VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Scirocco, Corrado, EOS & Beetle.
#2848942
Mijn New Beetle Cabrio uit 2003 met een 1.6 benzinemotor heeft een actueel brandstofverbruik van 1 op 8,5. Wordt wel voornamelijk voor korte ritjes gebruikt. Is dit normaal, of moet ik me zorgen maken? De motor lijkt goed te lopen en ook het rijgedrag van de auto lijkt normaal. Bij de onderhoudsbeurt in januari zijn er ook geen gekke dingen geconstateerd. Enige opmerkelijke is kortstondig onregelmatig lopen en heel even weinig vermogen bij een koude start (vooral bij koud weer).
#2848962
Korte ritjes klopt. Zware voet niet. We rijden allebei erg behoudend. Maar zelfs met meer dan 80% korte ritjes lijkt 1 op 8,5 aan de hoge kant qua verbruik. Wat is een goede start om uit te zoeken of er iets mankeert? Als gezegd, met uitzondering van een koude start loopt de motor regelmatig, dus met mijn beperkte ervaring denk ik niet dat hij op een cilinder minder loopt.
#2848963
Er zijn talloze factoren die het verbruik beïnvloeden, daar is in de loop der jaren heel wat over geschreven op dit forum, dus ik verwijs je naar de zoekfunktie van het forum om deze threads boven water te halen...

Door de korte ritjes zal het inlaattraject van de motor aardig vervuild zijn geraakt, dat zou de garage bij de beurt toch geconstateerd moeten zijn, want een motor die overmatig brandstof verbruikt zal ook een afwijkende uitstoot hebben... D'r zitten zoveel sensoren in de auto die de ECU vertellen wat te doen, als die "zeggen" dat er meer brandstof nodig is dan stijgt het verbruik... Beetje garage moet, nadat je medegedeeld hebt dat het verbruik erg hoog is, toch weten waar ze dan naar moeten kijken...
#2848967
Ok. Dank je. Had dit nog niet specifiek met ze besproken, maar ga dat zeker doen. Was vooral benieuwd of er een voor de hand liggende oorzaak zou zijn. En of dit verbruik voor een auto van ruim 20 jaar en met bijna 300.000 op de teller echt ongewoon is.
Rns 310 en bluetooth

Zodra je de pairing device in de houder zet, wordt[…]

Bedankt voor de tip @Mari dan post ik dat morge[…]

Dus op een recente Passat of Arteon, uit laten we […]

Tikken als de wagen uitstaat

dat de sleutel uit het contact is betekend niet […]

navigatie MIB2

link naar de navigatie V19. https://app-connect.vo[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Dank, al zoekend kom je termen tegen als MIB2, MIB[…]

waarde bepaling

Dank u voor de tips. Dan zal ik hem binnenkort toc[…]

En toch werkte het prima (ja, getest :P)