VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf I, II, III, Jetta en Vento
door Lomeus
#2846084
Kan er iemand met wat raad bijstaan?

Ik ben in het bezit van een golf mk1 met daarin een 1.8 16v PL motor. Deze is voorzien van Weber carburatie (40) De motor loopt bijzonder goed. Nu lees ik op jullie forum dat een KR motor met andere nokkenassen zit. Dit wekt natuurlijk weeral een beetje nieuwgierigheid op. Heeft er al eens iemand een PL motor gewijzigd met nokkenassen van een KR motor ?
Zo ja, - bied dit een betere prestatie op ? of wat zijn jullie bevindingen ?

mvg
door WietseVR6
#2848324
De KR motor had inderdaad een andere inlaat nokkenas, uitlaat is volgens mij hetzelfde.
De PL kreeg een kortere inlaat duratie omdat deze voorzien was van katalysator (KR had er geen) en dat veroorzaakt een slechtere doorstroming, tegendruk op de uitlaat dus.
Er zijn in het verleden veel mensen geweest die de nokkenassen omwisselden, al met al maakte dat niet veel uit, mede doordat de KR nog een paar andere (betere) eigenschappen had als een grotere inlaat diameter (inlaatspruitstuk) en mechanische brandstof injectie versus electronisch op de PL.
Ik denk niet dat je veel wint met het uitwisselen van de inlaat nokkenas, als je daar toch mee aan de gang wil zou ik meteen een andere set kopen die bij je wensen past.
Bezint eer ge begint, een nokkenas met langere duratie veroorzaakt een slome motor in lage toeren en alleen pk's in het hoge toeren gebied.
Hou ook in het achterhoofd dat een gebruikte nokkenas kapot kan lopen op nieuwe (of gebruikte) klepstoters.

Check deze video :tu: P.S: Meerdere topics aanm[…]

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Displays zwart

Dank, maar dat is al geprobeerd.

Waarmee uitgelezen? Veel universele tools geven ni[…]

@vwbasm nog keer nieuwe dynamo gemonteerd en ind[…]

Golf 6 1.2 TSI Stotteren

Waarschijnlijk je Wastegate van de turbo, ik heb h[…]

Omdat mijn echtgenote die sporadisch in de auto ri[…]

Achterdeur gaat soms niet meer dicht

Nee geen terugroep actie hiervoor gehad