VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met T1-6, Multivan, LT & Crafter
#2846056
Beste leden,

sinds een maand of 3 eigenaar van een 2017 T6 Transporter 204pk 2.0TDI met 165000 km. Bij ophalen van auto viel me witte rook op bij vol accelereren op snelweg maar verder alles ok. Auto staat vervolgens veel stil. Een maand later knipperend gloeispiraal op display kort na starten motor, vervolgens in noodloop. Nog een maand later knipperend gloeispiraal en roetfilter symbool direct bij starten op display, motor in noodloop. Nu bij starten knipperend gloeispiraal en motormanagement lampje. Bij uitlezen verschijnen 3 foutcodes

P246300: roetfilter beperking - roetverzadiging cilinderrij 1
P00AF00: versteleenheid voor uitlaatgasturbo 1 klemt
P256300: positiesensor voor laaddrukregelaar onaannemelijk signaal
3 foutcodes.jpg
3 foutcodes.jpg (247.95 KiB) 2921 keer bekeken
2 foutcodes.jpg
2 foutcodes.jpg (154.88 KiB) 2921 keer bekeken
Wanneer ik deze foutcodes wis, blijven P246300 en P256300 over maar kort erna verschijnt ook P00AF00 weer. Roetfilter inmiddels laten opschonen maar bovenstaand probleem blijft precies zoals eerder beschreven. Heeft iemand wellicht een idee hoe dit te verhelpen?

Dank! Pieter
#2846057
Allereerst welkom op dit forum... je valt gelijk maar met de deur in huis , misschien dat je je nog voor wilt stellen... ;-)

Een mooi naslagwerk voor foutcodes, de oorzaken en mogelijk de oplossing is de website van Gerrit Speek, raad je aan om daar eens een kijkje te nemen om meer te weten te komen over de aangetroffen foutcodes

P2463 - https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18895.html
P2563 - https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18995.html

Nadat het roetfilter is schoon gemaakt, is de auto ook verteld dat er een "schoon" roetfilter onder zit?
#2846150
Hi Mari,

dank voor je reactie! En excuus, mijn naam is Pieter, 40 jaar oud en hobby VW tranporter naar camper ombouwer. Nu dus een VW Transporter uit 2017 net omgebouwd, maar krijgen deze melding, balen!

Vraagje terug - hoe vertellen we de auto dat er een schoon roetfilter onder zit? Hebben alle foutcodes gewist voor we hem weer starten na schoonmaken maar de melding kwam weer terug. Is wissen van de meldingen genoeg?

Gr,
Pieter
#2846151
Foutcodes wissen lost het probleem niet op, er zitten verschillende sensoren in de auto die bepaalde waardes verwachten aan de hand van andere waardes die opgeslagen zijn... die komen niet overeen dus gaat het lampje weer branden en verschijnen de foutcodes weer...

Diegene die het roetfilter heeft schoon gemaakt heeft dus zijn werk niet volledig gedaan, klop daar nog maar eens aan, want hij zal het niet gratis gedaan hebben...

Staan genoeg filmpjes op YouTube die uitleg geven over hoe en wat, eentje daarvan is deze: https://youtu.be/vfPoH15RoeU?si=Tb2ohPx0YO_JJRkI
#2846317
Even een update - roetfilter is vervangen en alle storingen zijn gereset - de enige melding die nu nog terugkomt is die van de versteleenheid vd turbo die klemt, P00AF00. Ik denk dat het oude roetfilter langzaam is volgelopen doordat de turbo of de actuator niet meer naar behoren werkte. Nu is de vraag of we de turbo moeten gaan reviseren of dat we slechts de versteleenheid vervangen, hier schijnt een reparatie setje van 130e voor te zijn... De VAG specialist alhier adviseert eerst de schoepen vd turbo te controleren, a of ze wel draaien en b of de positie van de schoepen verandert...

En toch werkte het prima (ja, getest :P)

@vwbasm Er zijn wel aardig wat foutcodes tevoors[…]

Stuur en stoelverwarming

... denk dat het slim is de auto eens uit te laten[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Onderdeelnummer apparaat... ;-)

navigatie MIB2

Dat er een kaartje in zit waarop V18 staat zegt na[…]

Probleem opgelost, bleek inderdaad de module on de[…]

Echt alle kabels? Dat word een flink klusje zijn[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieks[…]