VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1420806
Hallo mensen,

Ik heb mijn mk2 gti '84 al een tijdje maar de achterruitenwisser heeft het nooit gedaan. De vorige eigenaar zei dat het motortje vastzat. Dus ik had al een ander motortje in huis gehaald en vandaag heb ik m geprobeerd. Zonder succes helaas.

Ik heb al even op het forum gekeken en het kan meerdere oorzaken hebben. De zekering is goed. Ik heb m nog niet doorgemeten. Moet ik gewoon mijn multimeter op het stekkertje zetten en dan de hendel (bij het stuur) naar achteren duwen?

Als ik naar het stekkertje kijk (op de ruitenwissermotor) dan bestaat ie uit 3 ijzeren pinnetjes. En het lijkt alsof maar 1 van deze pinnetjes is aangesloten. Hier zit een kabeltje op die loopt naar de ruitenwissermotor. Op de andere 2 pinnetjes zit niks. Klopt dit?
#1420854
Een plaatje bij het praatje

Afbeelding

Ik heb m doorgemeten en het rechterkabeltje geeft constante stroom. Maar zoals je ziet loopt ie dood. Alleen het linker pinnetje is aangesloten.

Ik hoor wel het "interval tikje" bij de hendel als ik m naar achteren druk.
#1421921
Rechter kabeltje gaat ook de behuizing in.
Ik denk dat je relais ( 72 bij mijn golf2 ) kapot is, is nl niet alleen een simpel relais maar zit ook een printplaat op.

Heb hetzelfde probleem met de ruitenwisser dus heb gevraagd voor een nieuw relais bij de dealer maar die was 41 euro dus heb ik maar even overgeslagen, kijk wel een keer op de sloop.
Bijlagen:
ruitenwisserrelais.jpg
ruitenwisserrelais.jpg (341.42 KiB) 1402 keer bekeken
#1421932
wat vaak gebeurt is dat de draad breekt in het rubber van de auto naar de klep. kabels zitten links. en wat ook geen kwaad kan is een extra massa maken in de klep op de draad.relais gaan bijna niet stuk. gewoon effe de sloop op gaan en een golf 3 induiken zitten ze genoeg in.
#1421940
Dat kapotte kabel verhaaltje heb ik inderdaad ook gehad, maar na reparatie nog geen resultaat.
Motor getest en werkt goed, print van het relais zat ook helemaal onder de witte zooi ( oxidatie ) dus vandaar denk ik dat hij kapot is.
( Sorry dat ik het topic zo overneem maar zit met hetzelfde probleem :P )
Bijlagen:
kutdraadcu.jpg
kutdraadcu.jpg (160.22 KiB) 1400 keer bekeken
#1421949
RobBoZ schreef:Dat kapotte kabel verhaaltje heb ik inderdaad ook gehad, maar na reparatie nog geen resultaat.
Motor getest en werkt goed, print van het relais zat ook helemaal onder de witte zooi ( oxidatie ) dus vandaar denk ik dat hij kapot is.
( Sorry dat ik het topic zo overneem maar zit met hetzelfde probleem :P )
Hoe heb jij de motor getest dan? Relais zal ik nog ff checken zo meteen. Kan ik die ook op een bepaalde manier door meten? Maar het stekker verhaal klopt dus gewoon? Er is echt maar 1 pinnetje aangesloten (zoals je ziet op de foto).
#1421967
Heb de motor op 12v getest, ene pin is linksom andere rechtsom.
Relais kom ik meer op uit door de rest uit te sluiten en de print die onder de oxidatie zat. ( op de foto al schoongemaakt )
Ook meet ik een weerstand van een paar megaohm over de contacten van het relais, weet niet of dat zo hoort maar meestal zijn Mohm weerstanden niet goed.
#1422086
mattiasvdm schreef:Heb ff gekeken.

Fototje:

Afbeelding

Ik heb geen relais 72. Kan het zijn dat ie er al uit is gehaald? Ik zie 3 lege plekken.
haal een 72 relais en probeer hem overal in. nummers moeten wel zo blijven dus niet op de kop.
je hebt wel een 72 er nodig.
#1422089
RobBoZ schreef:Heb de motor op 12v getest, ene pin is linksom andere rechtsom.
Relais kom ik meer op uit door de rest uit te sluiten en de print die onder de oxidatie zat. ( op de foto al schoongemaakt )
Ook meet ik een weerstand van een paar megaohm over de contacten van het relais, weet niet of dat zo hoort maar meestal zijn Mohm weerstanden niet goed.

of Mohm weerstanden goed zijn hangt af waar je meet,

een megaohm kun je zien als iets dat niet met elkaar verbonden is, het relaistje dat hierboven op de foto staat is een tijdrelais, dat wil zeggen, hij geeft n puls, en zal daarna de motor 2 seconden linksom en 2 seconden rechtsom sturen, ofwel er lopen 2 draden naar de motor, plus en min. het enige wat het relais doet is de plus en de min omdraaien om de motor van richting te laten veranderen,

op 2 draad kan het motortje dus nooit werken,

je zou eens op die stekker moeten meten of dat je een aantal tellen op2 pinnen spanning krijgt op moment dat je aan de hendel trekt,

op je meter zou je dan eerst +12v moeten zien en meteen daarna -12V,
is dit niet het geval dan is je relais stuk :)
#1422117
als ik je zo hoor dan denk ik dat het motortje een draad zou hebben voor linksom, rechtsom, en massa. maar aangezien het motortje (lees ik hierboven) maar 2 draden heeft,
vervalt dat, dus ik denk dat de motor gewoon omgepoolt wordt,

die 7 volt is inderdaad heel raar dus het relais kan goed naar de haaien zijn :P

of vochtig :O

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.