VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
door Wilie
#2846990
Hallo iedereen.
Ik ben nieuw hier en kwam op dit forum terecht om een oplossing te zoeken voor het volgende probleem:
Ik heb een volkwagen TOURAN van december 2015 en sinds een week rem deze auto bij regenweer van zelf, zonder enige foutmelding of waarschuwing op het dashboard.
IK wist niet wat me overkwam! Op de snelweg bij lichte regen werd ik plots afgeremd van 120km/h naar 80km/h zonder dat ik iets deed. Kon maar net de auto tegenhouden van het slippen. LEVENSGEVAARLIJK dus.
Een direct bezoek aan mijn garage, vertelde me die doodleuk dat de ABS pomp vervangen dient te worden.
Kostprijs 3500€!! Lijkt mij toch een geurtje aan te zitten.
Ik heb zelf al eens opgezocht en blijkbaar bestaat er zoiets als een "dry brake systeeem", die er bij regenweer voor zorgt dat de remschijven drooggehouden worden, om een kortere remafstand te bekomen ingeval van noodrem.
Kan deze optie uitgeschakeld worden via VCDS of blijft dit een gevaarlijk iets voor de rest van het remsysteem?
Kan deze ABS pomp niet gereviseerd worden. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit onderdeel defect is bij een auto van 8 jaar en nog geen 100000km op de teller?

Bedankt alvast voor jullie reacties.
door wimenjoke
#2846995
Iedere auto heeft normaliter een droog remsysteem.
Speciale natte remsystemen worden gesmeerd met olie en die worden dus niet toegepast op personenauto's en of vrachtwagens.
Ik zou eerst eens [laten] kijken of er een rem aanloopt.
door wimenjoke
#2846996
Vanuit een natuurkundig perspectief worden remmen op auto's gebouwd om kinetische energie (uw bewegende voertuig) om te zetten in warmte-energie (wrijving). In een auto stopt de auto bijvoorbeeld door de energieombouw.

Als het gaat om zware machines, is stroom nodig om effectief te voorkomen dat het beweegt. U kunt niet zomaar een product gebruiken omdat er momenten zijn waarop zware voertuigen aan extreme weersomstandigheden en omstandigheden zullen voldoen.

Daarom moet u onderzoeken wat voor soort gereedschap u moet gebruiken om die extra stoot in de stopkracht van het voertuig te krijgen.

U kunt
Wat zijn natte remmen precies?

Natte remsystemen worden minder vaak gebruikt dan droge remmen. Het droge type is goedkoper en veel eenvoudiger wanneer het moet worden vervangen.

Droog zijn meestal op auto's, trailers en vrachtwagens met hun schijven en drums onbedekt. Aan de andere kant zijn de meeste mensen zich niet bewust van de natte variëteit, maar het biedt meer voordelen.

Een natte rem wordt ook wel oliegekoelde schijfremmen genoemd omdat er olie op het systeem wordt aangebracht om de lage temperatuur te behouden. Wanneer u zelfs bij extreme omstandigheden op de rem moet trappen, kunt u op dit type rem vertrouwen.

Dit type rem wordt intern in het differentieel van het voertuig gemonteerd om te voorkomen dat het vocht absorbeert. Het wordt daar zo geplaatst dat water geen invloed heeft op de rem.

Dit betekent dat u niet hoeft te leren hoe u natte remmen moet drogen, omdat deze systemen niet voor niets in olie worden ondergedompeld.
Hoe werken natte remmen?

Een droge rem maakt gebruik van een enkel trommelsysteem, wat betekent dat het begint op te warmen wanneer het onder druk wordt gezet, waardoor het hele remsysteem onnodig wordt belast.

Helaas kan dit bijdragen aan ongevallen en zelfs het niet gebruiken van de rem op het juiste moment.

U moet regelmatig onderhoud en aanpassing hebben als u een droog remsysteem gebruikt, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over uw veiligheid.

Hier is echter een betere oplossing: gebruik . Een natte rem heeft meerdere schijven, die hij gebruikt, zodat de remkracht duidelijk is wanneer u op de remmen stapt.
Zie ook: Top 5 Voordelen van industriële luchtkoppelingen
Kunnen natte remmen ruisen?

Remgeluid, ook wel bekend als remgebabbel, is een veel voorkomend probleem dat nauw verband houdt met natte remsystemen. Dit geluid wordt gekenmerkt door luide piepende geluiden die vaak gepaard gaan met sterke trillingen tijdens het remmen op zware, industriële voertuigen.

Dit probleem kan niet worden gevonden in droge metalen systemen omdat het wordt veroorzaakt door de interactie tussen de olie en het metaaloppervlak. In dit geval heeft de aanwezigheid van de smeerolie invloed op de wrijvingseigenschappen van het remoppervlak.

Dit harde geluid wordt veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder:

Vloeiende degradatie –
Waterverontreiniging –
Onvoldoende smering –
Remwrijvingsmateriaal Degradatie –

Volgens experts vereist het verminderen van het geluid in natte remsystemen met krachtige hydraulische vloeistoffen voor uw specifieke apparatuur.

Deze vloeistoffen moeten speciaal zijn ontworpen voor de apparatuur om voldoende smering en efficiënte remprestaties op nat gebruik te maken. Ze hebben ook een hoge watertolerantie en een uitstekende bescherming tegen slijtage om uw apparatuur te beschermen.
Natte remmen vs. De droge remmen

Voor de meeste gebruikers is een droog remsysteem meer van toepassing op hun voertuig omdat het niet zo duur is als een natte rem.

Bovendien kunt u dit type rem met gemak vervangen, daarom kunnen sommige mensen de aanpassing zelf uitvoeren.

Echter, de voordelen van een droog remsysteem ten opzichte van een natte stop daar.

Hoewel een droge rem veel gemakkelijker te vervangen is en u de taak snel kunt voltooien zonder behulp van een monteur, is er meer onderhoud nodig dan een natte rem.

In werkelijkheid is het niet minder duur als u uw uitgaven op zijn onderhoud zult overwegen.

Hoewel je niet zelf een natte rem moet vervangen en repareren, zal het niet te veel werk van jouw kant vereisen.
Zie ook: Maten en toepassingen van Hydraulische energiepompaandrijvingen

Dit

Omdat een natremsysteem in het verschil zit, kunt u het voertuig stoppen, zelfs als u door het water rijdt.

De rem zal moeiteloos werken, zelfs op natte wegen. Dit kan u gemoedsrust geven als het gaat om voortdurende veiligheid en de algehele prestaties van de remmen.

Downtime is ook veel minder dan een droge rem, waardoor natte remmen de wijzer kiezen.

U wilt een betrouwbaar remsysteem dat u kan helpen geld te besparen, vooral als u zware voertuigen van de weg gebruikt en dit is wat een natremsysteem kan bieden.
Zijn natte remmen minder efficiënt?

Hoewel droge remsystemen voldoende zijn voor auto's, trailers en vrachtwagens, kunnen zware industriële apparatuur en machines meer tegenvermogen nodig zijn.

Hier bieden natte remmen een aanzienlijk voordeel ten opzichte van conventionele droge remsystemen, waardoor ze ook een efficiëntere keuze zijn dan droge remmen.

Omdat zware machines onder veel druk worden geplaatst, worden meerdere schijven gebruikt om de druk op elke schijf te verlichten bij het aanvoeren van de remmen.

Omdat de remmen voortdurend in olie worden ondergedompeld, worden ze koeler gehouden dan droge remsystemen, waardoor ze langzamer oververhit raken. Ze staan onder minder stress, helpen ze langzamer te dragen en langer mee te gaan. Dit voorkomt problemen met uw remmen en andere motoronderdelen.

Ten slotte, terwijl natte remsystemen in eerste instantie meer kosten, zijn ze op de lange termijn de investering waard, omdat ze veel meer geld kunnen besparen als u rekening houdt met hun levensduur en het onderhoudsgemak.
Verbeter de remefficiëntie met K&L Clutch

Als u op zoek bent naar een remsysteem dat meer remkracht biedt zonder uw apparatuur te beschadigen, dan is een natremsysteem wat u nodig hebt. Voor zware industrieën en andere veeleisende toepassingen kan K&L-koppeling uw activiteiten uitrusten met efficiënte natte remsystemen om de prestaties van de apparatuur te verbeteren en de algehele operationele efficiëntie te verhogen.
door Mari
#2847001
Brake Disk Drying is een optie die al enkele jaren op auto's zit... met de "settings" hiervan gaan rommelen omdat je auto iets doet wat je niet zou verwachten is natuurlijk niet de bedoeling. Pak VCDS erbij en lees de auto uit, wellicht wordt je wat wijzer van wat je aantreft.

Voor mij klinkt het plausibel dat er wat met het ABS-systeem aan de hand kan zijn, kan de pomp zijn maar ook wat anders... Check met VCDS alle ABS sensoren eens... Als je schrikt van een prijs, informeer dan ook eens bij een andere garage. Ik raad meestal aan om bij een bedrijf te informeren die gespecialiseerd zijn in auto's van de VAG-group (en dan bedoel ik niet de dealer).
Wilie vinden dit leuk
door Mari
#2847009
Die waarde wijzigt niet van het ene op het andere moment... of topicstarter heeft zitten rommelen met VCDS...;-)

Acht de kans groot dat er toch echt wat met de ABS-pomp is, remschrijf drogen wil niet zeggen afremmen van 100 naar 80km per uur... Gaat om je eigen veiligheid, dus ga niet zelf lopen rommelen als je er geen verstand van hebt...
door PetervandeLigt
#2847017
Dat is inderdaad levensgevaarlijk, als het probleem niet wordt gevonden zou ik misschien proberen om de auto APK te laten keuren, misschien dat er tijdens de keuring een reden wordt gevonden dat dit gebeurd.
door Mari
#2847022
... is niet echt iets wat bij een APK naar boven gaat komen lijkt mij... of ze moeten aan waarzeggen doen tijdens de APK ;-)
Gebruikersavatar
door daNpy
#2847026
En een APK keuring is nog steeds geen onderhoud (ook al wil je degenen die het denken de kost niet geven).
door Mari
#2847032
APK is een momentopname... is geen garantie dat er kort na de APK niets met een auto aan de hand kan zijn...
door Wilie
#2847054
Mari schreef: 30 nov 2023 18:30 Die waarde wijzigt niet van het ene op het andere moment... of topicstarter heeft zitten rommelen met VCDS...;-)

Acht de kans groot dat er toch echt wat met de ABS-pomp is, remschrijf drogen wil niet zeggen afremmen van 100 naar 80km per uur... Gaat om je eigen veiligheid, dus ga niet zelf lopen rommelen als je er geen verstand van hebt...
Niet aan geprutst. VCDS heb ik trouwens ook geen ervaring mee. Ondertussen rij enkel ik nog met het voertuig. Mijn vrouw mag/moet de andere gebruiken :-)
Ondertussen nog een paar keer voor gehad. Gebeurd enkel als de ruitenwissers aan staan en om de +/-6km. Echt wel gevaarlijk. En het frappante is dat er ook maar geen enkele foutmelding op het dashboard komt.
Het valt me nu ook op dat het verdere algemene remgedrag ook begint te veranderen. Op het moment dat je afremt en daarna de rem terug los laat, is het alsof de rem nog even verder remt. Precies of de remblokken blijven nog even hangen. Tevens trekt de auto nu ook licht naar links bij remmen.
Nu in ieder geval vliegt de auto opzij. VEILIGHEID voor alles. Mag het niet gedroomd hebben dat ik een verkeersongeval veroorzaak...
Morgen nog een bezoekje aan de garage om te zien welke opties hij kan aanbieden.
door Mari
#2847061
... dat er geen melding op je dashboard verschijnt wil niet zeggen dat er niets aan de hand is... Bij dit soort vage verschijnselen geeft uitlezen met VCDS nog wel eens antwoord op de vragen die we hebben.
door Wilie
#2848485
Update:
occasie ABS block laten instaleren door mijn garage. Kostprijs 800 euro. Toch alvast beter dan een volledig nieuw blok.
Nu alles terug in orde. Hopelijk lange tijd goed, want blijkbaar we een gevoelig punt bij deze abs blokken, die ook terug te vinden zijn in sommige audi en seat voertuigen.

Mijn t5 2004 start na 10 uur stilstand niet meer. […]

Handleidingen Tiguan 2024

Er staat voor mij een Tiguan eHybrid in bestelling[…]

Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan […]

Dat is hem nou juist. Meer heb ik niet te horen ge[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]