VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2844450
Bij het bekabelen van een originele VW/Westfalia trekhaak moet de voeding van het regelapparaat over 15 verlopen hiervoor moet je aan de achterkant van de zekeringenkast een bijgevoegd kabeltje van positie 121 naar zekering houder 22 trekken.
Na het uitnemen van de zekeringenkast is op de ACHTERKANT die positie 121 niet te vinden omdat er geen nummertjes staan op de diverse beschikbare vakjes.
5Q0937615C zekeringenkast 3.jpg
5Q0937615C zekeringenkast 3.jpg (4.81 MiB) 1573 keer bekeken

Tekst in de installatie handleiding:
"Meegeleverde beschermkap enkel wit in correcte richting op de leidingset rood schuiven en het
4,8mm kastcontact in insteekpositie 121 aan de achterzijde van de lastverdeler binnenruimte
insteken en vergrendelen."


In ELSA kan ik dit niet te vinden, staan alleen schema's van zekeringen overzichten (van de voorkant dus) in per bouwjaar / model.
Op het WWW kan ik hierover ook nergens wat vinden.

OPROEP:
HEEFT IEMAND EEN OVERZICHT OF SCHEMA VAN DE PENBEZETTING OP DE ACHTERKANT VAN EEN ZEKERINGENKAST 5Q0937615C DIE IN HEEL VEEL VAG MODELLEN GANGBAAR IS?

IK HOU MIJ AANBEVOLEN.


GRTZ. CHRIS
#2844517
Ter lering en vermaak:

Volgens de montagehandleiding van de originele VW (Westfalia) trekhaak 5G0092150C AHK
20230318_100834608_iOS.jpg
20230318_100834608_iOS.jpg (2.39 MiB) 1407 keer bekeken
met de eveneens originele bekabelings-set 5G0 055 204
5G0055204.png
5G0055204.png (808.99 KiB) 1407 keer bekeken

moet de voeding van het regelapparaat over 15 verlopen hiervoor moet je aan de achterkant van de zekeringenkast een bijgevoegd kabeltje van positie 121 naar zekering houder 22 trekken.
Na het uitnemen van de zekeringenkast is op de ACHTERKANT die positie 121 niet te vinden omdat er geen nummertjes staan op de diverse beschikbare vakjes.
De meegeleverde leidingset 01-aders rood als volgt aansluiten:
Meegeleverde beschermkap enkel wit in correcte richting op de leidingset rood schuiven en het
4,8mm kastcontact in insteekpositie 121 aan de achterzijde van de lastverdeler binnenruimte
insteken en vergrendelen. Vervolgens beschermkap enkel wit met de bevestigingsstrips naar voren
over het eerder gemonteerde kastcontact schuiven en bij de insteekpositie 121 aan de achterzijde
van de lastverdeler binnenruimte insteken en vergrendelen.
Na wat speurwerk en beter bekijken van de achterkant van de zekeringenkast eindelijk de "insteekpositie 121" gevonden;
Wat blijkt...... de beschreven positie 121 is helemaal geen klem 15 maar gewoon 30. :devil:
Daarop aansluiten zou dus resulteren in een lege accu.
Wordt vervolgd.
Bijlagen:
121-b.jpg
121-b.jpg (499.31 KiB) 1407 keer bekeken
#2844524
Bartaggio schreef: 25 mar 2023 20:27 Waarom zou dat geen 30 moeten zijn? Bij een 13 polige stekker heb je een constante stroom aansluiting, dus die zou aan 30 moeten zitten..
De 30 voor contact nr 9 in de 13-polige stekker loopt over zekering 44
De hier bedoelde zekering 22 is bedoeld om niet alleen contact nr 10 van de 13-polige stekker te voeden maar ook het aanhanger stuurapparaat (69).
Als je die aan 30 hangt kun je de volgende dag je auto gaan aanduwen.
tabel 2.jpg
tabel 2.jpg (258.11 KiB) 1388 keer bekeken
#2844541
Er zit iets niet helemaal lekker in de zekeringenkast administratie van VW:

Volgens de ELSA wordt F44 door 30 gevoed en de (originele) aansluitset gaat er van uit dat F22 aan 15 hangt.
tabel 3.jpg
tabel 3.jpg (119.76 KiB) 1373 keer bekeken
In een andere post hierover gebruikt een andere trekhaak fabrikant F48 voor de aansluiting op 15
Deze is volgens ELSA voor bepaalde uitvoeringen gereserveerd voor een "Steuergerät für Motorgeräuscherzeugung -J943-" maar ook bij mij nog niet aan de afgaande kant bekabeld.
Om niet telkens mijn auto te hoeven aanduwen denk ik dat ik daar ook maar gebruik van ga maken iplv F44 zoals in de montagehandleiding beschreven staat.


Bendert96 schreef: 30 jun 2020 20:25
jurucavw schreef:Ik begrijp helemaal niet wat er wordt bedoeld.

Bij mij en volgens de installatie instructie gaat het om zekering 28,38 en 48 voor de trekhaak...

AfbeeldingDe-Zekeringen-vd-Trekhaak
Dat van mij? Of van golfcountry?
#2844634
chrispie schreef:
Bartaggio schreef: 25 mar 2023 20:27 Waarom zou dat geen 30 moeten zijn? Bij een 13 polige stekker heb je een constante stroom aansluiting, dus die zou aan 30 moeten zitten..
De 30 voor contact nr 9 in de 13-polige stekker loopt over zekering 44
De hier bedoelde zekering 22 is bedoeld om niet alleen contact nr 10 van de 13-polige stekker te voeden maar ook het aanhanger stuurapparaat (69).
Als je die aan 30 hangt kun je de volgende dag je auto gaan aanduwen.
tabel 2.jpg
Uit empyrisch onderzoek blijkt dat het met dat aanduwen vanwege stuurapparaat 69 aan 30 iplv 15 blijkt in de praktijk wel mee lijkt te vallen;
Deze blijkt in rust slechts 30mA te trekken. [/color]
Ik kon na een weekje in ieder geval nog normaal starten.
:laugh:
#2846238
Topic is nog niet heel oud dus een vraag omtrent de bekabeling. De canbus draden, in welk type connector gaan die om de canbus draden van de trekhaak er tussen te krijgen? Of weet iemand een connector waar de contacten uit de BCM komen zo inpassen? Ik wil liever niet solderen. Een soort piggy back variant dus.

De auto's uit 1999 hebben helaas nog niet een erg […]

Vreemd geluid bij wegrijden

Alleen als de auto koud is, en het koud is buiten?[…]

Golf 2 1.8 8v caberateur gezocht!

Wie o wie heeft er nog een werkende caberateur voo[…]

Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]