VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen ID4
  • Gebruikersavatar
#2836146
Hoi! Is jullie actieradius ook bedroevend laag? Ik heb 'm 100% vol opgeladen toen ik wegreed. Gewoon 100, 120 en 130 op de snelweg. Van Aalsmeer naar Den Haag, terug naar Aalsmeer en naar Arnhem Met volle lading op 100% heb ik er 2 ritten van kunnen rijden: 115 km en 125km. Toen ik in Arnhem kwam had ik nog 38km over. Dat is 50% van wat ze beloven. Jullie ook last van?
#2836152
... verdiep je er maar eens in hoe ze aan die cijfertjes komen... dat je die niet haalt is al jaren bekend, maar zelf bepaal je ook hoe ver je komt... rijstijl is er eentje van...
#2836459
Goedenavond, ik heb in de laatste week mijn ID.4 Pro 150/77 mogen ontvangen. Klopt het dat het getal van rijbereik anticipeert op eerdere ritten? M.a.w.: bij 80% is het rijbereik 290km en dat lijkt mij veel te laag. Met een nieuwe auto kan ik mij voorstellen dat deze meerdere zeer korte ritten heeft gemaakt (oplegger/garage/poetser/showroom/afleveren). Mag ik verwachten dat -bij rustig rijden en geen flinke kou- het rijbereik toe zal nemen op het display? Grt, Jeroen
#2836461
... rijbereik wordt inderdaad aan de hand van eerder gereden kilometers/verbruik berekend... hoe dat bij jou uit gaat pakken daar kom je de komende tijd vanzelf achter... wat zeker is, is dat je de opgegeven kilometers niet gaat halen, wat je ook probeert.
#2836462
Hartelijk dank voor je reactie Mari. Ik maakte mij serieus zorgen of de juiste auto geleverd was maar goed te lezen dat het weergegeven rijbereik 'anticipeert' op eerder verbruik. Met net 400km op de teller is er natuurlijk nauwelijks historie...

Fijne jaarwisseling!
#2836551
Inmiddels enkele dagen en laadsessies verder is bij 80% laden het rijbereik opgelopen. Positief te noemen is dat het rijbereik niet veel sneller terugloopt dan de gereden kilometers. Ik ben nog niet geheel tevreden met wat er allemaal beloofd wordt maar heb wel wat meer goede hoop dan voorheen. We gaan het zien!
#2836698
Tja, die 500km WLTP is belachelijk om heel eerlijk te zijn... Je weet dat het altijd lager uitvalt, maar 500km zit nu wel 'tussen je oren'... Maar de praktijk?

WLTP zegt: 500km
Pratkijk leert: (in de zomer) zegt: 420km

Ok, dat is minder, maar misschien dat je dit nog wel acceptabel vindt. Maar...

420KM (zomer) is wel op basis van 0-100% lading:
- Advies acculading is 80%
- Je rijdt je accu nooit helemaal leeg, je auto gaat rond de 70-100km adviseren om te gaan laden
Dus:
- Zomer: 80% aanbevolen lading geeft 330km bereik
- Bij 70-80km resterend wil je wel een laadpaal opzoeken, en dus 250km praktisch bereik, in de zomer

Het is nu een soort van winter, en mijn 80% capaciteit geeft 250-260km bereik aan en ik gebruik nauwelijks de snelweg... En als je bij 70km wilt gaan laden, dan is je praktisch bereik dus zo'n 180km...

En zo kom je dus van een 500km WLTP naar een 180km praktisch gebruik in de winter...
Het is maar hoe je naar de getallen kijkt ;).

Is dat een probleem? Ach, zolang je maar geen enkele ritten van langer dan zo'n 200km maakt en tussentijds gelegenheid hebt om te laden. Is het een soort van ontgoocheling? ABSOLUUT.

Mijn echte zorg is hoe dit plaatje er over een paar jaar uitziet, wanneer je accu nog eens 20% capaciteit heeft verloren.

Erik
Mertens, s598437 vinden dit leuk

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]

... dat gaat de dealer alleen oplossen door je led[…]

Relais voor groot-licht ?

Ben ook wel benieuwd hoe het er nu voorstaat. Kun […]

waarde bepaling

Beetje rondkijken op de websites waar ze auto's te[…]

Heb het op de + en - polen gezet.

Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]