VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door hvdk
#2839914
Hi, heb Golf 7 facelift met Dijon Velgen 17 inch. Deze hebben een ET-Waarde 49,0 mm. Nu wil ik 16inch winterbanden kopen. Zie een set (velg + band ) op marktplaats: 205 / 55 R16. Deze velgen hebben echter een ET-waarde van 38mm. Kunnen deze onder mijn auto zonder probleem worden gemonteerd???
Gebruikersavatar
door Pluimpje
#2839916
Geen idee of ze er "zonder probleem" onder kunnen maar je zou het kunnen opmeten. Hoe lager je ET-waarde des te meer je velg naar buiten komt te staan. En andersom geldt dat natuurlijk de andere kant op, hoe hoger de ET-waarde, des te meer het wiel naar binnen valt. In jouw geval kies je voor een lagere ET t.a.v. je originele velgen waar een verschil van 11 in zit. Dit betekent dat die set velgen met winterbanden 11 millimeter meer naar buiten komt te staan. Heb je deze ruimte in je wielkasten (waarbij je even rekening moet houden met in- en uitveren van je onderstel en het naar links en rechts insturen), dan gaat het wel passen.

Neem daarbij wel mee in beschouwing dat het onderstel van je auto precies op elkaar is afgestemd (er vanuit gaande dat je 17inch velgen origineel onder jouw auto horen) waarbij het loopvlak van je wielen juist is ten aanzien van je wielnaaf. Dus meer belasting op je wiellagers als er wordt afgeweken van de geldende waardes. Zit er enkele millimeters verschil in, dan zal dit weinig tot geen invloed hebben maar ik weet niet hoe het zit als je het wiel aan elke kan 11 mm naar buiten laat komen. Je wielen komen dan in totaal 22mm verder van mekaar af te staan.
Wielen verder naar buiten laten staan is een beetje als spacers monteren waar ik persoonlijk niet zo'n fan van ben, althans niet op de vooras.

Maar goed, meten is weten en de keuze is dan aan jou ;-)
daNpy vinden dit leuk
Gebruikersavatar
door hvdk
#2839917
Bedankt voor je heldere toelichting. Mijn 17inch velgen zijn standaard. Je hebt andere uitvoeringen comfortline VII, etc met andere velgen, die zouden er bij mij toch ook onder moeten kunnen of zou het onderstel van bijv een comfortline anders kunnen zijn dan de mijne. Mijn auto schijnt 15mm verlaagd te zijn (bluemotion). Ik weet niet of een 16 inch velg standard comfortline een andere et waarde heeft?
Ik denk dat ik dat maar niet gaan doen. Ik heb wel eens gelezen dat maximaal 5 mm et waarde afwijking nog kan. Ik denk dat per wiel is aangezien je 5 niet zonder breuken door 2 kan delen. Klopt dat?
Ps: een 16inch velg kun je daar een andere et waarde voor aanhouden of niet je daar ook de 49mm van aanhouden?
door Mari
#2839918
De geadviseerde maximale 5mm is per wiel, dus hoef je niet te delen door 2...

"BlueMotion" zegt niets over het onderstel of de uitvoering van de auto, is een aanduiding dat je motortje milieuvriendelijker is... ;-)

Wat van belang is bij andere velgen is dat de wielomtrek zo dicht mogelijk bij elkaar moet zitten, anders krijg je afwijkingen in je snelheidsmeter en uiteindelijk ook in de gereden afstand! Een 17 inch velg zal een plattere band hebben dan een 16 inch velg... Ga op straat maar kijken. De ET-waarde geeft de positie van het bevestigingspunt van de velg aan, dus zal bij 16 of 17 inch identiek moeten zijn.

Let wel op, dat je met kleinere diameter velgen weer andere problemen kan krijgen, je remklauw etc zal tegen de velg komen als je te kleine wielen wilt monteren...
Gebruikersavatar
door hvdk
#2839919
Klopt bluemotion is zuiniger. Maar onderstel is wel 15mm verlaagd. Dacht misschien doet dat ertoe...
Wel een ingewikkelde kwestie. Wil nl 2e hands winterset kopen en vind dan maar precies dezelfde.
Maar de golf 7 wordt wel met verschillende wieldiameters geleverd : 15,16,17 en 18inch. 16 zou dan toch moeten passen?
ET-waarde 49 zou lastig zijn. Zie wel originele vw velgen 205/55 R 16, 6,5J x 16H2, ET-Waarde 46,0mm die ook zouden moeten passen. Et verschil is dan 3mm tov 49. Wiel ligt dan dus 3mm meer naar buiten, dus dan toch tov lager? Maar band is wel weer 20mm smaller dan huidige. Hoe weet ik dan wat de et van mijn Golf is?
AllSeason banden erop zal de eenvoudigste manier zijn. Behoud ik alles hetzelfde. Probleem echter: ik ben van plan binnen 1 a 2 jaar naar Spanje te verhuizen. En een zomerband schijnt bij hogere temperaturen (25-35gr Spanje) toch stukken beter te rijden. Vandaar mijn keuze tijdelijkheid goedkoop 2e hands winterset.
Gebruikersavatar
door Pluimpje
#2839920
16 zou dan toch moeten passen?
Wat Mari zegt... Afhankelijk hoe groot je remschijven zijn. Deze vullen samen met je remklauw de binnenkant van je velg... een bepaald model kan ook uitgerust zijn met verschillende maten qua remschijven door het verschil in motorinhoud.

Hoe weet ik dan wat de et van mijn Golf is?
Als ik de gegevens van Steekmaat.nl mag geloven heeft jouw golf 7 een ET-waarde van 47.
Gebruikersavatar
door hvdk
#2839932
Bedankt allen voor jullie duidelijke uitleg. Jullie hebben mij in ieder geval behoed voor een evt miskoop en voor een evt onveilige auto die misschien ook nog eens sneller kapot gaat.

Laatste vraag: Heeft iemand goed ervaringen met AllSeasonbanden die ook goede eigenschappen hebben in vooral de zomer. Winter mag dan wat mij ietsjes minder zijn dan de beste. Nadruk moet dus op de zomer liggen.
Las zelf dat dat de Michelin crossclimate 2 nogal sterk was in de zomer. Iemand hier ervaring mee. En dan ook mbt het geluid wat ze produceren.
Gebruikersavatar
door Pluimpje
#2839933
Heeft iemand goed ervaringen met AllSeasonbanden
Zou hier even de zoekfunctie in het forum voor gebruiken. Wellicht staat het antwoord er al wel tussen. En anders even een nieuw topic aanmaken.
door Mari
#2839935
hvdk schreef: 19 dec 2022 09:59 Bedankt allen voor jullie duidelijke uitleg. Jullie hebben mij in ieder geval behoed voor een evt miskoop en voor een evt onveilige auto die misschien ook nog eens sneller kapot gaat.
Jezelf wat meer verdiepen in de materie... via de zoekfunktie op dit forum kan je veel vinden, maar ook met Google...


Laatste vraag: Heeft iemand goed ervaringen met AllSeasonbanden die ook goede eigenschappen hebben in vooral de zomer. Winter mag dan wat mij ietsjes minder zijn dan de beste. Nadruk moet dus op de zomer liggen.
Las zelf dat dat de Michelin crossclimate 2 nogal sterk was in de zomer. Iemand hier ervaring mee. En dan ook mbt het geluid wat ze produceren.
Doe jezelf een plezier en verdiep je er eens in... op vrijwel elke website waar ze banden verkopen staat ook een geluidsindicatie... daarmee kan je zelf je laatste vraag al beantwoorden... Uiteraard hangt alles van van welke grens je jezelf oplegt voor het produceren van bandengeluid...

All Seasons presteren in de winter iets minder als winterbanden en in de zomer iets minder als zomerbanden... hoeveel dat "iets" is hangt aan de eisen die jij er aan stelt... Ik rij al jaren met Micheline Cross Climates. Er is een complete set onder gegaan in november 2018 bij een kilometerstand van 156.395km... in februari 2022 heb ik de voorbanden vervangen, dit bij een kilometerstand van 206,636km... kleine 50.000km dus...

Jouw nadruk ligt op de zomer... dus gewoon een setje zomerbanden er onder (heb daar voorheen ook jaren op rond gereden, zomer en winter -> Michelin Classic)
P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]