VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
#2846448
Dag allen,
Graag hulp.
Het betreft een golf 6 GTD uit 2010 cfgb.
Bij het opeens branden van de groeispiraal heeft de auto geen power meer en trek tergend langzaam op.
Soms is de melding verdwenen en rijdt de auto als ouds. En soms komt daar een motorstoring lampje bij.
Aan vagcom krijg ik de melding P0236.
Dat wijst (aldus Gerrit Speek en vagcom) naar een mapsensor in de leiding tussen interkoeler en inlaat.
(Meet kennelijk de turbodruk (en temperatuur?) en op basis daarvan wordt brandstof ingespoten.
Deze sensor is reeds vervangen en helaas niet geholpen.

Daarna vond ik op internet dat het ook dat vacuumpompje bovenop het motorblok, die o.a. de turbo aanstuurt, ook deze storing kan geven. Productcode : 1K0906283A.
Deze vandaag vervangen, echter ook niet geholpen.
Beide lampjes branden nog en de auto houdt nog steeds in. (De accu klem nog even los gehad).

Mijn vraag is, moeten deze foutcodes weer gewist worden na de vervanging?

En wat zou het nog meer kunnen zijn?

Alvast veel dank voor je reactie.
Groet
#2846449
Fijn als mensen zelf op onderzoek uitgaan op het net en ook het een en ander proberen voordat ze hun probleem hier willen posten. Je hebt de onderdelen al vervangen, maar Gerrit speek geeft als mogelijk oorzaak een 'onbegrijpelijk signaal'. Ik lees nergens terug in je verhaal of je de verbinding naar de sensor hebt nagelopen. Als de foutcode blijft na het vervangen van de sensor, dan zou ik hier zeker naar kijken.
#2846454
Vandaag de meldingen laten wissen. Zat nog steeds de melding p0236 in deze keer ook een p0238. Alles gewist en de auto rijdt weer perfect.
Toch wel een redelijk afstand gereden, ook de turbo flink belast, draait prima en genoeg vermogen. Op het laatst verscheen weer het spiraal lampje. Daarna weer wat sensor slangetjes en connectors los/vast gezet. Na weer de auto starten, nul meldingen en rijdt weer perfect.
Even afwachten en morgen bij JB autoservice langs (Jos), tenzij in de tussentijd een verlossend antwoord/aanwijzing komt

Grt
#2846609
Even een update:

In eerste instantie wees de storingsmelding op een druksensor defect, deze vervangen, echter zonder effect.
Heb op eigen initiatief, obv vergelijkbare gevallen op fora, dat kleine vacuumpompje bovenop het motorblok en verbonden met de egr en turboventiel (od zoiets) vervangen.
Ook zonder effect.
Daarna kregen we een duidelijker storingsmelding, hetgeen ook wees naar de bekabeling,
Na een speurtocht heeft Jos al snel een draadbreuk ontdekt in het circuit van de druksensor.
Dat heeft het probleemmopgelost.
Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan ui[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

oliedruk is te laag maar de pomp sluiten ze uit? V[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]

Ja gaat prima. Vorig jaar ook aangepast in de spie[…]

Div. Communicatiestoringen

Aan de hand 2 fotootjes met een overzicht van fout[…]