist.

's- Avond ben ik naar het terrein van de dealer gegaan om te kijken waar het bergingsbedrijf mijn auto had geplaatst. Daar aangekomen kwam er rook onder mijn motorkap vandaan en rook ik een brandlucht. De startmotor van mijn auto begon telkens spontaan te draaien zonder te stoppen totdat het vermogen uit de accu's was. De auto openend zag ik dat de vloerbodem volledig onder water stond waardoor in alle computeronderdelen die daar zijn weggewerkt kortsluiting optrad.
Ik heb direct alle accupolen losgekoppeld om verdere schade te voorkomen.
Het resultaat van deze gebeurtenis is dat onder andere de apparatuur die ten gevolge van de kortsluiting kapot zijn gegaan zoals de startmotor en alle computers waar kortsluiting in opgetreden is, vervangen dienen te worden en zo ook de complete kabelboom. Kosten ca 25.000,00 euro
Oorzaak: een verstopte/ slechte afvoer van opvangwaterbak bij het voorraam van de auto. Deze afvoeren zijn niet zichtbaar vanuit de motorruimte. Volgens de Volkswagendealer zijn deze afvoeren alleen via demontage van diverse onderdelen van de auto toegankelijk.
De kans is aanwezig dat meerdere Volkswagens van dit type hier eveneens last van gaan krijgen. Ik heb de dealer gevraagd of zij nog melding van deze gebeurtenis bij Volkswagen Nederland gaan maken. Mijn inschatting is dat het een illusie is dat de Volkswagendealer dit uit zichzelf gaat doen.
#2418533
Ok oud bericht, maar voor nieuwe gevallen geen goed nieuws. Dit komt door water in het interieur, vermoedelijk via roof (verstopte drains), waarbijnde kessey (onder voorstoelmat) verdronken is.mslecht nieuws omdat er al enige Pheatons in de brand zijn gevlogen door dit probleem. Zoek op internet naar het Phaeton VW forum, daar wordt dit item uitgebreid besproken....

Kan je alleen maar succes wensen maar spoed is noodzaak hier!!

Wouter Jansen
#2832219
Hallo Maikel,

Dit is een oud topic, maar ik kan voor je kijken welke module(s) precies getroffen zijn. Dan weten we in elk geval wat er nodig is om de auto weer te herstellen. Bedrading is meestal geen probleem. Uiteraard moet ook de afvoer ontstopt worden.
Verder contact graag in de PM.
Maikelkok vinden dit leuk
#2846628
Inderdaad een bekend probleem. Toch vreemd dat VW in 2007 geen verantwoordelijkheid genomen heeft, terwijl het een duidelijk beschreven onderdeel is van het periodieke onderhoud waarbij er zelfs een tool (in feite een nylon trekveer) beschikbaar is om de afvoerleidingen schoon te houden. De kern van het probleem zijn echter de rubber uiteinden links en rechts. Deze zijn via het motorcompartiment bereikbaar. De kunststof afdekking die verwijderd moet worden is ontworpen om snel en regelmatig verwijderd te kunnen worden, juist om toegang tot deze rubber 'mondjes' mogelijk en makkelijk te maken. De root cause is dat deze 'lipjes' aan elkaar blijven plakken en regelmatig even 'gemasseerd' moeten worden. Een toefje siliconenspray zal ook geen kwaad toen om opdrogen te voorkomen.

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]

... dat gaat de dealer alleen oplossen door je led[…]

Relais voor groot-licht ?

Ben ook wel benieuwd hoe het er nu voorstaat. Kun […]

waarde bepaling

Beetje rondkijken op de websites waar ze auto's te[…]

Heb het op de + en - polen gezet.

Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]