VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2814123
Beste forumleden,

Sinds een maand heb ik een Golf VII variant 1.4 TSI DSG uit 2014. Fantastische auto, echter één optie waar ik niet aan kan wennen is de ACC met frontassist. De auto remt onnodig af op volstrekt onlogische momenten, reageert soms zelfs op dingen naast de rijbaan, bijvoorbeeld in een bocht en als het snelheidsverschil kleiner is remt hij af zonder dat je het doorhebt, terwijl inlopen juist een signaal zou moeten zijn om een baantje naar links te gaan. Ik weet dat heel veel mensen het wel een fijne optie vinden en het is ook niet mijn bedoeling om daarover in discussie te gaan, maar ik wil het gewoon heel graag uit, maar wel met behoud van gewone cruisecontrol.

Nu lees ik overal dat je dit niet kunt instellen en het is mij ook nog niet gelukt, maar de sensor mag van mij ook gewoon volledig uit. Weet iemand of je dit in Vagcom kunt instellen en zo ja, welke codes hiervoor nodig zijn? Is het nog nodig om de sensor fysiek te ontkoppelen, of kun je hem er ook gewoon uit programmeren? Het is dus de bedoeling dat de cruisecontrol wel gewoon blijft werken.

Alvast dank voor jullie reacties!

Groeten,

Paul
#2814223
Ja, de MK7 zit vol met zgn "nanny electronica". En soms kun je dit (tijdelijk) uitschakelen. ASR/ESC is ook zoiets, 1 keer goed op het gas trappen en hij staat weer spontaan ingeschakeld. Ben er zelf niet zo kapot van. Is immers mijn auto, dus ik bepaal...
#2814256
Frontassist kun je idd uitschakelen via BC. Verzekering kan wel moeilijk gaan doen als je een kop/staart aanrijding krijgt. Om veilig rijden aan te moedigen geven veel verzekeringen korting als je 2 of meer veiligheids-systemen hebt. ACC is dus ook zo'n veiligheids systeem.
#2817169
Ik heb de ACC uiteindelijk uit laten bouwen. VCDS accepteert de instellingen voor gewone CC niet als er ACC hardware op zit. De sensor kan je los halen (dan ook geen front assist meer), maar het stuur valt daar ook onder. Die knoppen moesten dus vervangen worden. Totale grap kostte ongeveer €650 incl arbeid. Jammer dat VW niet gewoon de mogelijkheid biedt om te kiezen zoals BMW. Daar kun je door de afstandsregeling langer in te drukken deze uitschakelen. Er zijn nl. ook momenten dat het wel prettig is, maar over de hele linie gaf het mij vooral veel ergernis tijdens het rijden, dus was het me de uitbouw waard. BMW’s optie vind ik dan wel een stuk chiquer!
#2848933
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en nog aan het oriënteren voor een volgende bedrijfsauto.
Persoonlijk heb ik al enkele auto's gehad met acc en hoewel ik het systeem op bijv. een 80km/h-weg echt een comfort-/veiligheidsverhogende feature vind is het ook zo dat ik het op de snelweg vaak te snel vind ingrijpen. Vooral bij het naderen van vrachtwagens, zelfs met de afstandsregeling op haar geringste setting.
Bij enkele auto's kon je in de settings wisselen tussen acc en normale cc (Volvo's en Toyota's). Bij anderen niet (Mazda) en ik gebruikte dan de acc vaak minder regelmatig juist door het gevoelsmatige snellere ingrijpen.
Nu vond ik m.b.t. VW's volgende youtube-video (Arteon 2023);
https://m.youtube.com/watch?v=-_WEVDsCO4c
Ik weet niet of deze setting in Europese VW's ook mogelijk is... Wellicht handig eens te testen en jullie bevindingen hier te zien.
Groet en veilige km,
Henk-Jan

En toch werkte het prima (ja, getest :P)

@vwbasm Er zijn wel aardig wat foutcodes tevoors[…]

Stuur en stoelverwarming

... denk dat het slim is de auto eens uit te laten[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Onderdeelnummer apparaat... ;-)

navigatie MIB2

Dat er een kaartje in zit waarop V18 staat zegt na[…]

Probleem opgelost, bleek inderdaad de module on de[…]

Echt alle kabels? Dat word een flink klusje zijn[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieks[…]