VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
#2847806
Beste allemaal,

Bij mijn Golf 7 2.0 TDI wordt de koelvloeistof er regelmatig via het expansievat uitgespuugd.
Vaak als ik een flink stuk snelweg heb gereden. Ik krijg direct na de rit geen melding, maar als ik de volgende dag de auto weer wil starten geeft hij aan dat het koelvloeistofpeil onder niveau is. Dit gebeurd eens in de 3a 4 weken voor mijn gevoel. Het expansievat raakt nooit helemaal leeg, ik kan hem steeds maar een kwart tot maximaal een halve liter bijvullen.

Daarnaast is de kachel aan de passagierszijde niet warm te krijgen. Al zet ik de kachel op 30graden, er komt enkel ijskoude lucht uit. De bestuurderszijde word ook nauwelijks warm. Het meest linkse roostertje aan de bestuurderszijde blaast nog enigzins warme lucht. Maar werkt bij lange na niet naar behoren.

Verder funcioneert de auto naar behoren, kleur van de koelvloeistof ziet er normaal uit.

Iemand toevallig het zelfde meegemaakt?

Groet, van Laarhoven.
#2847807
Tja, net lid van het forum, dus weet je ook niet dat er een zoekfunktie bestaat ;-)

Dit probleem is al eerder voorbij gekomen, de combinatie van GTD, Koelvloeistof spugen en niet warm worden van de verwarming --> haal je kachelradiator er maar uit, die zit verstopt... (kun je makkelijk controleren, rijd de auto warm, haal zijpaneel bestuurderkant bij de pedalen weg (1 torx boutje)... dan zie je de kachelradiator zitten en kan je met de hand in het midden voelen of deze warm is of niet... Er is een bypass, dus beide buizen zullen wel warm zijn...)

Kachelradiator die verstopt raakt is een veel voorkomend iets bij de MK7...


Lees de volgende twee topics maar eens door...

--> viewtopic.php?t=204606
--> viewtopic.php?t=204497
GolfwagenGTD vinden dit leuk
#2847814
Hahaha thanks ;-) @Mari ik heb beide doorgelezen en ik heb exact dezelfde symptomen.

Zojuist ook de auto warmgereden en de kachelradiator bekeken. Bijde buizen zijn inderdaad warm. De kachelradiator zelf is ook warm aan de voorkant waar de buizen erin gaan zegmaar. Als ik mijn hand er onderdoor steek en aan de achterzijde voel voelt het wel koud aan.

Ik ga zo snel mogelijk de kachelradiator laten vervangen. Is er iemand die toevallig in de omgeving van Eindhoven of Nijmegen wie een geschikte garage kan aanbevelen.

De vw monteur waar ik hier in eindhoven ben geweest stelde na een diagnose van 5min (In het expansievat ruiken, en zeggen dat de uitlaat te schoon eruit zag) vast dat het de koppakking wel moest zijn.


Bvd, Laarhoven
#2847820
Je kan een foto gewoon naar het forum uploaden ;-) Kiezen voor de volledige bewerker....
image00001.jpeg
image00001.jpeg (1.16 MiB) 1886 keer bekeken

1 en 2 zijn aanvoer en retour, 3 is de bypass... en als 4 niet warm wordt dan mag je de conclusie trekken dat de radiateur verstopt zit... Langs de lamellen 4 loopt de luchtstroom van de kachel, dus vandaar dat die ook koude lucht geeft.

Die monteur moet maar eens wat vaker op fora kijken, kan ie nog wat leren...
#2847925
Apti5858 schreef: 04 feb 2024 23:42 Vervangen is heel eenvoudig. Wel eentje aanschaffen voor Denso systeem, want die heb jij.
Radiators voor Valeo systeem heeft kortere leidingen die gaat dus niet passen . Bijvoorbeeld op autodoc kun je kiezen uit 2 verschillende systemen.

Kijk naar mijn post voor uitleg en foto’s:
viewtopic.php?t=204497&start=45#p2822905
Even alvast vooruit borduren op een toekomstig probleem. Je haalt er ong. 0,5 l koelvloeistof uit geef je aan. Loopt het systeem niet leeg als je de aanvoer en retour loshaalt bij de kachelradiateur, blijft het bij dit kleine beetje?
#2847931
@josdavids als je de motor maar niet laat lopen, dan komt er heel wat meer koelvloeistof uit... ;-)

Probeer het eens te beredeneren, koelvloeistof-systeem is gesloten, zonder dat de waterpomp draait is er geen stroming... nu haal je de kachelradiateur weg, die loopt dus deels of geheel leeg naargelang je hem schever houdt. Uit de aan/afvoer zal weinig koelvloeistof lopen, maar draai je de dop van de overdruktank los dan zal het wel gaan stromen...

Wanneer je kachelradiateur verstopt zit moet je het systeem toch spoelen, de aan/afvoer worden dan gekoppeld zodat de koelvloeistof rondgepompt kan worden, je tapt dan de vervuilde koelvloeistof af op het laagste punt, de slang onderaan bij de motor...
#2847934
Motor uit lijkt me bijzonder handig :laugh:
Ik had vandaag de auto niet bij huis dus ik wist niet of de plek waar de leidingen door het schutbord naar binnen gaan t.o.v de radiateur zelf op dezelfde hoogte liggen ongeveer. Lijkt me dat het dan altijd iets makkelijker stroomt, niet eruit spuiten ofzo ;-) Maar goed, er moet lucht bij kunnen natuurlijk om het makkelijker te laten stromen, vandaar de dop op de tank. Uiteindelijk doe je het met een reden dus zal het systeem toch leeg moeten. Zo lang de kachel nog warm is maak ik mij niet direct zorgen. Doen ze dat zakje silicaat nog altijd in het reservoir? Kan je die er gewoon niet uithalen en dan je vloeistof regelmatig vervangen?
#2847937
Als de motor warm is staat het koelsysteem onder druk, dus dan is het helemaal niet raadzaam om de boel los te halen want dan spuit het er echt uit...

Zakje kan je eruit halen, maar wijs 1 iemand aan op dit forum die "regelmatig" zijn koelvloeistof vervangt... ;-) Bij mij was het zakje silica niet de oorzaak van de verstopte kachelradiator...
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk