VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Alles over het uitlezen en coderen van je auto
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2834846
EDIT:

Tijdens het typen van onderstaand bericht heb ik de auto uitgezet. Bij het opnieuw starten is de toon gelukkig weg.
Wel een goede leerschool!!

Einde edit

Zoals de titel al aangeeft.

Ik heb vandaag voor het eerst de VCDS kabel aangesloten. Netjes een auto scan gemaakt en opgeslagen.

Ik was zeker niet van plan om zaken al aan te passen, maar enkel te kijken hoe een en ander werkt. Goh, wat had ik het verkeerd.

In module 5f information electr, output tests

Heb ik aangezet : IDE02475 - Acoustic Check of loudspeakers

in het scherm stond een tijdduur van 30 seconden.

U raadt het al: de pieptoon doet het prima, alleen blijft deze nu continu aanstaan :-(

Hoe kan ik deze weer uitzetten?

En als ik dezelfde handeling nog eens wil uitvoeren, dan geeft de module: Refused by control module


In de coding heb ik gekeken of de auto-scan waarden overeen komen met de huidige waarden, en dat is het geval…..
#2834851
... met alleen de autoscan opslaan ben je er niet... de meeste aanpassingen die je in de huidige auto's doet is middels adaptie-kanalen (wijzigingen die je daar doet veranderen de codering zoals die in de autoscan staat niet)... Maak dus ook een backup van alle adaptie-kanalen van alle aanwezige modules!

In welk scherm stond dat het maar 30 seconden zou duren, dat van je radio of in VCDS? Maak eventueel screenshots om een en ander duidelijk te maken op het forum!

Je had je radio even uit en weer in kunnen schakelen, of resetten door de aan/uit knop 15 seconden ingedrukt te houden...
#2834869
Dat er een verschil zit tussen long-coding en adapties was ik mij van bewust. Heb ik het goed dat in VCDS de adapties kunnen worden gebackuped door middel van 'Applications' en dan 'Controller Channel Map' ? (In de Nederlandse versie 'Applicaties' en dan 'Regelapparaat kanaal map' ) ?

Ik heb nu een backup gemaakt van de Measurements (meetwaarden) en Adaptions (Adaptaties) is cvs formaat. Daarnaast heb ik van de Adpations (Adaptaties) ook een volledige backup gemaakt in ruwe hex bestanden.

Heb ik hiermee, naast de auto scan uitvoer, alles gebackuped wat handig/verstandig/nodig is?


In module 5F had ik op deze plek:
Afbeelding


Het channel IDE02475: Acoustic check of loudspeakers getest. Rechts staat dat er een duur van 30s zou zijn:
Afbeelding

Ergens heb ik ook op een knop ' back to factory defaults' gedrukt, nadat de piep bleef bestaan (bedacht ik mij ergens in de afgelopen nacht) . Wellicht dat de unit daardoor opnieuw is opgestart.

De eerste 2 kleine aanpassingen heb ik intussen uitgevoerd: in het MFI display kan ik nu zien hoeveel brandstof er bijgevuld kan worden. En de automatische airco laat ook in de automatische stand zien hoe hard ie blaast. Op de middelste draaiknop branden dus de ledjes die normaliter alleen branden bij handmatige instelling.

Bij het maken van de scnas viel mij op dat ik een aantal units heb die gerelateerd zijn aan de lampen. Naast de central electic (09) die ik in veel youtube video's voorbij zie komen, heb ik ook :grinning:
-29 Left light
-39 Right light
-D6 Light Ctrl Left 2
-D7 Light Ctrl Right 2

Zijn dat additionele modules die tussen de (led) lampen en de 'standaard' besturingsbus zijn geduwd om de auto compatible te krijgen met de extra LED mogelijkheden?

Qua uitvoering tast ik nog in het duister van de auto. Het is in de basis een comfortline. Maar ik heb koplampen met 'dubbele U dagrijverlichting'. Ik dacht dat die alleen met Xenon geleverd waren, maar bij mijn weten heb ik 'gewoon' LED lampen. De mistlampen schijnjen in ieder geval 'mooi' geel, dus daar zit gewoon halogeen in.


Dank weer zover!
#2834875
Een output-test is geen wijziging ;-)

Dat het geluid niet na 30 seconde stopte kan ik wellicht verklaren... die timer is vermoedelijk bedoeld om na 30 seconden naar de volgende stap van deze output-test te gaan, welke er niet is. Onderaan het scherm zie je "ACTION ON/OFF" staan, vermoedelijk had je het geluid kunnen stoppen door voor "OFF" te kiezen en de test te starten. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Vergeet dat "back to factory defaults"... dat maakt wijzigingen die je doet niet ongedaan, zet alleen een aantal settings terug naar default (settings die je in het menu van je radio kan aanpassen)... soms moet je deze optie ook gebruiken om gemaakte wijzigingen werkend te krijgen.

Je auto kan een aantal "submodules" hebben, ook wel slaves genaamd... die zijn inderdaad nodig voor bepaalde functies en zitten dus niet per definitie in elke auto.
#2834892
Niet zomaar iets doen als je niet weet wat het doet :-). Ik kom dit bijna dagelijks tegen mensen die zelf maar wat doen met alle gevolgen van dien. Pas op wat je doet want je hebt iets sneller stuk als dat het soms gefixt kan worden.
Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]