VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Alles over het uitlezen en coderen van je auto
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Mari
#2830641
Duidelijk verhaal... nu zal het bij een auto met DSG eerder een probleem zijn dan bij een met een schakelbak... in het laatste geval bepaal je zelf namelijk of je aan de laatste voorwaarden voldoet om S/S te activeren (auto in zijn vrij en koppeling op laten komen)... Begrijpelijk dat veel mensen het S/S dan ook liever permanent uitgeschakeld willen hebben...
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2830649
dat is weer een ander verhaal.
maar inderdaad het start stop systeem persoonlijk vind ik het bloed irritant haha
door JP214
#2833292
Aanmelden
De storing is niet te wissen, zelfs niet na het vervangen van de accu. Inmiddels is dit bij de helpdesk een bekend probleem en kunnen we een passend advies geven. De oplossing is in dit geval niet alleen een nieuwe accu monteren. Na het monteren moet de nieuwe accu ook aangemeld worden. Doe je dit niet, dan blijft de storing aanwezig.

Als je een nieuwe OEM-accu koopt, dan staat daar een BEM-code op. De software van het energiemanagementsysteem is zo ingericht dat de reset (lees: het aangeven dat de accu is vervangen) uitgevoerd kan worden door deze code in te voeren. Met deze functie geef je aan dat de accu vervangen is, maar er staat nog meer in. De capaciteit, de accutechniek en de Cold Crank Amps, beter bekend onder de afkorting CCA.

Zelftest
Nu het voertuig weet welke accu er gemonteerd is, voert ie zelf een test uit om de inwendige weerstand van de nieuwe accu te bepalen. Als de boordspanning in rust is, stuurt het voertuig een bekende stroom door de accu. Aan de spanningsval kan dan de inwendige weerstand herkend worden. De wet van Ohm wordt hier toegepast. Zo kan het voertuig heel goed monitoren wat de conditie van de accu is en veroudering detecteren.

De VAG-groep heeft ervoor gekozen dat je op deze manier de accu moet aanmelden. Maar het wordt nog iets gecompliceerder. Omdat je deze unieke BEM-code in moet voeren (of de QR-code moet gebruiken), lukt dit niet met universele diagnoseapparatuur, hiervoor heb je de originele diagnosesoftware nodig.

Pass-thru
Gelukkig stelt de VAG-groep deze (tegen betaling) beschikbaar en is de software ook toegankelijk voor het universele autobedrijf. Beter bekend onder de naam Pass-thru zijn fabrikanten verplicht om de universeel hiermee te ondersteunen. De VAG-groep biedt hun diagnosesoftware onder de naam ODIS aan. Hier kun je als universeel autobedrijf ook gebruik van maken. Het opzetten en inregelen van zo’n fabrieksaccount kan je wel eens hoofdbrekens bezorgen.
Gebruikersavatar
door mano
#2833293
Volgens mij kan dit ook gewoon met vcds.

Maar is de accu nu goed of niet?

Is de BEM code aanwezig?
door Mari
#2833294
Dat kan ook met VCDS, Ross-Tech heeft er zelfs een filmpje van staan op YouTube

Rns 310 en bluetooth

Zodra je de pairing device in de houder zet, wordt[…]

Bedankt voor de tip @Mari dan post ik dat morge[…]

Dus op een recente Passat of Arteon, uit laten we […]

Tikken als de wagen uitstaat

dat de sleutel uit het contact is betekend niet […]

navigatie MIB2

link naar de navigatie V19. https://app-connect.vo[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Dank, al zoekend kom je termen tegen als MIB2, MIB[…]

waarde bepaling

Dank u voor de tips. Dan zal ik hem binnenkort toc[…]

En toch werkte het prima (ja, getest :P)