VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door V5golfie
#2833915
Hallo mensen.
Ik ben in bezit van een 150pk v5 (motorcode AGZ).
Nu lijkt het me interessant om de auto te laten chippen. Ik ben er bewust van dat de vermogenswinst matig zal zijn. Bij meerdere zaken geïnformeerd en ze beloven tussen de 15-25 PK winst. Ook een gereduceerd brandstofverbruik. Ik vind het geen verspilling van geld dus ik wil het wel doen. Alleen vraag ik me af of de motor nou meer gaat slijten.. sowieso zit er meer druk op de auto met meer vermogen, maar de Golf IV V5 heb je ook in 170pk uitvoering. Is mijn blok, wat wel iets anders is, ook in staat deze 170pk goed aan te kunnen? Of is het niet slim en zal chiptuning wel degelijk slijtage kunnen opleveren, en moet ik het dus voor gezien houden?
Gebruikersavatar
door JUUL
#2833921
Een respectabele tuner zal je auto nooit zo ver tunen dat dit schadelijk zal zijn voor je motor. In verband met emmissies, valt er altijd wat extra vermogen uit een motor te halen. Meer slijtage is vanzelfsprekend, maar goed onderhoud (betere/duurdere olie bijvoorbeeld) helpt hierin enorm. Gereduceerd brandstofverbruik is een welles/nietus verhaal, dit hangt er vanaf hoe zwaar je rechtervoet is. Bij normaal rijgedrag zal hij idd zuiniger zijn omdat je vergeleken met daarvoor, minder vermogen nodig hebt om een bepaalde snelheid te halen. Maar als je een keer het gas goed intrapt, dan zal hij ook een druppeltje meer lusten dan anders.
door V5golfie
#2833936
JUUL schreef: 28 jun 2021 14:56 Een respectabele tuner zal je auto nooit zo ver tunen dat dit schadelijk zal zijn voor je motor. In verband met emmissies, valt er altijd wat extra vermogen uit een motor te halen. Meer slijtage is vanzelfsprekend, maar goed onderhoud (betere/duurdere olie bijvoorbeeld) helpt hierin enorm. Gereduceerd brandstofverbruik is een welles/nietus verhaal, dit hangt er vanaf hoe zwaar je rechtervoet is. Bij normaal rijgedrag zal hij idd zuiniger zijn omdat je vergeleken met daarvoor, minder vermogen nodig hebt om een bepaalde snelheid te halen. Maar als je een keer het gas goed intrapt, dan zal hij ook een druppeltje meer lusten dan anders.
Klinkt inderdaad erg logisch.
Ik was vooral bang omtrent het “slijtageverhaal”. Je hoort geluiden dat je door chippen je motor harder verslijt maar het is nooit duidelijk in welke mate. Ik gebruik sowieso erg goede olie en behandel de auto goed. Zo te horen is er in mijn geval niet veel te vrezen dus.
Iemand die een goede chipper binnen een straal van ongeveer 30 kilometer van Rotterdam kent waar ik hem (voor een leuke prijs) kan chippen?
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2833939
V5golfie schreef: 30 jun 2021 00:41 Iemand die een goede chipper binnen een straal van ongeveer 30 kilometer van Rotterdam kent waar ik hem (voor een leuke prijs) kan chippen?
De 'goede' chiptuners die ik ken, zitten iets verder weg dan 30 km rondom R'dam, maar om zoiets te laten doen kijk je toch niet op een paar km.... je kunt er meestal op wachten tot ie klaar is.
En wat de prijs betreft: kwaliteit kost gewoon iets meer, maar is het in mijn ogen wel waard!

- VAG techniek in Nuenen bij Eindhoven
- TVS / DSG dokter in Varsseveld
- JD Engeneering in Lochem
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]