VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen ID4
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door GerbertK553
#2832129
Line assist is maar tijdelijk per rit uit te schakelen, ik heb daar problemen mee, weet iemand een betere tip om deze uit te schakelen.
Het is mij met name hierom te doen dat er soms gevaarlijke situaties ontstaan door de line assist, op smallere wegen met beide kanten fietspaden op de rijbaan kan het volgende gebeuren, in tegenovergestelde richting komt een fietser of fietsers aangereden, normaliter wijk je rustig uit naar rechts op dat moment grijpt de line assist in en stuurt je terug de baan op waar de fietsers kunnen rijden. Hierdoor ontstaan zeer gevaarlijke situaties.
Het is veel beter om de line assist zelf in te kunnen schakelen zodra je er gebruik van wilt maken bv op snelwegen en/of B wegen.
@volkswagen kijk hier eens goed na voordat er werkelijk ongelukken gebeuren.
Gebruikersavatar
door mano
#2834852
Bij mij werkt m'n lane assist niet onder de 65 km/h...

Ik weet niet hoe hard jij langs aankomende fietsers op B wegen jakkert?

Overigens @volkswagen heeft geen nut hier hoor. Het is geen officieel Volkswagen forum....
door Mari
#2834878
Neem contact op met forumlid @Antera , die heeft de vraag over het uitschakelen van lane-assist vaker voorbij zien komen en er op gereageerd dat het mogelijk was...
door Mari
#2834882
Blijft daarmee lane assist ook uit staan als je de andere dag de auto weer start? Daar gaat het namelijk om en niet over het tijdelijk uitschakelen voor dit ene ritje...
Gebruikersavatar
door mano
#2834888
Bij mijn Passat wel.. maar die is alweer wat ouder dan de id4 uiteraard.
Gebruikersavatar
door Antera
#2834890
Lane assist is een hulpsysteem zeker geen systeem waar je blindelings op moet vertrouwen. Daarnaast als je ergens omheen moet moet je je knipperlicht gebruiken zodat dit ook geleerd is met je rijlessen. Elke zijdelingse verplaatsing toch? :-) Dan zet hij lane assist tijdelijk uit.

Als Lane assist dit zou toestaan verliest hij volledig zijn functie want hij moet je namelijk binnen de lijnen houden en als je adaptief niet aan hebt staan dan heb je wat spelingsvrijheid tot aan de lijn.

Daarnaast weet ik wat je bedoeld maar je kan de geheugenstand van de lane assist aanpassen zodat hij na een contact cycle de laatst ingesteld stand onthoud. Dit kan met VCDS aangepast worden op vele autio's en vermoed ook op de ID3/4
door Psilin
#2834896
Mari schreef: 15 aug 2021 21:16 Blijft daarmee lane assist ook uit staan als je de andere dag de auto weer start? Daar gaat het namelijk om en niet over het tijdelijk uitschakelen voor dit ene ritje...
Volgens mij wel. Bij de proefrit stond lane assist namelijk uit (en de verkoper wist kennelijk niet eens dat deze optie erop zit).
Het kan natuurlijk zijn dat een vorige eigenaar de instellingen heeft (laten) veranderen.
Gebruikersavatar
door Antera
#2835129
Geheugenstand voor de Lane assist of uit schakelen kan ook op de ID3/4 ondertussen getest
door Mertens
#2836149
Even navraag gedaan. Is dus gewoon een Europese regel dat iedere nieuwe auto moet zijn uitgerust met Lane Assist. Heb exact dezelfde ervaring dat het gewoon gevaarlijk is maar helaas, wettelijk (europees) bepaald. Zet het standaard uit bij iedere rit maar is volgens mij niet permanent uit te zetten... regeltjes hè. :-(
door Ruud2024
#2848860
GerbertK553 schreef: 15 mar 2021 09:02 Line assist is maar tijdelijk per rit uit te schakelen, ik heb daar problemen mee, weet iemand een betere tip om deze uit te schakelen.
Het is mij met name hierom te doen dat er soms gevaarlijke situaties ontstaan door de line assist, op smallere wegen met beide kanten fietspaden op de rijbaan kan het volgende gebeuren, in tegenovergestelde richting komt een fietser of fietsers aangereden, normaliter wijk je rustig uit naar rechts op dat moment grijpt de line assist in en stuurt je terug de baan op waar de fietsers kunnen rijden. Hierdoor ontstaan zeer gevaarlijke situaties.
Het is veel beter om de line assist zelf in te kunnen schakelen zodra je er gebruik van wilt maken bv op snelwegen en/of B wegen.
@volkswagen kijk hier eens goed na voordat er werkelijk ongelukken gebeuren.
Ik herken dat probleem, en het is inderdaad soms gevaarlijk omdat LA geen rekening houd met de lay-out van veel Nederlandse wegen, met name het wegtype dat je beschrijft. Maar VW kan hier niets aan veranderen, omdat deze voorziening een voorschrift is uit Europa.

Gemakkelijk uit te zetten:
In mijn VW Polo is het kinderlijk simpel om LA uit te zetten. Links op het uiteinde van de richtingaanwijzer zit een knop. Indrukken en er verschijnt een menu waarin Lane Asist al is geselecteerd. Rechts op het multi functioneel stuurwiel op OK drukken zet het vinkje uit en met weer een druk op de knop van de richtingaanwijzer verdwijnt het menu. Ook onder het rijden, zonder je blik van de weg te halen, net drie vingerbewegingen uit te zetten.

Ik denk dat het op de meeste nieuwere VW modellen ongeveer hetzelfde zal werken.
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]